۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۴

با حضور در برنامه رصد؛

حسن محمدی دستاوردهای اتحادیه تشکل های قرآن و عترت را تشریح کرد

حسن محمدی دستاوردهای اتحادیه تشکل های قرآن و عترت را تشریح کرد

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، با حضور در برنامه شب گذشته «رصد» شبکه قرآن، دستاوردهای اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، با حضور در برنامه شب گذشته «رصد»  شبکه قرآن، با بیان اینکه ادغام دو اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور و اتحادیه موسسات مردم نهاد قرآنی، پس از چندین سال پیگیری، بالاخره به سرانجام رسیده و در حال انجام است، گفت: امسال روند ادغام بر اساس فرآیند مدون و مورد قبول طرفین دو اتحادیه در حال انجام است، این فرآیند از ابتدای مرداد ماه آغاز شده و هر هفته ادغام اتحادیه استانی در سه استان انجام می‌گیرد و هم اکنون این روند در ۹ استان با حضور موسسات عضو اتحادیه های هر استان  پیگیری شده است.

محمدی در ادامه بروز برخی اختلافات در تصمیم گیری های طرفین را از اصلی ترین دلایل تأخیر در ادغام دانست و تاکید کرد: اختلاف نظر درباره نوع و کیفیت ادغام موجب تأخیر در روند ادغام شد، به عنوان مثال، برخی معتقد بودند، فرآیند ادغام باید از کشور آغاز و به تدریج در استان ها شکل بگیرد،  البته گاهی هم برخی دستگاه ها موانعی ایجاد می کردند اما چون طرفین اتحادیه ها به ادغام معتقد بودند این روند پیگیری شد تا همپوشانی فعالیت‌ها برطرف شود اتحادیه واحد و مستقلی تشکیل شود.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور، با اشاره به  اهمیت مردمی بودن اتحادیه مدغم و استقلال این نهاد مردمی را از دیگر دلایل تأخیر در ادغام دو اتحادیه قرآنی عنوان کرد و گفت:  دغدغه اصلی همه ما همین استقلال و مردمی بودن اتحادیه مدغم بود که به این امر با  ریزبینی  و به طور دقیق پیش  بینی شده، امیدواریم با تشکیل اتحادیه واحد استانی و همچینن اتحادیه کشوری فعالیت‌ها به صورت دقیق تر و کارآمدتر پیگیری شوند.

 محمدی با تبیین نقش اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در شناساندن ظرفیت های حوزه مردمی به نهادهای دولتی و حاکمیتی، تصریح کرد: اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور  به عنوان حلقه وصل بین حوزه ها و نهادهای مردمی با دستگاه های دولتی،  در واقع تعاملات و حمایت های دولتی و حاکمیتی از حوزه مردمی را کانالیزه کرده  و ظرفیت مؤسسات مردم نهاد را به مسئولان شناسانده و سعی در جذب اعتبارات دولتی برای آنها می کند، به طوری که با وجود اتحادیه قرآنی دیگر نیازی به پیگیری و مراجعه متولیان مؤسسات به دستگاه های دولتی نیست. 

محمدی در ادامه به رشد کمی مؤسسات قرآنی اشاره کرد و افزود: در گذشته حدود ۴۰ موسسه وجود داشت در آن زمان می گفتیم باید ۶ هزار موسسه داشته باشیم که برخی این امر را دست نیافتنی میدانستند اما اکنون بدون احتساب شعب، ۵ هزار موسسه قرآنی در کشور داریم.

 مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در ادامه به فعالیت‌های قرآنی در اربعین اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف اتحادیه ساماندهی فعالیت های قرآنی اربعین است که بر اساس آن شورای فعالیت‌های قرآنی اربعین حسینی سال گذشته بیش از ۴۰ فعال قرآنی از جمله قاریان و گروه های تواشیح را در موسم اربعین به کربلا اعزام کرد که این کاروان در مسیر نجف تا کربلا، بیش از ۲۰۶ محفل قرآنی اجرا کردند.

وی با اشاره به استقبال زائران حسینی از برنامه های کاروان قرآنی اعزامی به اربعین خاطر نشان کرد: این استقبال انگیزه ما را مضاعف کرد و امیدواریم امسال فعالیت بهتری را داشته باشیم و بتوانیم این اقدامات را با همکاری موسسات ارتقا دهیم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را به اتحادیه ارسال کنند، خاطرنشان کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآنی دارای سایتی به نشانی:  http://www.etghannews.ir/ است و شماره و نشانی اتحادیه در سایت بارگذاری شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از این طریق اقدام کنند.

محمدی به حمایت از مؤسسات قرانی اشاره کرد و افزود: باتوجه به اعتبارات سعی کردیم فعالیتهای هدفمندی برای حمایت از مؤسسات داشته باشیم به طوری که در سالهای اخیر که بودجه تقریبا صفر بود با کمک از یکی از بانک‌ها تسهیلاتی به موسسات ارائه کردیم تا مشکلی در روند برنامه ها ایجاد نشود.

محمدی با بیان اینکه سال ۹۴ بودجه قرآنی صفر بود خاطر نشان کرد: سال ۹۵ هم از ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب تنها ۱۰ میلیارد تومان آن هم هفته اخر سال تخصیص یافت که با تقسیم در بین نهادها تقریبا این بودجه هم می‌توان صفر در نظر گرفت.

وی افزود: امسال انتظار داشتیم که با عدم تخیص بودجه مناسب اعتبارات افزایش یابد اما بودجه مصوب به نصف کاهش یافت و در مجلس ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه قرآنی به تصویب رسید که بر اساس گزارش ها، ۸۵ درصد آن ابلاغ شده است ما نیز سعی می کنیم در کمیته تخصیص اعتبارات را به سوی موسسات سوق دهیم.

کد خبر 4060091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha