۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۵۸

معاون دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به مهر:

تحریم های حقوق بشر جدید نیست/نظارت فراقوه‌ای برارتقای حقوق بشر

تحریم های حقوق بشر جدید نیست/نظارت فراقوه‌ای برارتقای حقوق بشر

شیراز- معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر گفت: تحریم های مربوط به حقوق بشر از سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تمدید شده و موضوع جدیدی اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم غریب آبادی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر وجود تحریم های حقوق بشر بر کشور گفت: تحریم های مربوط به حقوق بشر که در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ اعمال شده در حال اجرا است و موضوع جدیدی وجود ندارد.

وی افزود: در این تحریم ها نام ۸۳ نفر و یک شخص حقوقی از جمهوری اسلامی مطرح است که موضوع آنها نیز منع سفر به کشورهای دیگر و ضبط دارایی آنها در خارج از کشور است که تمامی این افراد تحریم شده دارایی در خارج از کشور ندارند که بخواهد مسدود شود.

وی یادآور شد: اعمال تحریم های جدید به مباحث مختلفی بستگی دارد که اگر کشورهای اروپایی و آمریکا بخواهند در این بحث وارد شوند خود آنها نقض کننده حقوق بشر هستند و جامعه جهانی این مسائل را می داند و خوشبختانه هیچ گونه موضوعی در این بحث مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعدام ها نیز گفت: ۹۰ درصد اعدام های کشور مربوط به مواد مخدر و درصد اندکی قصاص است و باید به این مورد توجه داشت که قصاص، اعدام نیست بلکه یک حق شخصی محسوب می شود و حکومت در آن دخالتی ندارد.

غریب آبادی ادامه داد: سالانه ۴ هزار نفر به دلیل استفاده از مواد مخدر جان خود را در کشور از دست می دهند و بنا به اعلام آمار غربی ها در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر در بحث مواد مخدر اعدام شدند، بنابراین آمار این اعدامی های موادمخدر در مقایسه با فوت شده های آن قابل قیاس نیست در حالی که کشفیات یک سال مواد مخدر ایران برابر با کل کشورهای جهان است.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: در خصوص اعدام، اصلاح مواد قانونی مدنظر است که در آن قاچاقچیان عمده با حکم عمده اعدام شوند.

وی در خصوص سخنان غربی ها مبنی بر عدم توجه به حقوق بشر در ایران در بحث فعالین اجتماعی و حقوق بشر گفت: سخنان آنها کلی بوده و هیچ گونه مورد خاصی ارائه نمی دهند و حتی اسامی چند نفری که اعلام کرده اند طی بررسی های ما مشخص شد آنها کارهای خلاف قانون انجام داده اند و به خاطر فعال اجتماعی بودن دستگیر نشده اند.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر گفت: هیچ کس به دلیل ابراز عقیده و فعالیت های قانونی نه زندان می رود و نه پرونده قضایی برای آن تشکیل می شود، بنابراین مباحثی که از جانب غربی ها در خصوص فعالین اجتماعی مطرح می شود به طور کامل کذب است.

غریب آبادی یادآور شد: در کشورمان سه میلیون مهاجر و پناهنده وجود دارد که این نشان از اهمیت دادن جمهوری اسلامی به حقوق بشر است در حالی که کشورهای مدعی حقوق بشر چندی پیش مرزهای خود را بر روی پناهندگان دیگر کشورها بستند که این جای سوال از آنها دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: قوه قضائیه پیشگام در مباحث حقوق بشر و حقوق شهروندی است و امروز اعلام می کنیم که وضعیت زندان های ما به مراتب بسیار بهتر از دیگر کشورهای دنیا در بحث توجه به حقوق بشر است.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: چندی پیش هیئت هایی از زندان های ما بازدید کردند و تمامی آنها در رعایت حقوق بشر تاکید داشتند، درهای زندان های ایران بر روی بازدیدکنندگان باز است و هیچ گونه ابایی در این خصوص نداریم.

غریب آبادی اظهار داشت: متاسفانه سیاسی کردن حقوق بشر از جانب غربی ها موضوعی است که مدت ها در حال تکرار آن هستند اما این حرکت آنها دلیلی بر کم کاری ما در این راستا نیست.

وی افزود: ارتقاء و توسعه حقوق بشر در دستگاه های قضایی و دیگر دستگاه ها یک اولویت است و مجموعه ما به طور فراقوه ای در این راستا نظارت کامل و جامع دارد.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: ۲۵ منشور حقوق شهروندی به طور تخصصی تدوین شده که امروز در دستگاه های مختلف موجود است.

غریب آبادی تاکید کرد: غربی ها در بحث حقوق بشر صادق نیستند و همواره اتهامات واهی به ما وارد می کنند که تمامی آنها کذب است.

کد خبر 4029522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha