۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطرح کرد:

اجرای طرح پایش برچسب‌گذاری موادغذایی، آرایشی و بهداشتی درکرمانشاه

اجرای طرح پایش برچسب‌گذاری موادغذایی، آرایشی و بهداشتی درکرمانشاه

کرمانشاه- مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در طرح پایش برچسب‌گذاری مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی هر هفته ۲۵ محصول را بصورت کامل بررسی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار مستوفی امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آغاز طرح پایش و پالایش برچسب گذاری مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در استان کرمانشاه اظهار داشت: جامعه سالم از شاخص‌های توسعه است و لازمه برخورداری از جامعه سالم در واقع فراهم نمودن تغذیه سالم است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برچسب گذاری مواد خوراکی و آرایشی و بهداشتی را از پیش نیازهای بسیار مهم  در بحث تغذیه سالم دانست و گفت: برجسب گذاری در جهت افزایش آگاهی مردم در زمینه تغذیه است.

مستوفی برچسب گذاری را اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات میان تولیدکننده و فروشنده با خریدار و مصرف کننده دانست و افزود: برچسب گذاری در واقع زبان مشترک است.

وی با تاکید بر اینکه امسال طرح پایش و پالایش برچسب گذاری برای همه مواد خوراکی و آرایشی و بهداشتی تولید داخل و مواد بسته بندی ده و وارداتی انجام می‌شود، گفت: در این طرح هر هفته ۲۵ محصول یا فرآورده را بصورت کامل در استان بررسی می کنیم  و اگر محصول مشکلی داشت از طریق مواجع قضایی پیگیری می کنیم.

مستوفی با اشاره به بررسی ۲۶ آیتم در بحث برچسب گذاری گفت:  در حوزه الزامات عمومی به مواردی همچون نام تجاری محصول، تاریخ تولید و انقضا،  واحد تولید کننده و آدرس آن، مواد تشکیل دهنده، شرایط نگهدارنده، سری ساخت و... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مبارزه با کالاهای تقلبی نیازمند اراده ملی است

وی بحث اظهارات توصیفی و اخطاری را از دیگر موضوعات مهم در برچسب گذاری عنوان و تصریح کرد: در حوزه اظهارات توصیفی صحت و یا عدم صحت مباحثی از قبیل اینکه فرآورده خشک و یا نیمه خشک است مورد بررسی قرار می گیرد.

مستوفی یکی از آیتم های مورد تاکید برای پایش و پالایش برچسب گذاری مواد غذایی را بحث تبلیغات و تصاویر و عبارات درج شده بر روی بسته بندی  عنوان کرد و گفت: بعضاً تصاویری بر روی بسته فرآورده غذایی درج می شود که با خود محصول همخوانی ندارد و به نوعی بزرگ نمایی و گمراه کننده است.

وی به بررسی صحت ادعای مطرح شده در خصوص فرآورده های غذایی شامل ادعای عمومی و تغذیه ای اشاره و تصریح کرد: در این حوزه به عنوان نمونه ادعای حلال بودن محصول، نشان سلامت و کیفیت و... را بررسی خواهیم کرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه محصولات مخصوص صادرات به هیچ وجه نباید در سطح بازار داخل عرضه شود، گفت: هم اکنون وضعیت مطلوبی در بحث برچسب گذاری در کشور نیست.

وی بررسی شماره پروانه بهد اشتی را از آیتم های الزامات عمومی فرآورده مورد نظر دانست و افزود: در حوزه نان و ساندویچ های سرد مشکل داریم، و در مجموع اینقدر تقلب زیاد است که هر جا ورود می کنیم در جایی دیگر سبز می شوند.

بسیاری از واحدهای تولید مواد غذایی مجوز ندارند و واحدهای بدون مجوز خیلی بیشتر از واحدهای مجوزدار است

مستوفی با استناد به قانون هرچونه تبلیغ کالای سلامت محور در صدا و سیما بدون مجوز وزارت بهداشت را ممنوع اعلام کرد و گفت: تخلفات در این حوزه قابل رصد است.

این مسئول گفت: در حوزه مواد آرایشی و بهداشتی با دو مسئله مواجه هستیم، محصول دارای مجوز ساخت داخل و محصول وارداتی دارای برچسب اصالت سلامت و دارای مجوز از وزارت بهداشت.

وی کنترل و مبارزه با کالاهای فاقد مجوز و تقلبی را کاری سخت و نیازمند اراده ملی دانست و گفت: بر اساس قانون چاپ خانه ها باید زمانی باید اقدام به چاپ نمایند که دستگاه متولی هماهنگی نامه مجوز چاپ برای محصول مورد نظر داده باشد و ارشاد باید از چاپ خانه ها این موضوع را بخواهد.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از واحدهای تولید مواد غذایی مجوز ندارند و واحدهای بدون مجوز خیلی بیشتر از واحدهای دارای مجوز است، تعداد نان برنجی پزی های زیرزمینی فاقد مجوز صنفی و شناسه، بیشتر از بقیه است که مالیات نمی دهند تولیدات زیرزمینی خود را نیز در کل کشور عرضه می کنند و کسی جلوی این ها را نمی گیرد و متولی ندارد و تنها کسی که باید برخورد کند نیروی انتظامی است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر فرهنگ سازی در راستای خرید و مصرف کالاهای دارای مجوز تاکید کرد.

کد خبر 4002430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha