۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۵۶

گزارش مهر از حاشیه‌های عصر مجلس؛

نمایندگانی که با راهنمای چپ به راست می‌پیچند!/ قول ربیعی به مجلس

نمایندگانی که با راهنمای چپ به راست می‌پیچند!/ قول ربیعی به مجلس

جلسه نوبت عصر امروز مجلس شاهد رفتار نمایندگانی بود که به قول معروف راهنمای چپ را می‌زنند اما به راست می‌پیچیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس که به ادامه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم اختصاص داشت، مانند جلسات قبل خالی از حاشیه نبود.

نشست نوبت عصر از ساعت ۱۴:۳۰ و با ادامه بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت آغاز شد.

نکته جالب در بررسی صلاحیت وزیر بهداشت این بود که با وجود چالش‌های یک سال اخیر در اجرای طرح تحول سلامت که انتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس را هم به دنبال داشته و همین هم باعث عصبانیت وزیر شده است، اما ۱۸۱ نفر از نمایندگان برای سخنرانی به عنوان موافق وزیر ثبت‌نام کرده بودند؛ این خبری بود که یکی از نمایندگان به صورت غیررسمی و خودمانی برخی خبرنگاران پارلمانی از جمله خبرنگار مهر اطلاع داد.

یکی از نمایندگان هنگامی که در موافقت با وزیر بهداشت صحبت می‌کرد، به انتقادهای برخی مخالفان وزیر نسبت به رفتارهای تند وزیر با خبرنگاران و منتقدان اشاره کرد و گفت: طرح تحول سلامت باعث رضایت مردم شده و وقتی فشار طرحی به این سنگینی بر دوش وزیر است، برخوردهایی از این قبیل هم تا حدی طبیعی است و نباید جدی گرفت.

این گفته نماینده موافق آقای وزیر پیشنهادی، باعث همهمه‌ی نمایندگان برای چند ثانیه شد.

در ادامه جلسه نوبت عصر، علی لاریجانی رئیس مجلس نظر نمایندگان را جویا شد که آیا فردا (پنجشنبه) در نوبت عصر نیز به بررسی صلاحیت وزرا بپردازند یا خیر؛ لاریجانی این نکته را هم گفت که برخی نمایندگان مراجعه می‌کنند و می‌گویند فردا عصر در حوزه‌های انتخابیه کار داریم.

رئیس مجلس قبل از اینکه رأی‌گیری کند، شاید به نوعی خستگی نمایندگان را جمع و جور و توجیه کرد و گفت: البته وضعیت صوت مجلس هم نمایندگان را خسته کرده است؛ در نهایت وقتی پیشنهاد لاریجانی برای ادامه جلسات در نوبت عصر پنجشنبه رأی نیاورد، باز هم این عبارت معروف را گفت که «بدجوری رأی نیاورد».

نکته به یاد ماندنی و طنز جلسه علنی امروز، کنایه فرج‌الله رجبی نماینده اصلاح‌طلب شیراز به خودش و برخی دیگر از همکارانش بود؛ این نماینده که به لحن طنز معروف است و در عکس معروف سلفی نمایندگان با موگرینی، جز افراد اصلی و نقش‌آفرین بود، هنگامی که داشت در موافقت با یکی از وزرا صحبت می‌کرد، وقتی داد و فریاد یکی از نمایندگان برای دقایقی نظم جلسه را تحت‌الشعاع قرار داد، گفت: فقط سلفی گرفتن که بد نیست، این کارها هم بد است.

این گفته رجبی که با لحن طنز همراه بود، باعث خنده نمایندگان و وزرای پیشنهادی شد.

اتفاق چالشی و پردردسر جلسه عصر امروز، رفتارهای برخی نمایندگان بود که به قول معروف راهنمای چپ را می‌زنند و به راست می‌پیچند؛ اینها نمایندگانی بودند که به عنوان مخالف وزرای پیشنهادی ثبت‌نام می‌کردند اما در هنگام صحبت، کمتر اثری از مخالفت در صحبت‌هایشان دیده می‌شد که عمدتاً یا به بیان دیدگاه‌ها و بایدها و نبایدها می‌پرداختند و یا به نوعی از وزیر حمایت می‌کردند.

این مسئله باعث تذکر چند نفر از نمایندگان به رئیس مجلس و پذیرش تذکر آنان از سوی لاریجانی شد.

اما این مسئله به همین جا ختم نشد و بعد از آنکه علی لاریجانی از حدود ساعت ۱۷ بعدازظهر اداره جلسه را به مسعود پزشکیان سپرد، باز هم این فضا و تذکرات مربوط به آن، مجلس را تحت تأثیر قرار داد تا جایی که برخی زمزمه‌ها حکایت از آن داشت که امکان دارد بعد از پایان جلسه علنی، نمایندگان در نشست‌های غیرعلنی این رویه را بررسی کنند.

علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی که معمولاً با صحبت‌هایش فضای روانی سنگین و متأثری در مجلس ایجاد می‌کند، وقتی در دفاع خود از برنامه‌اش می‌خواست از ساماندهی برنامه‌های بیمه‌ای و روند بازنشستگی یاد کند، این حکایت طنز را که می‌گفت جدی است، بیان کرد که فردی به خواستگاری رفته بود و وقتی پرسیده بودند داماد چه کاره است؟ پاسخ داده بودند که داماد بازنشسته است!

ربیعی در ادامه این حکایت طنز گفت: اینقدر دخالت‌های پارامتریک در صندوق‌های بیمه‌ای کرده‌اید که جمعیت زیادی در شرف بازنشستگی هستند.

وی که این روزها وضعیتش در نگاه نمایندگان خطرناک و لب مرز است، با صراحت گفت که در تیم همکارم تجدیدنظر خواهم کرد و می‌دانم که تعاملم با مجلس ضعیف بوده و بهتر خواهد شد؛ شاید این قول ربیعی باعث شود تا آرای او از حد و مرز سقوط بالاتر برود.

از جمله نکات جالب توجه نشست امروز، انتقادات مهرداد لاهوتی نماینده مخالف وزارت حجتی گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بود که با اشاره به تحصیلات حجتی در حوزه راه و ساختمان گفت: آقای حجتی قیر و آسفالت را خوب می‌شناسد، نه کشاورزی را؛ حجتی به داد کشاورزی نرسیده است.

این حرف در شرایطی گفته می‌شود که حجتی با همین مدرک تاکنون دو دوره وزیر جهاد کشاورزی بوده و حالا برای همه جای سؤال شده بود که چرا الان این انتقاد مطرح می‌شود.

کد خبر 4061377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha