۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷

برگزاری نشست امام صادق(ع) و تجدید حیات اسلام در استانبول

برگزاری نشست امام صادق(ع) و تجدید حیات اسلام در استانبول

نشست «امام محمد صادق(ع) و تجدید حیات اسلام» به همت اتحادیه علمای جعفری ترکیه(جابر) و با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در استانبول برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست «امام محمد صادق(ع) و تجدید حیات اسلام» به همت اتحادیه علمای جعفری ترکیه (جابر) و با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و دینی ایران و ترکیه از جمله حجت‌الاسلام‌ اختری، عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، برگزار شد.

شیخ احد تالان، امام جمعه مسجد زینبیه، شیخ حسن قره بلوت، رییس انجمن جهانی جعفری، دبیرکل اتحادیه علمای ترکیه (اهلادر)، رییس مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی کوثر، نمایندگان شبکه تلویزیونی ثقلین و مؤسسه اهل بیت (ع) شهر بورسا، جمعی از علمای شیعی ترکیه و عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی ایران در استانبول، دیگر شخصیت‌های شرکت‌کننده در این نشست بودند که با هدف تبادل نظر برای مقابله با جریانات انحرافی و تکفیری با استفاده از شیوه و روش امام جعفر صادق (ع)، برگزار شد.

در ابتدای این نشست شیخ حسن قره بلوت، رییس انجمن جهانی جعفری با بیان سخنانی به شرایط حاکم بر جهان اسلام در وضعیت کنونی اشاره و تأکید کرد: تنها راه برون‌رفت از مصائب فعلی و اختلافات مذهبی، بازگشت به شیوه تربیتی و اصلاحی امامام معصوم (ع) و به ویژه امام جعفر صادق (ع) است.

سپس حجت‌الاسلام‌ اختری، در سخنرانی خود درباره شخصیت علمی امام محمد صادق (ع) مطالبی را ارابی داد و طی آن گفت: درباره شخصیت علمی امام صادق (ع) شواهد فراوانی وجود دارد. آن حضرت علاوه بر شیعیان، شاگردانی در میان اهل سنت داشته و از موقعیت شامخی برخوردار بوده است. در مورد تعداد شاگردان آن امام روایات بسیار است و از ۲ هزار و تا ۴ هزار نیز نقل شده است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط سخت در دوران امویان و عباسیان و مراقبت‌های ویژه‌ای که از آن امام بزرگوار صورت می‌گرفت و حساسیت‌هایی که نسبت به شیعیان بود، از تلاش‌ها و مجاهدت‌های امام صادق (ع) برای تجدید حیات اسلام عزیز و راه‌اندازی دانشگاه بزرگ اسلامی امام صادق (ع) در منزل خود که به حق یک دانشگاه بود، سخنانی را ایراد کرد.

اختری در بخش دیگری از سخنانش به سیره تبلیغی، تعلیمی و تربیتی ائمه (ع) پرداخت و گفت: میان امام حسین (ع) و امام حسن (ع) فرقی وجود ندارد؛ اگر امام حسن (ع) در زمان امام حسین (ع) بودند، همان کاری را انجام می‌دادند که امام حسین (ع) انجام دادند. می‌بینیم که امام سجاد (ع) از طریق ادعیه و عبادت نسبت به شرایط حاکم اعتراض و به نشر معارف می‌پرداختند در حالی که امام صادق (ع) با ایجاد دانشگاه به تعلیم و تربیت شاگردان. اگر امام سجاد (ع) در زمان و شرایط امام صادق (ع) بودند همان کاری را انجام می‌دادند که امام صادق (ع) انجام دادند.

وی افزود: امام صادق (ع) از شرایط به دست آمده در زمان امویه، استفاده کردند و نزدیک به ۴ هزار شاگرد تربیت کردند. امام (ع) در مناظرات خود، شیوه‌های متفاوت در برخورد با شخصیت‌های غیراسلامی داشتند. این نوع نگاه و این نوع تربیت شاگرد و شیوه‌های مختلف ایشان در برخورد با انحرافات، موضوعی است که ما می‌توانیم در برخورد با انحرافات ایجاد شده از طریق گروه‌های مختلف، استفاده بکنیم.

کد خبر 4040377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha