۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۲۱:۴۰

جشن امضای کتاب «صمد بهرنگی» برگزار شد

 جشن امضای کتاب «صمد بهرنگی» برگزار شد

تبریز - جشن امضای کتاب «صمد بهرنگی» اثر حسین اصل عبداللهی عصر امروز چهارشنبه با حضور علاقه‌مندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری جشن امضا و آیین رونمایی از کتاب، در شهرستان‌های غیر از تهران چندان رایج نیست و علت آن را می‌توان در مسائل فراوان جست اما شاید مهم‌ترین آن علت‌ها را کمبود یا نبود مولفانی دانست که چهره باشند و همواره نوشته‌ها و کتاب‌هایشان با استقبال علاقه‌مندان مواجه شود.

علی‌رغم همه مسائل، برگزاری جشن امضا یا مراسم‌هایی مشابه هرچند به عنوان حاشیه تلقی می‌شود اما از آن‌ها می‌توان به عنوان حاشیه‌هایی یاد کرد که می‌توانند مردم را به سمت اصل یعنی کتاب، هدایت کنند.

امروز حسین اصل عبداللهی از کارگردانان و اهالی نام‌آشنای هنرهای نمایشی تبریز به مناسبت روز جهانی کتاب کودک و نوجوان و  به همت انتشارات کیرپی جشنی برای اولین کتابش یعنی «صمد بهرنگی» برگزار کرد که با استقبال اهالی و علاقه‌مندان کتاب مواجه شد.

شاید اینکه یکی از اساتید هنرهای نمایشی و تئاتر و... بیاید و درباره یکی از نام‌های آشنای ادبیات کودک یعنی صمد بهرنگی دست به قلم شود، جالب بنظر آید و قطعا پشت این اتفاق حرف‌هایی ناگفته پنهان است.

عبداللهی در حاشیه این جشن امضا در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت درباره انگیزه نوشتن این کتاب گفت: در کودکی‌ام دنیای کتاب و کتاب‌خوانی را با صمد بهرنگی و نوشته‌هایش شروع کرده بودم و به همین علت علاقه خاصی به او دارم.

وی ادامه داد: دوستان و انتشارات وقتی پیشنهاد نوشتن این کتاب را به من دادند خوشحال شدم و پذیرفتم و سعی کردم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنم.

منصفانه نوشته‌ام

عبداللهی در ادامه سخنان خود درباره محتوای کتاب «صمد بهرنگی» تصریح کرد: معمولا تاکنون هرچه در مورد صمد اظهار نظر شده یا مثبت بوده و یا منفی ولی من سعی کرده‌ام اصلی بی‌طرفی و عدالت را در نوشتن درباره او حفظ کنم.

وی اضافه کرد: نگاه یک‌طرفه همیشه در آثار تحلیلی نقص به شمار می‌آید برای همین کوشیدم تا کتاب من هم نگاهی به نکات منفی نوشته‌های صمد از جمله مسائل نگارشی داشته باشد و هم به نکات مثبت محتوا بپردازد.

مولف این کتاب درباره بخش آخر که درمورد مرگ صمد بهرنگی است اظهار داشت: درباره مرگ صمد و اینکه آیا او خودش کشته شده یا به قتل رسیده حرف و حدیث و دیدگاه‌های متضادی وجود دارد.

هدفم از نگارش کتاب ورود به عرصه ادبیات نیست

وی اضافه کرد: هرچند کتاب هیچ نظر قطعی در این‌باره نمی‌دهد و مخاطب خودش باید به واسطه اسناد قضاوت کند ولی به هرحال باز ممکن است ما هم اشتباهاتی داشته باشیم.

عبداللهی درپاسخ به این سوال که آیا باید منتظر کتاب‌های دیگری از وی باشیم یا نه اعلام کرد: حتما در بحث کتاب و ترجمه اتفاقاتی در آینده‌ای نه‌چندان نزدیک رقم خواهم زد اما هدف من از نوشتن این کتاب ورود به عرصه ادبیات نیست بلکه تالیفات بعدی‌ام در حوزه تخصصی خودم یعنی تئاتر و فلسفه خواهد بود.

همچنین مهمان ویژه این مراسم یکی از اعضای شورای کتاب کودک در تهران بود. وکیلی در این جلسه ضمن تقدیر از حسین اصل عبداللهی بخاطر تالیف کتاب «صمد بهرنگی» بر اهمیت کتاب کودک و نوجوان در جامعه تاکید کرد.

وی همچنین گفت: در تبریز و آذربایجان شرقی با وجود اینکه پتانسیل‌های بسیار خوبی برای نگارش کتاب‌های کودک و نوجوان وجود دارد اما آنطور که شایسته است پرداخته نشده است.

وکیلی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان به دور از فضای مدرسه و کتاب‌های درسی نیازمند کتاب‌هایی هستند که از فضایی نرم و متفاوت برخوردار باشد تا آموزش از روش غیرمستقیم صورت بگیرد.

این گزارش می‌افزاید کتاب «صمد بهرنگی» که به تازگی توسط انتشارات ایده تهران منتشر شده است، در فروشگاه این انتشارات و سایر فروشگاه‌های عرضه کتاب قابل تهیه است.

کد خبر 4029523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha