۱۱ آبان ۱۳۸۵، ۱۸:۳۱

اتكاي دولت به مجموعه‌ اصولگرايان در هيات‌هاي اجرايي عيب نيست / تفكيك شوراي شميرانات و شهرري از تهران فعلا ممكن نيست

اتكاي دولت به مجموعه‌ اصولگرايان در هيات‌هاي اجرايي عيب نيست / تفكيك شوراي شميرانات و شهرري از تهران فعلا ممكن نيست

مصطفي پور محمدي با بيان اينكه به هر حال دولت اصولگرا بيشترين عقبه اجرايي اش به مجموعه اصولگرايي باز مي گردد گفت: اين براي يك دولت عيب نيست و در كل روابط هم اين موضوع مشهود است.

به گزارش خبرنگار "مهر"، مصطفي پور محمدي وزير كشور دريك نشست مطبوعاتي كه پس از اولين نشست وزراي كشور دولت هاي عضو اكو در تالار وزارت كشور برگزار شد، در تشريح دستاوردهاي اين اجلاس گفت : موفق شديم در اين نشست سندي را تنظيم كنيم كه مبناي عمل جدي كشورها براي آينده قرار بگيرد.

وي افزود: اين بيانيه، بيانيه جامع و كاملي است و كليه ابعاد امنيتي و ضد امنيتي را شامل مي شود .

وزير كشور اظهار داشت: تشكيل مجموعه پليسي هماهنگ به نام اكوپل را در منطقه پيشنهاد داديم و اميدواريم بتوانيم به طرح هاي جامعي براي همكاري مرزي دست يابيم.

پور محمدي خاطر نشان كرد: تجربه نشان داده چنانچه بتوانيم همكاري هاي خوب اقتصادي، فرهنگي و مرزي با يكديگر داشته باشيم خواهيم توانست به موفقيت هاي بيشتري دست يابيم.

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران تا كنون بسيار فعالانه عمل كرده است، خاطر نشان كرد: كشور ما تا كنون با بحران ها و بلاياي طبيعي كه دامنگير كشورهاي منطقه نيز بوده است، مواجه شده لذا بايد در اين راستا تجارب، هشدارها و اطلاعات لازم را با يكديگر مبادله كنيم و به نحوي از پيشرفت بحران جلوگيري به عمل آوريم.

وزير كشور تصريح كرد: در اين نشست پيشنهاد داديم مركزي براي آمادگي با حوادث غير مترقبه و بلاياي طبيعي در دستور كار قرار بگيرد و قرار شد اين مركز در تهران مستقر شود.

پورمحمدي با بيان اينكه منطقه اكو كانون بحران هاست، تصريح كرد: هيچ كس غير از خود ملت ها و دولت هاي منطقه صلاحيت مبارزه با اين بحران ها را ندارند و اميدواريم منطقه اكو در آينده شاهد موفقيت هاي بيشتري در زمينه هاي امنيتي باشد.

وي موضوع دستيابي كشورهاي منطقه به انرژي صلح آميز هسته اي را حق مسلمي دانست و خاطر نشان كرد: ما به كرات اعلام كرده ايم كه در خصوص توسعه فناوري هاي هسته اي براي تبادل اطلاعات به خصوص براي كشورهاي منطقه آمادگي داريم و اين سياست قديمي ماست و از اين موضع نيز در اين اجلاس دفاع كردم و اگر كشورها به دنبال راستي آزمايي و درك نيات ايران باشند  خود به اهداف ما پي خواهند برد.

وزير كشور در پاسخ به سئوالي مبني بر احتمال برگزاري انتخابات مستقل شوراي شهر در شميرانات و شهرري گفت : شهرها يك تعريف بخصوص براي خود دارند وانتخابات بايد در محدوده اي مشخص انجام شود، از اين رو در سال 1371 شوراي عالي شهرسازي در جلسه اي حريم شهر تهران را از ارتفاعات مشرف به شمال تا جنوب شهر ري تعريف كرده است، لذا انتخاباتي كه مي خواهيم برگزار كنيم، محدوده مشخصي دارد مگر اينكه شوراي عالي شهرسازي تعريف جديدي را ارائه دهد.

وي ادامه داد: اين موضوع كاراجرايي بسيار سختي است و بعيد مي دانم در اين دوره به اين اقدام موفق شويم ، اكنون با توجه به مهلت كوتاهي كه تا برگزاري انتخابات در اختيار داريم چنين امكاني براي ما فراهم نيست و بايد مردم اين شهرها تا سال آينده تحمل كنند.

پور محمدي در پاسخ به اين سئوال كه چگونه مي خواهيد سلامت انتخابات را تضمين كنيد اظهار داشت: نبايد از سلامت انتخابات تعريف سليقه اي به عمل آيد ما در صدديم آنچه كه در قانون در خصوص حقوق افراد تعيين شده را به خوبي اجرا كنيم.

وي افزود: در اين راستا حقوق هواداران نامزدها، فعالان سياسي، مردمي كه راي مي دهند، حقوق مجريان، بازرسين و ناظران را اگر بتوانيم طبق قانون به خوبي اجرا مي كنيم و وظيفه خود را در ارائه يك انتخابات سالم انجام خواهيم داد ، لذا اميدواريم اين هدف و تكليف واجراي صحيح قانون را به خوبي بتوانيم انجام دهيم.

وزير كشور با بيان اينكه نظارت بر انتخابات آتي بر عهده شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي است اظهارداشت: براي اطمينان از انجام وظايف درست در انتخابات و 75هزار عضو بازرسي كه خواهيم داشت سعي نموديم اكثرشان از خارج از وزارت كشور باشند چون مي خواهند بر افراد منصوب وزارت كشور نظارت كنند و در هفته آينده نيز نشستي توجيهي براي مسئولان ستاد بازرسي كشور برگزار خواهيم كرد.

پور محمدي درپاسخ به اين سئوال كه به نظر مي رسد برخي از وزيران كشور عضو اكو در حمايت از مانور خليج فارس در اين نشست شركت نكرده اند گفت: دراين نشست چهار وزير كشور شركت كردند و دو الي سه وزير هم معاونين خود را فرستاده بوند و حتي وزيران كشور عضو اكو درخواست نمودند اين نشست كمي به تاخير بيافتد تا آنها بتوانند حضور يابند.

وي ادامه داد: وزرا و معاونين وزرا از موضع دولت هاي خود دفاع مي كنند و مواضع خود را در تقويت و اهميت اين اجلاس و همكاري هاي امنيتي صراحتا اعلام كردند و همه دولت ها و ملت ها از حضور نيروهاي بيگانه بسيار ضربه ديده ايم واگر اين گونه تعبير كنيم كه اين اجلاس به معناي مخالفت عملي با مانوري است كه اكنون درحال برگزاري است خيلي بهتر است.

وزير كشور درعين حال تصريح كرد: حداقل مطالبات ملت ها از دولت ها برقراري امنيت و عدم گسترش تروريسم و نا امني است .

وي درخصوص ساعت كار بانك ها و اعتراض به اين موضوع نيز اظهار داشت: ما در سال گذشته شاهد آلودگي غير قابل تحمل تهران بوديم و امسال هم 400 تا 500 هزار خودرو به ناوگان شهري تهران اضافه شده است، حال تصور كنيد با چه بحراني مواجه مي شديم و اگر بخواهيم يك حمل ونقل روان داشته باشيم بايد اقدامي را در دستور كار قرار مي داديم و در يكي دو سال هم نمي توان اين امكان را فراهم كرد .

پورمحمدي ادامه داد: تغيير ساعت بخش هاي فعال و پرتردد شهري يكي از مكانيزم هايي است كه مي توان تردد را سامان داد و عمدتا تهران و چند شهر بزرگ گرفتار اين معضل هستند و ما معتقديم گره كار هم فعاليت بانك هاست چرا كه همه فعاليت ها با شروع كار بانك ها آغاز مي شود و اين طرح موقت سه ماهه است و ما سپس بايد گزارشي را از نتايج آن به دولت ارائه دهيم.

وزير كشور در پاسخ به اين سئوال كه چرا برخي از احزاب در گذشته صلاحيتشان تاييد شده بود ولي اكنون نمي توانند در انتخابات شركت كنند، خاطر نشان كرد: اگر حزبي در گذشته قانون بوده اكنون هم مي تواند در انتخابات شركت كند و احزابي كه از وزارت كشور مجوز دريافت كرده باشند قانوني و رسمي بوده و آنهايي كه مجوز نگرفته باشند طبيعتا غير قانوني هستند.

وي در پاسخ به اين سئوال كه فرمانداراني در انتخابات حضور خواهند داشت كه سابقه فعاليت هاي اجرايي آنها بسيار كم است اظهار داشت: اكثر فرمانداران ما سابقه فعاليت هاي اجرايي شان زياد است و آنهايي هم كه تجربه اي در اين حوزه نداشته اند با فضاي انتخاباتي كشور آشنا هستند و حداقل دوره هاي آموزشي نيز براي آنها گذاشته شده است و در حال برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي آنها هستيم و اگر مورد خاصي وجود دارد به ما بگوئيد تا پيگيري كنيم.

پور محمدي در پاسخ به اين سئوال كه چرا اعلام اسامي معتمدين در شهر تهران به تاخير افتاده است و حتي ديده مي شود برخي از آنهايي كه معرفي شده اند از تندروهاي يك جريان سياسي و حتي تندروهاي سياسي هستند، اظهار داشت: معمولا از گذشته مرسوم بوده معتمدين از حوزه قضايي، دانشگاهي، معتمدين بازار، نيروي انتظامي و نظامي دعوت مي شدند و آنان در جلسه اي  اعضاي هيات هاي اجرايي 8 نفر را انتخاب مي كنند.

وي ادامه داد: شايد اسامي معتمدين به صورت غير رسمي منتشر شده است و بعيد مي دانم فرمانداران ما با انتشار اسامي مخالفتي داشته باشند.

وزير كشور در پاسخ به اين سئوال كه چرا اكثر اين افراد از طيف اصولگرا بوده اند، پاسخ داد: قرار براين نبوده است كه از همه جريانات سياسي دعوت به عمل آيد و مي خواهيم افرادي را انتخاب كنيم كه مورد احترام و اعتماد جامعه باشند و درتهران اين كار بسيار مشكل است و 8 نفري كه به نمايندگي از بقيه انتخاب شده اند مي توانند تابلوي بقيه باشند و ما مي گوئيم 30 نفر را اعلام كنند.

مصطفي پورمحمدي وزير كشور درپاسخ به سئوالي درباره‌ كانديداتوري دبير هيات دولت در اين انتخابات و ارزيابي ‌وي نسبت به حضور همزمان زريبافان در شوراي شهر و هيات دولت كه در دوره‌ فعلي اتفاق افتاده، گفت: آقاي زريبافان قبل از تشكيل دولت نهم عضو شوراي شهر تهران بود و بعد از عضويت در شوراها نيز دبير هيات دولت شد.

وي افزود: در آن مقطع تفسير حقوقدانان اين بود كه سمت زريبافان عمومي و ملي نيست و مي‌تواند به صورت همزمان در شوراي شهر و هيات دولت حضور داشته باشد اما اخيرا كه مجلس عنوان كرده پست دبيري هيات دولت نيز براي عضويت در شوراها جزو پست‌هاي ممنوعه محسوب مي‌شود، احتمالا اين شبهه در آقاي زريبافان ايجاد شده و انصراف داده است.

کد خبر 401354

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha