رضا غلامی در هم‌اندیشی اساتید علوم انسانی اسلامی:

بدون دستگاه روش‌شناختی قادر به معماری علوم انسانی اسلامی نیستیم

بدون دستگاه روش‌شناختی قادر به معماری علوم انسانی اسلامی نیستیم

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: بدون بهره مندی از دستگاه کارآمد روش شناختی قادر به معماری بنای مرتفع علوم انسانی اسلامی نیستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در نخستین هم اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی که ۲۹ تیرماه در مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه در این جلسه به دنبال طرح مباحث کلی نیستیم، بیان کرد: این برنامه در راستای ارائه مقالات علمی خاص و نو در زمینه علوم انسانی اسلامی با هدف جلوگیری از هدر رفتن توان اساتید برگزار شده است.

وی گفت: این کنگره چهار سال است که برگزار می شود و در دو سال اخیر شاهد تمرکز اساتید در خصوص نوسازی و کارآمدی دستگاه روش شناختی که از بطن علوم با قوت در رشته های علوم انسانی برخواسته، بوده ایم.

این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: این کاملا درست است که ما بدون بهره مندی از یک دستگاه کارآمد روش شناختی در علوم انسانی اسلامی که از بطن یک فلسفه علم قوی متولد می شود، قادر به معماری و ساخت بنای مرتفع علوم انسانی اسلامی در رشته های مختلف نیستیم.

وی افزود: کسانی که بدون برخورداری از چنین دستگاهی در میدان علوم انسانی اسلامی فعالیت کرده اند، معمولا با خطاها و ناکارآمدی جدی در علوم انسانی اسلامی دست به گریبانند، البته باید قبول کنیم در عین وجود یک دستگاه روش شناختی مادر در کل علوم انسانی اسلامی، در هر رشته دستگاه های روش شناختی متعددی قابل طراحی و ارائه است و اصولا تعدد و تنوع دستگاه ها بر حسب مناطق گوناگون علم اسلامی و کارکردهای مختلفی که برای علم اسلامی پیش بینی شده، اجتناب ناپذیر است.

غلامی  اظهارداشت: به نظرم اگر ما موفق شویم طی ۵ ـ ۶ سال آینده با سرمایه گذاری همه جانبه دستگاه مادر و دستگاه های مختلفی در ذیل آن به صورت کارآمد ارائه کنیم؛ تقریبا پنجاه درصد از سیر تکوین علوم انسانی اسلامی را طی کردیم. در حقیقت این دستگاه های روش شناختی مانند اتوبانهایی هستند که وقتی احداث می شوند امکان، سهولت و سرعت دسترسی به مقصد ده ها برابر افزایش می یابد.

وی افزود: امروز در زمینه تعدد و تنوع دستگاه های روش شناختی مادر و رشته های تخصصی به جایی فراتر از مباحث بنیادی در عرضه فلسفه و علم رسیده ایم و نظریات متعددی از طرف اساتید در این زمینه ارائه شده است.

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: در بحث نظریه پردازی نه تنها یکدست سازی مسدود نبوده بلکه به دنبال تحمیل یک نظریه هم نبوده و امید است که نباشد.

نقدپذیری درعلوم انسانی یک اصل مهم است

وی با بیان اینکه درعلوم انسانی نقدپذیری یک اصل مهم است، ابراز کرد: در روند طبیعی نظریه برخی از نظریات در برابر نقدها تاب نیاورده و از گرده خارج شده و نظریات مقاوم تر جایگزین آن می شود.

غلامی ادامه داد: اما نظریاتی هم هستند که در طول مسیر که مورد انتقاد هستند تقویت شده که شاهد چنین نظریاتی نیز بوده ایم.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: در صورت موفقیت با سرمایه گذاری همه جانبه در راستای کارآمدسازی دستگاه مادر و تخصصی، ۵۰ درصد از تکوین علوم انسانی را طی کرده ایم.

وی بیان کرد: دستگاه روش شناختی در بحث علوم انسانی اسلامی مانند اتوبانی است که امکان دسترسی به مقصد را افزایش می دهند.

غلامی اظهار کرد: در شرح کنونی دستگاه روش شناختی مادر با نظریات متعدد، نقص‌ها و کاستی‌های فراوانی روبروست که تلاش هایی در راستای رفع نقایص این مسیر صورت گرفته است.

وی به راه اندختن نقد عالمانه و تخصصی در این زمینه را مهم برشمرد و گفت: ارائه متون علمی و آکادمیک، تولید و بازسازی اعم از اصلاح، تکمیل، غنی سازی و تقویت نظریات یک دستگاه روش شناختی گام مدون در باب نظریات است و با نظم متخصص حاکم برخی از صاحب نظران قابل حمایت خواهد بود.

وی اضافه کرد: زنجیره ای که قادر باشد مباحث تئوری را به عمل متصل کند، به عنوان حلقه مفقوده دستگاه مبدل در نظریه پردازی دستگاه روش شناختی است. معتقدم هنوز هیچ نظریه ای قوی و پرتوان در ارائه دستگاه مبدل ارائه نشده و دستمان در این زمینه خالی است.

وی افزود: از گذشته فقط برای عملی شدن علوم اسلامی در رشته های جامعه شناسی، مدیریت و … دلایل عینیت این علوم مقدم بود و نبود میدان هنوز از قوت لازم برخوردار نیست و مباحثی که با حل مسئله ارائه می شود، همچنان در کلیات متوقف هستند و دستیابی به نظریات روش درباره دستگاه مبدل تئوری به عمل حضور جسورانه اساتید در حل مسائل کاربردی و بهره گیری از نظریات ارتباط پیدا می کند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا افزود: نظریه اعتبارات علامه طباطبایی در اهمیت  پاسخگویی از اهمیت بالایی برخوردار است.

غلامی اظهار کرد: امروز به مدد الهی گفتمان شرقی، علوم انسانی در عمده حوزه ها به انقلاب رسیده و نشانه آن انفعال جریان روشنفکری سکولار در دانشگاههاست.

مخالفان اذعان به وجود، حیات و تنفس علوم انسانی اسلامی دارند

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته در زمینه اسلامی بودن علوم انسانی مخالفت داشته ایم، ابراز کرد: امروز همین مخالفان اذعان به وجود، حیات و تنفس علوم انسانی اسلامی دارند.

وی افزود: تدواوم انقلاب اسلامی به عنوان حادثه بی بدیل تاریخی جز با عینیت بخشیدن علوم انسانی میسر نیست و تک تک ما در قبال جاری شدن علوم انسانی در رگه های انقلاب اسلامی مسئول بوده و باید هوشمندانه با شناخت مسئولیت تاریخی خود اثرگذار باشیم.

وی گفت: معتقدیم اساتید علوم انسانی سرمایه بزرگی هستند که با اولویت گذاری دقیق نقش آفرینی آنها در قالب گفتمان سازی و تربیت، شاهد نقش آفرینی گسترده ای باشیم.

وی به هم افزایی اساتید در پروژه های مشترک تاکید و بیان کرد: در سایه این هم افزایی شاهد جهش در این زمینه خواهیم بود.

غلامی گفت: بروز و ظهور اساتید علمی در رسانه ها، مناظرات و جلسات علمی و … اهمیت زیادی دارد چرا که با غیبت و کم تحرکی فرصت غلبه افکار غربی فراهم می شود.

 رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی تجسم بخشی به جریان روشنفکری انقلاب اسلامی را مهم عنوان کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی از برگزاری چهارمین کنگره بین المللی علوم اسلامی انسانی و سومین جایزه علوم انسانی اسلامی در دوم و سوم آبان ماه ۹۶ خبر داد.

وی در پایان با بیان اینکه ۱۰۰ مقاله در نتیجه برگزاری این کنگره ها دریافت شده است، گفت: خوشبختانه در بخش ارزیابی ها در سطح نسبتا خوبی هستیم.

کد خبر 4037337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha