دیدار قریب الوقوع ولد الشیخ با نمایندگان انصار الله و کنگره مردمی

دیدار قریب الوقوع ولد الشیخ با نمایندگان انصار الله و کنگره مردمی

فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن اعلام کرد اجماعی بین المللی برای حل سیاسی بحران یمن وجود دارد و او قرار است به زودی با نمایندگان انصار الله و کنگره مردمی یمن در کشوری ثالث دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری «یافع نیوز»، در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع و تحولات یمن، «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل گزارشی از تحولات یمن و پرونده حل سیاسی بحران این کشور ارائه کرد.

ولد الشیخ گفت یمن این روزها وضعیت سخت و دشواری را سپری می کند و غیر نظامیان یمنی بیشترین هزینه را در این جنگ می دهند زیرا اگر کسی در پی جنگ جان خود را از دست ندهد ممکن است از گرسنگی، بیماری یا اوضاع بد اقتصادی و انسانی جان خود را از دست بدهد.

وی تأکید کرد که هرچه بحران یمن طولانی تر شود خطر گسترش و نفوذ گروه های تروریستی در این کشور افزایش پیدا خواهد کرد و افزود: کسی که با بیماری وبا در یمن جان خود را از دست ندهد بدون شک قربانی وبای سیاسی خواهد شد که در این کشور همچنان مسیر رسیدن به صلح را با چالش مواجه کرده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده یمن اعلام کرد در سفرهایی که اخیرا به ایران، مصر، عمان، عربستان و امارات داشته و با مسئولان ارشد و وزرای خارجه کشورهای مختلف و مسئولان یمنی دیدار داشته به این نتیجه رسیده است که همچنان حل سیاسی بحران یمن و حمایت از مسیر صلح تحت نظارت سازمان ملل گزینه اول همه کشورهاست و اتحادی برای حل سیاسی بحران یمن ایجاد شده اما مسأله اصلی این است که برخی طرف های درگیر در بحران یمن فرصت صلح را یکی پس از دیگری از دست می دهند گویی می خواهند از وضعیت موجود و شکاف داخلی ایجاد شده برای منافع شخصی خود سود ببرند بدون اینکه به نیاز واقعی به صلح واقف باشند.

ولد الشیخ بار دیگر طرح پیشنهادی خود در خصوص بندر حدیده را مطرح کرد و گفت که بر اساس این طرح کمیته ای یمنی متشکل از چهره های نظامی و اقتصادی که از مقبولیت بالایی برخودار باشند تحت نظارت سازمان ملل کنترل این بندر را که در کنترل نیروهای انصار الله را به دست می گیرند و این کمیته با نظارت بر بندر حدیده از آنچه قاچاق سلاح در یمن نامیده می شود جلوگیری کرده و اجازه ورود مواد غذایی و کمک های بشردوستانه به یمن داده خواهد شد.

وی ادامه داد که بر اساس این طرح همچنین فرودگاه بین المللی صنعا بازگشایی خواهد شد تا مجروحان و بیماران یمنی برا مداوا بتوانند به راحتی از کشور خارج شوند و وضعیت برای دانشجویان یمنی نیز که در خارج از این کشور تحصیل می کنند تسهیل خواهد شد.

با توجه به اینکه به دلیل منطقه پرواز ممنوعی که عربستان بر فراز صنعا ایجاد کرده عملا این فرودگاه امکان فعالیت را از دست داده است، ولد الشیخ گفت این دو اقدام می تواند گام های مهمی برای حسن نیت و اعتمادسازی باشد و به حرکت به سوی توقف درگیری ها و مذاکره برای رسیدن به حل کامل بحران یمن منجر شود.

فرستاده سازمان ملل خبر داد که انصار الله و کنگره مردمی یمن ماه گذشته در پیامی به او بر نتایج نشست های پیشین در کویت تأکید کرده اند و قرار شده تا ولد الشیخ با نمایندگان انصار الله و کنگره مردمی یمن در یک کشور ثالث دیدار کند و توافقی حاصل شود تا از ریخته شدن بیشتر خون شهروندان یمنی و افزایش رنج انسانی آنها جلوگیری شود.

کد خبر 4062939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha