۱۶ آبان ۱۳۸۵، ۱۳:۰۹

در قالب نوزده جلد ؛

درویشیان تدوین فرهنگ افسانه های ایرانی را به پایان رساند

درویشیان تدوین فرهنگ افسانه های ایرانی را به پایان رساند

فرهنگ جامع افسانه های مردم ایران به کوشش مشترک علی اشرف درویشیان و رضا خندان مهابادی به پایان رسید .

به گزارش خبرنگار مهر ، تاکنون هجده جلد از کتاب " فرهنگ افسانه های مردم ایران " از سوی نشر کتاب و فرهنگ منتشر شده و مجوز انتشار نوزدهمین جلد از این مجموعه به تازگی صادر شده است .

جلد نوزدهم از مجموعه " فرهنگ افسانه های مردم ایران " تکمله ای بر مجلدات منتشره پیشین است که شامل داستانها و افسانه هایی است که از مجلدات جا افتاده است .


رضا خندان مهابادی نویسنده و پژوهشگر

رضا خندان مهابادی که با علی اشرف درویشیان در جمع آوری این مجموعه همکاری می کند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : در حدود سال 1367 فکر اولیه جمع آوری و تدوین این کتاب از سوی درویشیان مطرح شد و مدتی بعد کار را شروع کردیم و برای انتشار آن در سال 1374 با ناشر قرار داد بستیم .

وی افزود : جلد اول از این مجموعه در سال 1377 ناشر اعلام کرد که دیگر توان مالی برای پرداخت هزینه های انتشار این کتاب را ندارد و کار انتشار مجموعه در سال 1378 به نشر کتاب و فرهنگ سپرده شد .

مولف کتاب " فرهنگ افسانه های مردم ایران " درباره تدوین این مجموعه گفت : بعد از انتشار مجلدات نخست این کتاب و در مدتی که ما مشغول تدوین جلد های بعدی بودیم نامه های زیادی از مردم نقاط مختلف ایران به دست ما رسید که افسانه هایی را برای ما ارسال کرده بودند و ما هم در مجلدات بعدی این افسانه ها را در کتاب گنجاندیم . در مجموع به جز برخی آثار پراکنده 12 مجموعه افسانه از سوی مردم به دست ما رسید .

رضا خندان مهابادی خاطر نشان کرد : جلد نوزدهم و پایانی این مجموعه که به زودی منتشر می شود از اسفند سال گذشته به پایان رسید و برای انتشار و دریافت مجوز ارسال شد که بعد از گذشت 10 ماه اجازه انتشار دریافت کرد .

وی در مورد منابع تدوین این فرهنگ گفت : منابع گوناگون مکتوب و غیر مکتوب را مورد بررسی قرار دادیم که شامل بزرگان ادب فارسی و فرهنگ عامه مردم ایران می شود .

این نویسنده و پژوهشگر یادآور شد : برخی از آثار انجوی شیرازی ، کوهی کرمانی ، صادق هدایت ، فضل الله صبحی مهتدی و دیگران به دلیل عنایی که از نظر ذکر افسانه های مردم ایران دارند مورد بررسی قرار گرفت و از آنها برای تدوین این فرهنگ بهره گرفته شد .

کد خبر 403449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha