۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۲۴

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان:

صنعت نوغانداری در گلستان نیازمند توسعه است

صنعت نوغانداری در گلستان نیازمند توسعه است

گرگان- مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان گفت: نوغانداری به عنوان یک صنعت قدیمی در استان باید توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، کلثوم غفاری توران، عصر چهارشنبه در کارگاه آموزشی- توجیهی صندوق های خرد محلی، در سالن اجتماعات سازمان تعاون روستایی استان گلستان اظهار کرد: دو طرح کشت گیاهان دارویی و توسعه نوغان استان در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی همکاری یک شرکت خصوصی انجام می شود که در این طرح ابتدا زمین های کوچکی از دو روستای گرگان به عنوان پایلوت انتخاب شد و در آن زمان تنها پنج نفر اظهار آمادگی کردند، ولی امروز در پنج شهرستان، چهار هکتار زیر کشت داریم.

وی تصریح کرد: از چهار مدرسه نیز در این طرح استفاده کرده ایم تا از فضای سبز آن استفاده شود.

غفاری توران بیان کرد: محصولات این طرح به طور تضمینی توسط شرکت خصوصی خریداری می شود.

وی همچنین گفت: انجمن گیاهان دارویی و جهاد کشاورزی برای آموزش در این طرح در زمینه کاشت، داشت و برداشت حضور مستمر و پپگیر دارند.

غفاری توران به توسعه نوغانداری اشاره کرد و گفت: دومین طرحی که سعی داریم آن را اجرایی کنیم، ارتقاء جایگاه نوغان استان است، نوغانداری، صنعتی است که از گذشته ها در استان ماوجود داشته است.

صنعت نوغان جوابگوی اقتصاد گلستان است

وی تأکید کرد: به جرات می توان گفت اگر تمامی فعالیت های استان تعطیل شود و فقط به دنبال ارتقاء جایگاه نوغان باشیم جوابگوی درآمد خانواده خواهد بود.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان به مزایای پرورش نوغان اشاره کرد و گفت: نوغانداری شغلی پایدار است که هیچ ضرر و آسیب زیست محیطی ندارد و حتی به اکوسیستم و محیط زیست نیز سود می رساند.

وی ادامه داد: غیر از گسترش فضای سبز برای توتستان ها، می توان از فضولات کرم به عنوان کود آلی و بی ضرر استفاده کرد و از چوب درختان توت برای سوخت یا تولید کاغذ و نئوپان و کاغذ بهره گرفت.

غفاری توران بیان کرد: تولید نخ ابریشم ارزش افزوده فراوانی دارد و بعد از رنگ آمیزی می تواند اشتغال بیشتری را نیز ایجاد کند که در بافت منسوجات و بافت تابلوفرش های ابریشمی که بازار جهانی دارد، بکار می رود.

وی اظهار کرد: امروزه کاشت صیفی جات، جای پنبه و نوغان استان را گرفته اند که سموم آفات نباتی سبب ایجاد بیماری می کند.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان گفت: گسترش این صنعت سبب جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی برای کاشت برنج می شود.

وی تصریح کرد: بخش اعظمی از نوغان ما به استان خراسان رضوی ارسال می شود و واسطه ها و هزینه های جانبی آن سبب می شود تا افزایش قیمت کاذب به وجود آید.

غفاری توران گفت: ما هم صنعت نساجی داریم و هم بافت فرش و تابلو فرش، و مجبوریم مواد اولیه آن را از تبریز و خراسان تهیه کنیم، بنابراین باید به فکر راه حلی برای آن باشیم تا در استان تولید شود.

وی تأکید کرد: وجود یک چارت سازمانی که تنها و تنها به گسترش صنعت نوغان بپردازد، ضروری است.

قسمت اعظم آسیب های اجتماعی استان به اشتغال برمی گردد

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان اظهار کرد: وجود برخی از آسیب های اجتماعی در استان سبب شد تا مطالعه ای در آسیب شناسی و عوامل به وجود آورنده آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: بخش اعظم این آسیب ها به موضوع کسب و کار و معیشت خانواده برمی گردد و همین عوامل سبب شد تا به دنبال کلاس ها و کارگاه های آموزشی که در پیشگیری و مبارزه آسیب ها و توانمندی زنان باشیم مورد بررسی قرار گیرد و بدانیم برای زنان روستایی چه می توان انجام داد.

غفاری توران گفت: برای رسیدن به اشتغال پایدار همه اقشار را باید مد نظر قرار داد و در استان که رنگین کمانی از اقوام است این مبحث مهم تر است.

اشتغال روستایی از مهاجرت به شهرها جلوگیری می کند

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان اظهار کرد: ایجاد اشتغال در روستاها سبب می شود تا از مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها جلوگیری شود و از آسیب های احتمالی آن پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: ما در استان دو نمایشگاه بزرگ داشتیم، که در آن تولیداتی که حاصل اشتغال خانگی زنان است در ۴۰ غرفه ارائه شد.

کد خبر 4054660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha