۱۵ آبان ۱۳۸۵، ۱۵:۱۷

تحميل هزينه 120 ميليارد ريالي براي خروج اسكناس‌هاي فرسوده

تحميل هزينه 120 ميليارد ريالي براي خروج اسكناس‌هاي فرسوده

بانك مركزي سالانه براي خروج و جمع‌آوري 700 ميليون برگ اسكناس فرسوده از سيستم گردش پولي كشور و چاپ مجدد آن 120 ميليارد ريال هزينه مي‌كند.

به گزارش خبرنگار مهر، گزارش‌هاي بانك مركزي نشان مي دهد كه علت اصلي فرسودگي اسكناس ها دركشور بي توجهي در نگهداري آن مي باشد كه اين امر در تعدادي از صنوف با توجه به ماهيت كار آنها نظير مشاغل فني ، تعميركاران و فعالان بازار ميوه بيشتر مشاهده مي شود.

در حال حاضر عمر مفيد هر اسكناس با مبلغ درشت در كشور 5 سال مي باشد و اين درحالي است كه عمرمتوسط هرقطعه اسكناس در كشورهاي اروپايي و پيشرفته حدود دو برابر معادل 10 سال برآورد شده است.

اطلاع رساني ها وهشدارهاي بانك مركزي طي چند سال گذشته عمر متوسط سكناس ها را از 5/3 سال به 5 سال افزايش داده و اين درحالي است كه عمر مفيد هر اسكناس حتي در كشوري نظير پاكستان حدود 7 تا 8 سال برآورد شده است.  

گزارش‌هاي تهيه شده در بانك مركزي مشخص مي كند كه عمر متوسط هر قطعه اسكناس كوچك نظير 100 يا 200 تومان كمتر از يك سال است.

يك مقام مسئول در بانك مركزي در گفتگو با مهر اسكناس هاي در گردش و موجود كشور را ثروت ملي دانست و بر لزوم توجه به نگهداري آن تاكيد كرد.

وي افزود: به كارگيري ابزارهايي نظير كارت هاي اعتباري و چك باعث تسريع در مبادلات اقتصادي و جلوگيري از فرسايش زودهنگام و بي مورد اسكناس ها مي شود.

طي هفته گذشته نيز بانك مركزي در اطلاعيه اي از مردم درخواست كرده بود كه از درج وچاپ هرگونه نوشته اي برروي اسكناس ها خود داري كنند، زيرا اين كار برخلاف قوانين است و باعث تضييع سرمايه هاي ملي كشور مي گردد.

در اين گزارش آمده بود كه برخي افراد با چاپ زرين اسامي و نگارش تبريكات به مناسبت اعياد مذهبي و ملي و مراسم و مناسبت هاي مختلف بر روي آن موجب مخدوش كردن اين سند ملي مي گردند.

کد خبر 403051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha