۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۳

تحول در دنیای پزشکی؛

بازوی روباتیک نرم برای جراحی داخلی ساخته شد

بازوی روباتیک نرم برای جراحی داخلی ساخته شد

محققان دانشگاهی نوعی بازوی روباتیک نرم ساخته اند که در جراحی های داخلی کاربرد دارد. این روبات هنگام ورود به بدن مسطح است اما در صورت نیاز چند بعدی می شود تا به جراح کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، امروزه جراحی های کوچک غیر تهاجمی قابلیت حل بسیاری از چالش های سلامتی را دارند. در همین راستا گروهی از محققان هاروارد یک بازوی روباتیک ساخته اند که هنگام ورود اندوسکوپ به بخش های داخلی باریک و مسطح است اما در صورت نیاز به حالت چندبعدی در می آید و تمام ابزارهای مورد نیاز جراحان را در خود دارد.

برخلاف ابزارهای معمول جراحی که جنس سختی دارند، این روبات دارای طراحی هیبدریدی است که شامل یک اسکلت سخت با پوششی از مواد نرم است. جالب آنکه این روبات قابلیت لمس نیز دارد و می تواند به جراح نشان دهد بازوی روباتیک دقیقا کجا قرار دارد، چه بخشی از بدن را لمس و چگونه حرکت می کند.

این روبات با ترکیب اجزای نرم و سخت، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به ابزارهای خشک جراحی دارد. یکی از بخش های نرم آن شامل یک کاپ مکنده است که می تواند بافت های داخلی را هنگام عملیات بهتر کنترل کند. همچنین دستگاه دارای محرکی است که با آب کار می کند و در حالت معمول مسطح است اما در صورت نیاز چند بعدی می شود.

 به گفته محققان روش تولید روبات مذکور بسیار ساده است بنابراین عرضه تجاری آن بسیار راحت خواهد بود. علاوه بر آن می توان دستگاه را برای جراحی های پیچیده در ریه و مغز کوچکتر طراحی کرد.

در حال حاضر محققان به طور آزمایشی این روبات را در شکم خوک استفاده کردند. اما این مراحل اولیه است و قبل از به کارگیری روبات در انسان، باید آن را در حیوانات زنده آزمایش کرد.

کد خبر 4052260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha