۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱

خبر تو خبر؛

ازکودتای مشارکتی ها تاچالش وزارت کشور/مجلس اصلاح طلبان ازراه رسید

ازکودتای مشارکتی ها تاچالش وزارت کشور/مجلس اصلاح طلبان ازراه رسید

کودتای مشارکتی ها، چالش وزارت کشور برای اصلاح طلبان و قصه رئیس جمهور مدیون و هواداران مدعی اش را در این بسته گزارشی می خوانید.

به گزارش خبرگزاری مهر، در چهارمین قسمت از بسته گزارشی «خبر تو خبر» از یک بام و دو هوای بعضی ها! نسبت به اصولگرایان شروع کردیم و بعد از رد شدن از یک کودتای پُر ماجرا به «مجلس اصلاح طلبان» رسیدیم. آنچه در ادامه می بینید «خبر تو خبر» ۳۰ تیرماه ۹۶ است.   

یک بام و دو هوای اصلاح طلبان

همین هفته پیش بود که برخی سایت ها و جریده های اصلاح طلب نظیر «آفتاب یزد» و «خبرآنلاین» پیرامون لزوم حضور اصولگرایانی نظیر «محمدرضا باهنر» در دولت آینده قلم فرسایی کردند. با این حال روز شنبه ۲۴ تیر سایت «عصر ایران» در مذمت این مساله مطلبی منتشر کرد.

عصر ایران در ابتدای گزارش خود ابتدا به معرفی طیف اصولگرایان در سپهر سیاسی ایران پرداخت و نوشت: «در ادبیات سیاسی امروز ایران، جریان محافظه کار یا اصول‌گرایان کسانی هستند که در دایره مخالفان روحانی تعریف می‌شوند. کسانی که در طول چهار سال دولت یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تمام تلاش خود را انجام دادند تا روحانی را ناکارآمد نشان دهند و زمینه تک دوره‌ای بودن او را فراهم کنند.»

عصر ایران در پایان این گزارش تاکید کرد: «دولت دوازدهم، دولت چیدن میوه برجام و سیاست خارجی و داخلی روحانی است. این چیدن میوه احتیاج به افرادی دارد که همه به یک روش در باغبانی اعتقاد دارند.»

دفاع از زنگنه، حمله به نعمت زاده

«عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح طلب روز یکشنبه ۲۵ تیر در گفتگوی بلندبالایی با روزنامه «فرهیختگان» درباره مسائل و موضوعات مختلفی صحبت کرد؛ از انتخابات سال ۸۴ و اینکه اگر هاشمی کنار می کشید و کروبی پای به مرحله دوم می گذاشت، احمدی نژاد شکست می خورد تا ارزیابی عملکرد وزرای دولت یازدهم و پیش بینی آینده شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان؛ همان شورایی که این روزها از در و دیوارش حاشیه می بارد.

ناصری ضمن اینکه از دوقطبی بودن کابینه یازدهم گله کرد از لزوم تک قطبی شدن کابینه آینده گفت؛ «کابینه یازدهم دو قطبی بود؛ روحانی باید امروز کابینه خود را از نظر کارآمدی و انسجام کاملا یک‌قطبی بچیند. مهم‌ترین وزرایی که باید عوض شوند، در گام نخست وزرای سیاسی و امنیتی دولت هستند».

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود، عملکرد رحمانی فضلی را به چالش کشید؛ ناصری حتی درباره رویکرد مرحوم هاشمی درباره وزیر کشور گفت: «آیت‌الله هاشمی شب مراسم تحلیف سال ۹۲ به روحانی گفت که رحمانی فضلی را انتخاب نکن و او قبول کرد، ولی در لحظه آخر کار خود را کرد.»

وی ضمن ستایش عملکرد زنگنه در وزارت نفت، از عملکرد نعمت زاده انتقاد کرد؛ «از سال دوم بخش قابل توجهی از کابینه و مدیران اجرایی کشور و شخص رئیس ‌جمهور معتقد به تعویض نعمت ‌زاده بودند. در دولت یازدهم تقریبا حوزه بازرگانی تعطیل بود.»

در حالی که انتقادات نسبت به عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان این روزها فزاینده شده، ناصری انحلال شورای مزبور را مطالبه عمومی فعالین این جریان ندانست و از برنامه این شورا برای انتخابات مجلس یازدهم(سال ۹۸) سخن گفت؛ «اعضای شورای عالی منتظرند تا دولت شکل بگیرد و شهردار تهران انتخاب شود و از نیمه دوم سال ۹۶ سازوکار انتخابات ۹۸ تعیین می شود.»

چالش «رحمانی فضلی»

ناصری تنها ناقد این روزهای عملکرد ۴ ساله رحمانی فضلی نیست؛ روزنامه آفتاب یزد روز دوشنبه ۲۶ تیر با انتشار گزارشی تحت عنوان «مرد روزهای نه چندان سخت»، درباره رحمانی فضلی نوشت: «شاید کمتر جریانی از جریان‌های سیاسی به رحمانی فضلی اقبال داشته باشند و مردم نیز - درست یا غلط‌ - به نظر نمی ‌رسد گزینه مطلوبشان برای وزارت کشور رحمانی فضلی باشد.»

روزنامه آفتاب یزد در حالی از عدم اقبال جریانات سیاسی نسبت به وزیر کشور سخن می گوید که همین دو هفته پیش «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران در گفتگو با هفته نامه «سازندگی»، برخلاف انتظار، عملکرد رحمانی فضلی در ساختمان خیابان فاطمی را در مجموع خوب ارزیابی کرد.  

آفتاب یزد در ادامه گزارش خود،  تصدی پُست وزارت کشور از سوی رحمانی فضلی را نتیجه بده بستان های سیاسی روسای قوای مجریه و مقننه در سال ۹۲ دانست و تصریح کرد: «پیش ‌از معرفی رحمانی فضلی، علی یونسی گزینه روحانی برای وزارت کشور به شمار می ‌آمد. با این حال بسیاری معتقد بودند که روحانی توانست در ازای معرفی یار و همراه قدیمی لاریجانی به عنوان وزیر کشور، رای اعتماد برخی وزرای دیگر را از مجلس اصولگرای آن دوره بگیرد.»

این جریده اصلاح طلب در پایان آب پاکی را روی دست وزیر کشورِ شیروانی دولت تدبیر و امید ریخت و تاکید کرد: «در روزهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری، شایعات زیادی در خصوص عملکرد شخص وزیر وجود داشت که فارغ از درست یا غلط بودنشان، ‌ وزیر شایعه ساز چندان برای ادامه راه تدبیر و امید مناسب به نظر نمی‌ رسد.»

رئیس جمهور مدیون!

روز پنجشنبه ۲۲ تیر بود که محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در نشست هم اندیشی اعضای این شورا صحبت هایی را درباره نقش جریان اصلاحات در پیروزی حسن روحانی در انتخابات به زبان آورد؛ عارف گفت: «در انتخابات اردیبهشت هیچ شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح ‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است.»

همین بخش از سخنان عارف کافی بود تا «حسام الدین آشنا» معاون فرهنگی و مشاور ویژه رئیس جمهور به میدان بیاید و پاسخ اظهارات رئیس فراکسیون امید را بدهد. وی در صفحه توییتر خود نوشت: «درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان.»

آشنا تنها فردی نبود که به صحبت های عارف واکنش نشان داد؛ «عباس عبدی» از تئوریسین ها و متفکرین جریان اصلاحات نیز روز دوشنبه ۲۶ تیر در گفتگو با روزنامه «اعتماد» با تصریح این مطلب که هیچ دِینی از سوی جریان اصلاحات متوجه روحانی نیست گفت: «ما اساسا برای حمایت از آقای روحانی در انتخابات نیامدیم که حالا انتظار داشته باشیم که چیزی به جایش بدهد. این نگاه‌ها مخل سیاست ‌ورزی اصلاح‌ طلبانه است. ما برای پیشرفت جامعه خود و اصلاحات وارد انتخابات یا هر کنش دیگری می‌شویم. در این میان آقای روحانی نیز به نسبت دیگران بهتر توانسته آن را نمایندگی کند. بنابراین هیچ دینی وجود ندارد.»

عبدی تصریح کرد: «این نگاه که کسی که فرد دیگری را حمایت کرده بده بستانی بین شان وجود دارد نگاه نادرستی است و مخالف خط مشی اصلاحات است. نگاه به دولت و اینکه فلان شخص باشد و فلان شخص دیگر نباشد به نظر من مخل اهداف اصلاح‌ طلبانه است.»

«مجلس اصلاح طلبان» هم رسید!

«رسول منتجب نیا» قائم مقام حزب اعتماد ملی را باید جزء نخستین منتقدین نسبت به عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان به حساب بیاوریم؛ از همان ۲ سال پیش یعنی آستانه انتخابات مجلس دهم در زمستان ۹۴. منتجب نیا هر جا تریبونی نصیبش شده، نقدهای توفنده و کوبنده ای را متوجه شورای مزبور کرده است. وی تا جایی پیش رفت که واژه «شورای استبدادی» را بر پیشانی این شورای اصلاح طلبی چسباند.

در هفته ای که گذشت، قائم مقام حزب اعتماد ملی برای برون رفت از اختلاف میان هوادران و منتقدین شورای عالی اصلاحات، پیشنهاد تشکیل «مجلس اصلاح طلبان» را ارائه کرد. منتجب نیا گروهی از اصلاح طلبان را به کاسب کاری متهم و تصریح کرد: «اینجانب احساس می ‌کنم که در برابر کاسبان فتنه و تحریم و دلواپسان، محفلی در قالب کاسبان اصلاحات توسط جمعی تازه از راه‌ رسیده و پرادعا شکل گرفته و اساس اصلاحات رفته رفته توسط این محفل در معرض انحراف قرار گرفته است. این محفل، حیثیّت و آبروی چهره‌های اصیل و محبوب کشور و اصلاحات را وجه المصالحه منافع خود قرار می‌دهد و ما هم چون مادران و پدران دل ‌سوز حساس در برابر بعضی دایه‌های تازه به‌ دوران رسیده اصلاحات در خصوص فرزند خود به ‌شدّت احساس مسئولیت و گاه سکوت می‌کنیم و گاهی هم به ناچار سخنانی اندک می‌گوییم.»

منتجب نیا در ادامه، پیشنهاد تشکیل مجلس اصلاح طلبان را اینگونه تشریح کرد: «پیشنهاد این‌ جانب برای عبور از این عقبه خطرناک این است که مجلسی با حضور اصلاح ‌طلبان سراسر کشور البته نه گزینشی، بلکه از سلایق و احزاب مختلف به ‌طور مساوی در مرکز تشکیل و دیدگاه‌های گوناگون مستدلا مطرح شود و در صورت لزوم پس از طرح نظرات، رأی ‌گیری به‌عمل آید.»

گزینه های بهشتی!

روز چهارشنبه ۲۸ تیر، هفت گزینه نهایی تصدی شهرداری تهران انتخاب و اعلام شدند. حسین مرعشی، محمدعلی نجفی، حبیب الله بی طرف، محسن مهرعلیزاده، الهه کولایی، محمدعلی افشانی و محمد شریعتمداری، ۷ نفر نهایی هستند که باید سر جلوس بر کرسی شهرداری تهران با یکدیگر رقابت کنند.

در جریان این انتخابات که از میان ۲۴ نفر و با رای اعضای منتخب شورای شهر پنجم تهران انجام شد، معصومه ابتکار و عباس آخوندی به دلیل حضور در دولت آینده، قید صندلی پُر جاذبه خیابان بهشت را زدند! در کنار انصراف ابتکار و آخوندی، محمود حجتی - که از وی به عنوان نامزد حزب اتحاد ملت برای کسب کرسی شهرداری پایتخت یاد می شد - از نام نویسی در این رقابت استنکاف ورزید تا صندلی اش را در هیئت دولت آینده، به نوعی از قبل تدارک دیده باشد.    

شبکه «خبر» در اشتباهی از محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران یاد کرد. در همین باره، افشین حبیب زاده ضمن رد این موضوع گفت: «هر ۷ نامزد نهایی ۲ هفته فرصت دارند تا برنامه خود را به منتخبان شورای پنجم ارائه دهند.» 

در کنار همه این ها، روز گذشته ۲۹ تیر، حبیب الله بی طرف وزیر نیرو در دولت اصلاحات که نامش در میان ۷ گزینه نهایی دیده می شد، ناگهان انصرافش را از رقابت با سایر گزینه ها اعلام داشت؛ وی در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که «هیچگاه آمادگی خود را برای سمت شهردار تهران به اعضای محترم شورای پنجم اعلام نکرده است.»

کودتای مشارکتی ها   

«سیدمحمد میرلوحی» از منتخبین شورای شهر پنجم تهران روز چهارشنبه ۲۸ تیر در گفتگو با خبرگزاری ایلنا ضمن دفاع از عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: «درست است که لیست امید رای آورده است اما نماینده همه شهروندان هستیم و این مناسبات را طوری تنظیم می‌کنیم که همه از آن سود ببرند یعنی جایگاه و استقلال اصلاح‌ طلبان اعضای شورای عالی، بزرگان اصلاحات و آقای خاتمی که بزرگواری کردند و لیست را تایید کردند، حفظ شود.»

سایت اعتماد ملی(پایگاه رسمی حزب اعتماد ملی) در واکنش به این اظهارات میرلوحی نوشت: «جناب میرلوحی عزیز، مشکل قشر عظیمی از اصلاح طلبان خط امامی با شورای عالی سیاست گذاری دقیقاً همین نگاه و نگرش توتالیتر مؤابانه عده ای به موارد مختلف از جمله آرای مردم است. اگر لیست امید در تهران هم رأی آورد نباید فراموش کرد که با استفاده از نام اصلاحات و از خودگذشتگی برخی احزاب باسابقه موفق به جلب آرا شد. نامی که هم اکنون عده ای تحت عنوان شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان قصد دارند تا آن را به نام خود مصادره کنند و این در حالی است که قشر عظیمی از اصلاح طلبان به دلیل عملکردهای نادرست این شورا و همچنین کودتای مشارکتی های سابق با استفاده از چندین حزب یک نفره و چند نفره، راه خود را از این شورا جدا کرده اند.»

کد خبر 4036483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha