۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور:

برای رهایی از معضلات جامعه چاره ای جز بازگشت به مسجد نداریم

برای رهایی از معضلات جامعه چاره ای جز بازگشت به مسجد نداریم

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اگر به دنبال اصلاح جامعه هستیم و می خواهیم پدیده شوم آسیب های اجتماعی از جامعه دور شود، چاره ای جز بازگشت به مسجد نداریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «صبح و گفت و گو» رادیو گفت و گو با موضوع روز جهانی مساجد و در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام والمسلمین احمد بصیری ریاست امور مساجد شمیرانات و مرتضی طاهریان معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام والمسلمین احمد بصیری در ابتدا روز جهانی مسجد را بهانه ای برای مطرح کردن بی بدیل ترین جایگاه ارتباطی انسان با خدا برشمرد و گفت: از صدر اسلام تا کنون مسجد در تمام ابعاد فردی و اجتماعی انسان ها نقش آفرینی داشته است.

وی به جایگاه مسجد در ایران اشاره کرد و بیان داشت: در جامعه ما بعد از انقلاب مسجد نقش محوری بیشتری پیدا کرد حضرت امام (ره) تعبیری دارند و می فرمایند ما انقلاب کردیم برای مسجد.

ریاست امور مساجد شمیرانات با تاکید بر اینکه نباید جایگاه مسجد را صرفا در یک حوزه ارتباطی انسان با خدا در حوزه نیایش تعریف کنیم و باید کارکردهای جدید را برای مسجد تعریف کنیم، تصریح کرد: یکی از کارکردهای جدید مسجد که باید در هفته جهانی مسجد به آن توجه کنیم، پرداختن به مهدهایی است که مساجد می توانند مدیریت کنند برای ساختن زیرساخت های شخصیتی انسان هایی که می خواهند در آینده در جامعه مسئولیت بگیرند و بالاترین مسئولیت پدر و مادر شدن و تربیتی است که در نظام خلقت هیچ هنری بالاتر از آن قرار نگرفته است.

وی با ذکر اینکه هر کارکرد مثبتی که در محیط می بینید به عنوان امام جماعت رقم نمی خورد و به عنوان مسجد رقم می خورد، گفت: مساجد ما بر خلاف کلیساها و کنیسه ها به عنوان معابد عبادی و پرستشی آن هم فقط در یک روز و در یک ارتباط بسیار سرد و خاموش انسان با خدا، خلاصه نشده است.

در ادامه مرتضی طاهریان در خصوص نام نهادن روز جهانی مسجد گفت: بعد از به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی به سازمان کنفرانس اسلامی مطرح شد مبنی بر اینکه روز ۲۱ آگوست به عنوان روز جهانی مساجد نامگذاری شود.

وی به نقش مساجد در اصلاح جامعه اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم اگر به دنبال اصلاح جامعه هستیم و می خواهیم پدیده شوم آسیب های اجتماعی به مرور زمان از جامعه ما دور شود، چاره ای نداریم جز بازگشت به مسجد و فرهنگ مسجد و ارزش هایی که در مسجد نهفته است.

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور متذکر شد: باید بپذیریم که اگر کارکردهای مختلف مسجد به عنوان نقطه کانونی هر محله فعال شد و کارکردهای متنوعی که از دیرهنگام مساجد داشتند از کارکردهای اجتماعی گرفته تا کارکردهای هنری و آموزشی در کنار مهمترین کارکردش که کارکرد عبادی است، می توانیم با بسیاری از معضلات اجتماعی مقابله کنیم و به نوعی با آنها مبارزه کنیم.

وی به تاثیر محور بودن مساجد در محله ها اشاره کرد و گفت: اگر چنین نگاهی حاکم باشد طبیعی است که مسجد دردهای محله را می داند و برای آنها فکر می کند و درمان می کند. به عنوان مثال یکی از کارهایی که ما در طول سال داریم انجام می دهیم موضوع کتابخانه های مساجد است. کتابخانه و دسترسی آسان به محل مطالعه یکی از دغدغه های مهم خانواده هاست. طبیعی است اگر مسجدی دارای کتابخانه مناسبی باشد و اگر فرزند خانواده از کتابخانه مسجد استفاده کند از محله دور نمی شود.

کد خبر 4065465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha