۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸

شهریورماه امسال در حیدرآباد پاکستان؛

همایش تأثیر زبان فارسی بر زبان سندی برگزار می‌شود

همایش تأثیر زبان فارسی بر زبان سندی برگزار می‌شود

همایش «تأثیر شعر و زبان فارسی بر شعر و زبان سندی»، شهریورماه امسال به همت وابستگی فرهنگی کشورمان در حیدرآباد پاکستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احمد عبداله‌پور، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد ضمن بازدید از مرکز سندشناسی دانشگاه سند با اسحاق سمیجو، رییس این مرکز دیدار و درباره توسعه همکاری‌های فرهنگی دوجانبه گفت‌وگو کرد.

سمیجو با تأکید بر توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور ایران و پاکستان، گفت: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد و مرکز سندشناسی، دو مرکز فرهنگی هستند که می‌توانند در زمینه‌های مختلف همکاری‌های مطلوبی داشته باشند.

رییس مرکز سندشناسی دانشگاه سند از برگزاری سمینار بین‌المللی در خصوص تمدن و فرهنگ سند در این مرکز، خبر داد و خواستار حضور پژوهشگران ایرانی در این سمینار شد.

عبداله‌پور، وابسته فرهنگی کشورمان در سخنانی، با اشاره به برگزاری همایش «تأثیر شعر و زبان فارسی بر شعر و زبان سندی» در شهریورماه امسال، از رییس مرکز سندشناسی دانشگاه سند برای حضور در این همایش، دعوت کرد.

وی افزود: تمدن سند یکی از تمدن‌های مهم دنیاست، بنابراین لازم است تا فعالیت‌های پژوهشی در زمینه این تمدن و آشنایی بیشتر دو ملت پاکستان و ایران از یکدیگر، صورت گیرد.

عبداله‌پور با یادآوری آثار باستانی کشف شده در «شهر سوخته» سیستان و بلوچستان ایران و احتمال وجود ارتباط تاریخی و فرهنگی شهر سوخته با تمدن سند، ایجاد تعامل بیشتر بین محققان دو منطقه را در راه کشف ابعاد نهفته تمدن سند مفید دانست.

وی همچنین، برگزاری کنفرانس‌های علمی با حضور پژوهشگران دو کشور را آغاز یک اقدام ماندگار فرهنگی در این زمینه مطرح کرد و پینشهاد تأسیس گوشه ادبیات ایران در مرکز سندشناسی دانشگاه سند را داد.

بر اساس این گزارش، مرکز سندشناسی بزرگترین مرکز دانشگاه سند است که شامل فرهنگ، تاریخ، ادبیات، باستان شناسی، انسان شناسی و موسیقی می‌شود. این مرکز در سال ۱۹۶۲ در پردیس قدیم دانشگاه سند آغاز به کار کرده است و نام اولیه آن، آکادمی سند بود و بعد از مدتی به پیشنهاد پیر حسام الدین راشدی نام این مرکز در سال ۱۹۶۴ به مرکز سندشناسی (Institute of Sindhology) تغییر یافت.

کتابخانه این مرکز دارای بیش از ۱۵۰ هزار کتاب، ۳۰ هزار مجله و روزنامه‌های قدیم و جدید است. در بخش ترجمه، تألیف و انتشار کتاب تاکنون ۲۰۰ عنوان کتاب و ۱۰۰ مجله منتشر شده است. دو سالنامه با عناوین «مطالعات سندشناسی» به زبان انگلیسی و «ادبیات سندی» به زبان سندی نیز توسط این بخش منتشر می‌شود.

کد خبر 4038459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha