۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۷

همکاری ایرانیان مقیم خارج با داخل در حوزه سلول های بنیادی

همکاری ایرانیان مقیم خارج با داخل در حوزه سلول های بنیادی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از همکاری بیش از ۳۰ نفر از ایرانیان مقیم خارج در حوزه سلول های بنیادی با ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی امروز در نشستی خبری که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد اظهار داشت: تاکنون لیستی از ۱۸۰ ایرانی مقیم خارج از اساتید عالی رتبه تا مقاطع پسادکتری که در حوزه سلول های بنیادی فعالیت می کنند تهیه کرده ایم.

وی با تاکید بر راه اندازی پژوهش سراهای دانش آموزی در کشور گفت: لازم است برای توسعه این فناوری از سنین پایین تر اقدام کنیم به همین دلیل معاونت علمی و فناوری از راه اندازی پژوهش سراهای دانش آموزی حمایت می کند و در سال گذشته توانسته سه پژوهش سرا در استان های البرز، کرمان و فارس راه اندازی کند.

به گفته وی البته درصدد هستیم که تعداد این پژوهش سراها را در کشور افزایش دهیم و برنامه هایی برای راه اندازی داریم.

حمیدیه با بیان اینکه موضوع بازگرداندن ایرانیان مقیم خارج از اهمیت ویژه ای برخوردار است و معاونت علمی همواره در این راستا اقدامات انجام داده، اظهار داشت: تاکنون لیستی از ۱۸۰ ایرانی مقیم خارج از اساتید عالی رتبه تا مقاطع پسادکتری که در حوزه سلول های بنیادی فعالیت می کنند تهیه کرده ایم.

وی اظهار داشت: در سال گذشته ۲۳ نفر از این تعداد و امسال ۳۰ نفر با ایران در حوزه های مختلف مربوط به سلول های بنیادی با دانشگاه ها و مراکز علمی همکاری و فعالیت می کنند.

وی با اشاره به راه اندازی مراکز جامع سلول های بنیادی در کشور گفت: در سال گذشته دو مرکز جامع سلول های بنیادی در دو استان را راه اندازی کرده ایم که در استان های فارس و آذربایجان بوده اند.

حمیدیه با اشاره به محصولات تولید شده از سوی شرکت های دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی اظهار داشت: تاکنون سه محصول از دو شرکت دانش بنیان از سازمان غذا و دارو مجوز اخذ کرده اند که اکنون برای درمان برخی بیماری ها در بیمارستان های کشور مورد  استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی همچنین از اقدامات معاونت عملی در راستای توسعه این فناوری که تاکنون به سرانجام رسیده اولین آیین نامه سلولی در کشور به دانشگاه های علوم پزشکی بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۴ مرکز تحقیقاتی در کشور در حوزه سلول های بنیادی فعالیت می کنند خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ شرکت دانش بنیان در این حوزه در حال فعالیت هستند و تاکنون ۳۵۰ محصول از این شرکت ها به تولید رسیده است.

کد خبر 4025717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha