۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۶

یک شاعر مطرح کرد؛

ادبیات کلاسیک به خاطر تجددگرایی مان مهجور مانده است

ادبیات کلاسیک به خاطر تجددگرایی مان مهجور مانده است

کامران شرفشاهی گفت: سعی کردیم در خط تجدد گرایی نفس بکشیم و ادبیات کلاسیک را مهجور کردیم تا آنجا که امروزه حتی دانشجویان ادبیات دانشگاه های کشور نمی توانند اشعار خاقانی را بخوانند و درک کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی و فرهنگی با موضوع خلاء منظومه سرایی در شعر معاصر فارسی با حضور  سعدآبادی شاعر و نویسنده و کامران شرفشاهی شاعر، پژوهشگر و نویسنده از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه شرفشاهی ادبیات کلاسیک فارسی را یکی از غنی ترین و باارزش ترین ها در دنیا دانست و گفت: این ادبیات برگرفته از آیات ، احادیث ، روایات و مسائل مهم اخلاقی است.

این شاعر به تاریخچه آغاز حذف منظومه نویسی اشاره کرد و گفت: جریانی از دوره مشروطیت آغاز شد و ما رفته رفته تحت تاثیر فرهنگی قرار گرفتیم که از اروپا می آمد و تلاش کردند ما را از ادبیات کلاسیک فارسی دور کنند.

وی افزود: به تدریج ترجمه وارد ادبیات شد و ما سعی کردیم در خط تجدد گرایی نفس بکشیم و بدین سان ادبیات کلاسیک را مهجور نمودیم تا آنجا که امروزه حتی دانشجویان ادبیات دانشگاه های کشور نمی توانند اشعار خاقانی را بخوانند و درک کنند. شعر کلاسیک حاصل کار بسیاری از شاعران کشور است که اشعارشان در حد شاهکار ادبی است و هنوز هم در جهان مورد احترام هستند.

وی در پایان سخنانش گفت: شعر همچنان رسالت خود را ادامه می دهد و در روزگار ما اگرچه شکل و شیوه تغییر کرده، اما قابلیت ها به گونه دیگر وجود دارد و در ادب فارسی در زمینه فرم با تکامل مواجه هستیم و این تغییر در محتوا نیز رخ داده است و انتظار مردم ما از یک شعر خوب با گذشته متفاوت است.

در ادامه سعدآبادی گفت: پرداختن به مسائل اجتماعی در ادبیات کلاسیک کارکرد تاریخی دارد به این معنا که در این دوران با بررسی ادبیات کهن تا حدود زیادی می توان به تاریخ آن دوران ، شکل مردم و جامعه پی برد.

وی با بیان اینکه شعر خرده فرهنگ های دوران خود را نشان می دهد، افزود: شعرها فضای جامعه را توصیف می کنند، بنابراین حتی نویسندگان برای نگاشتن یک اثر باید شعر بخوانند. شعر سبب می شود شکل زبان معیار به راحتی تغییر پیدا نکند بنابراین شعر با این کارکرد خود باید با قدرت جلو برود.

کد خبر 4044029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha