۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۱

با حضور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛

جلسه نقدوبررسی کتاب شهرآرمانی ازمنظردین ودانش درکرمانشاه برگزارشد

جلسه نقدوبررسی کتاب شهرآرمانی ازمنظردین ودانش درکرمانشاه برگزارشد

کرمانشاه- با حضور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جلسه نقد و بررسی کتاب شهرآرمانی ازمنظر دین و دانش در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، جلسه نقد و بررسی کتاب «شهر آرمانی از منظر دین و دانش» با حضور دکتر وزیرپور مشاور دبیرکل و عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بهرام سلیمانی مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی و علیرضا گودرزی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه، معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، سید پیمان موسوی اجاق و طیب حیدری اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه، اساتید دانشگاه، مسئولین و کتابداران کتابخانه های عمومی استان، دانشجویان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی امروز چهارشنبه مورخ ۲۵ مرداد ماه ۹۶ در محل سالن همایش کتابخانه عمومی امیرکبیر برگزار شد.

حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه،  در این مراسم خاطر نشان کرد: اگر کتابی بخواهد جامعه را در مسیر پیشرفت قرار دهد باید با نقد توام شود چرا که کتاب و نقد، اندیشه و نقد هر دو مکمل یکدیگرند.

وی با بیان اینکه کدام اندیشه‌ای بدون نقد و نقادی پیش رفته است؟ و کدام نقدی بدون اندیشه میتواند مفید باشد؟ گفت:  نقد شناختن خوبی ها و بدی هاست.

 خونسار در ادامه با اشاره به لزوم تفکر و اندیشه در مورد شهر و شهروندان، ابراز کرد: اغلب ما شهر را مکان یا جایی در نظر می گیریم که مردم در آن جای گرفته‌اند و زندگی می کنند، در حالیکه شهر اقامتگاهی ثابت و خنثی نیست بلکه روح داره و شهرنشینان را تحت تاثیر خود قرار می دهد، مردم شهرها و خانه‌های خود را متناسب با روحیه، اعتقادات و بر حسب قواعد زندگی خود بنا کرده و می‌کنند.

وی شهرسازان و مدیران شهری را جدا از جامعه و محیط زندگی خود ندانسته و تصریح کرد: ایشان نمی توانند شهرها را به دلخواه و نظر خود طراحی کنند، معماری و شهرسازی با سبک زندگی، اعتقادات و روحیات مردم ارتباط تنگاتنگی دارد و اینطور نیست که براحتی معماری منازل و شهرها دستخوش تغییر شود بلکه باید این تغییر با روح انسان ها ارتباط برقرار کرده و مورد قبول آنها باشد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی با اشاره به اینکه امروز مانند ۱۰۰ سال پیش نمی توان خانه ساخت و مردم صدسال پیش نمی‌توانند در خانه‌های کنونی ساکن شوند، گفت: شهرها با همه پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌ها که با هدف آسایش به وجود آمده اند، بیش از هر چیز آرامش را از انسان ها گرفته و به همین دلیل از گذشته تا به امروز رویای شهر و زندگی آرمانی به وجود آمده و ذهن و اندیشه متفکران را متاثر کرده است.

وی جلسه نقد و بررسی کتاب «شهر آرمانی از منظر دین و دانش» را فرصتی دانست تا بتوانیم به یک موضوع مهجور رسیدگی کنیم و تصریح کرد: مهندس قبادی قبل از اینکه یکی از مسئولین و مدیران شهر باشند، یک نویسنده پرتلاش و دغدغه مند است، ما هم وظیفه خود می‌دانیم تا از این چنین نویسندگانی حمایت کرده و موجب تقویت موج توسعه فرهنگی استان شویم، باید زمینه های لازم برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای ادبی، هنری، علمی عزیزان مهیا شود.

خونسار در ادامه گفت: به نظر می رسد نویسندگان علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی، نیاز دارند که کتابهای آنها خوانده شود و در مورد آن بحث و گفتگو شود، نه اینکه صرفا به خبر انتشار آن، تبریک و تشکر بسنده کرد،

وی ضمن تاکید بر اینکه کتاب خوب می‌بایست خوانده شود و کتابخوانان حرفه ای میبایست کتاب را نقد و بررسی کنند، گفت: این جلسه با همین هدف تشکیل شده است و برای اولین بار نیست که این چنین جلساتی برای حمایت از نویسندگان بومی استان برگزار شده و به یاری پرودگار آخرین بار هم نخواهد بود.

 دکتر امین زارع استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی در ادامه جلسه با اشاره به اینکه متن یک باور فردی است و قضاوت در مورد آن میتواند در بین افراد متفاوت باشد، گفت: کتاب بسیار اثر ارزشمندی است، عنوان کتاب در ابتدا برای من تداعی کننده یک الگوی جدید معماری(شهرسازی) ایرانی اسلامی است، اما در ادامه مباحث خیلی به معرفی الگو نپرداخته است.

کد خبر 4061610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha