۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۵۶

آیت‌الله میرعمادی تفسیر کرد:

تشریح ادوار زندگی انسان در قرآن/ علایق جوانان را سرکوب نکنیم

تشریح ادوار زندگی انسان در قرآن/ علایق جوانان را سرکوب نکنیم

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در تفسیر آیه بیستم سوره «حدید» گفت: در این آیه زندگی انسان به ۵ دوره تقسیم‌شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیه بیستم سوره حدید «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ یَهیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطاماً وَ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ» اظهار داشت: این آیه به ادوار پنج گانه عمر انسان اشاره دارد.

وی با بیان اینکه اسلام یک دین جامع و واقع نگر است، یک دین تک بعدی نیست، هم جنبه مادی انسان را توجه می کند هم جنبه معنوی، هم بعد دنیوی انسان و هم بعد اخروی انسان را توجه می کند، تصریح کرد: اسلام نسبت به دنیا یک تجزیه و تحلیل خاصی دارد، اسلام به کسانیکه دنیا را شر مطلق می دانند اعلام می کند که این موضوع مردود و این نظریه باطل است.

انسان مومن دنیا و آخرت حسنه را می خواهد

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: اسلام همچنین بر روی کسانیکه فقط به مادیات توجه دارند خط قرمز می کشد؛ اسلام می گوید هم دنیا را داشته باش هم آخرت، یعنی یک مومن دید و فکر اش این است و دنیای حسنه و آخرت حسنه را می خواهد.

آیت الله میرعمادی ادامه داد: به همین جهت مسئله عمر انسان بسیار مهم است؛ عمر انسان مراحلی دارد و در یک تقسیم بندی عمر انسان به مراحل کودکی، جوانی و نوجوانی و پیری تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه مسیر عمر انسان همانند مسیر یه کوهپیما است که به بالای قله می رسد و دوباره سرازیر می شود به سوی نقطه اول تصریح کرد: انسان از نقطه ضعف محض شروع می کند یعنی از کودکی، قوت می گیرد قدرت می گیرد تا می رسد به جوانی، بعد قوت اش را از دست می دهد و پیر می شود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه قرآن کریم در آیه ۲۰ سوره حدید یک تقسیم بندی دیگری راجع به عمر انسان دارد و عمر انسان را به ۵ دوره تقسیم می کند: دوره اول دوره کودکی و «لَعِبٌ» است، دوره بازی است و برای کودک چیزی لذت بخش تر از بازی نیست؛ این دوره از زندگی، دوره بی خبری و غفلت است.

جوان میل به مظاهر زیبایی دارد

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه دوره دوم دوره «لَهْوٌ» و سرگرمی یا دوران نوجوانی است، نوجوان بازی اش کمتر ولی سرگرمی اش بیشتر می شود، تصریح کرد: دوره سوم زندگی، دوره زینت و عشق به زیبایی ها است، جوان عاشق زیبایی ها است و میل شدید به مظاهر زیبایی دارد و این مظاهر همسر زیبا، لباس زیبا، سر و صورت زیبا و ... است.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر گرامی اسلام همواره می فرمود: جوانان به خودشان برسند و ایشان در تمام دوران به ویژه دوران جوانی مرتب و زیبا بود و عطر استفاده می کرد و لباس زیبا می پوشید، افزود: دوره چهارم زندگی، دوره فخر و مباهات به یکدیگر است، این فخر هم در زندگی خانواداگی هم در زندگی اجتماعی وجود دارد و انسان در این دوره روحیه انحصار طلبی دارد و همه چیز را برای خود می خواهد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه دوره پنجم، دوران مسابقه در زیاد کردن اموال و فرزند است؛ دوره ثروت اندوزی، تفاخر به اولاد و اموال و حرص و طمع است و قرآن کریم از این دوره به «تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» یاد می کند، اظهار داشت: عمر انسان ۵ دوره است و فاصله بین این دوره ها چند سال است؟ بعضی علما و دانشمندان و روانشناسان گفته اند فاصله بین این دوره ها ۸ سال است که سرجمع ۴۰ سال می شود و از ۴۰ سال به بعد هرچه عمر کنید شاکله شخصیت انسان تغییری نمی کند.

۴۰ سالگی سن کمال انسان

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه تغییر حالت و روحیه تا ۴۰ سالگی است و بعد از آن ثابت است، رشد انسان تا ۴۰ سال است، تصریح کرد: پیامبران به سن ۴۰ سالگی که می رسیدند به کمال می رسیدند و ۴۰ سالگی سن کمال است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه انسان در هر دوره علایقی دارد و نباید این علایق را سرکوب کرد؛ بچه در دوران کودکی باید بازی کند و جلوی بازی او را نگیرید، جلوی آرایش و زینت نوجوانی و جوانی را نگیریم ولی آن را تعدیل کنیم، افزود: در میان این ۵ دوره از نظر تربیتی دو دوره اول مهم است، کودکی و نوجوانی دوران تربیت است و بعد از ۱۶ تا ۱۷ سالگی در واقع انسان درختی است که محکم شده و به آسانی نمی شود او را تربیت کرد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: قرآن کریم این ۵ دوره را تشبیه می کند به بارانی که بر زمین نازل می شود و در زمین گل و گیاه روییده می شود، سپس پژمرده می شود و خزان می کند؛ منظور از «غَیْثٍ» در آیه بیستم سوره حدید، باران پربرکت و بدون ضرر است.

کد خبر 4007257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha