۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴

محمد شریعتمداری عنوان کرد؛

تقاضای کالاهای مصرفی کاهش یافته است/ باید تقاضا را تحریک کنیم

تقاضای کالاهای مصرفی کاهش یافته است/ باید تقاضا را تحریک کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم گفت: با وجود همه تلاش های صورت گرفته تقاضا برای کالاهای مصرفی از سوی مردم کاهش یافته است که تحریک تقاضا باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری در مراسم معارفه خود و تودیع محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم که با حضور معاون اول رئیس جمهوری در حال برگزاری است، افزود: مهندس نعمت زاده تن بی جان صنعت، معدن و تجارت کشور را تحویل گرفتند و مجموعه ای را تحویل داد که بخش اعظمی از ضعف هایش بهبود یافته است و رشد منفی ۱۰ درصدی صنعت را متوقف و مثبت کرد.

وی افزود: تراز تجاری کشور در دولت یازدهم در دو سال متوالی مثبت شد و بیش از ۲۵ هزار واحد راکد و نیمه فعال با تزریق بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه فعال شد.

وی اظهار کرد: تلاش های گسترده وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم  در حوزه فضای کسب و کار، سبب بهبود شاخص جهانی ایران در فضای کسب و کار از ۱۵۲ به ۱۲۰ و شاخص رقابت پذیری از ۸۲ به ۷۶ شد.

شریعتمداری گفت: زنجیره تولید محصولات پتروشیمی با تلاش های مهندس نعمت زاده از ۵۸ میلیون تن به ۶۸ میلیون تن در دولت یازدهم رسید.

او ادامه داد: در دولت یازدهم ۴۶۰ هزار کیلومتر ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف معدنی در کشور انجام شد که پیش از شروع کار دولت یازدهم این آمار ۱۸۰ هزار کیلومتر بود.

وی گفت: ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی  برای استقرار واحدهای صنعتی در زمان وزارت مهندس نعمت زاده تجهیز شد.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در فاصله سالهای ۸۴ تا ۹۲ تقاضای موثر برای خرید کالا به شدت کاهش یافته است، اظهار داشت: دولت دوازدهم حتماً باید مشکل کمبود بازار برای خرید کالاهای داخل را کم کند.

شریعتمداری مشکل دیگر را رکود در مسکن اعلام کرد و گفت: ۱۲۰ رشته فعالیت صنعتی دنباله رو بخش مسکن است که اگر برای رکود ساخت و ساز فکری نشود، این گروه های صنعتی از رکود خارج نخواهند شد. بهترین راه حل برای تولید کنندگان بخش مسکن، صادرات محصولات آنهاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص واگذاری ها به خصوصی ها نیز افزود: در حال حاضر یدی برای حل مشکلات صنایع نداریم و همه کارخانه ها به خصوصی ها واگذار شده اند. مدیران سازمان های نیمه دولتی نیز تلاشی برای اعمال مدیریت نمی کنند. باید برای خصولتی ها سقف زمانی بگذاریم که اگر تا آن زمان مقرر وظیفه مالکیتی و مدیریتی خود را اعمال نکنند بنگاه های واگذار شده به وزارت صنعت بازمی گردد. هرچند که من مایل نیستم به هیچ وجه وزارت صنعت، معدن، تجارت وارد بنگاه داری شود اما ادامه وضع موجود اقتصاد کشور را نابود می کند. بسیاری از مدیران این دستگاه های خصولتی همکاران ما در دولت هستند و وزیر دفاع یا رفاه یا رئیس بنیاد شهید از جمله مدیران جدید این بنگاه واگذار شده است.

شریعتمداری درباره نظام بانکی تصریح کرد:  امروز با نظام بانکی مواجه هستیم که خود مشکلات جدی دارد اما آیا با نرخ بازده ۵ تا ۹ درصد برای بنگاه های تولیدی، اعطای تسهیلات با نرخ سود فعلی معنی دارد؟ چنین نرخ سود تسهیلاتی به معنی خواباندن بخش صنعت است. باید این معضل را از پیش پای اقتصاد برداریم.

وی یکی دیگر از مشکلات صادر کنندگان را حذف مشوق های صادراتی خواند و گفت: زمانی که وزیر بازرگانی بودم ۱۰ هزار میلیارد تومان پاداش صادراتی می دادیم، اما الان صفر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بهره وری بنگاه های تولیدی را نیز نزدیک به صفر معرفی کرد و ادامه داد: یکی از یارانه هایی که دولت می تواند به صادر کنندگان بدهد، پولی است که به مشاور خارجی برای معرفی بازارهای جهانی پرداخت می کند تا بتوانند تولید کنندگان ما بازارهای هدف بیشتری برای صادرات بیابند.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه در دولت دوازدهم به بخش معدن توجه ویژه ای خواهیم کرد و نهضت اکتشاف معدن را ادامه خواهیم داد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار سال آینده توسعه صنایع کوچک و متوسط در شهرها و استانها است. همچنین از صنایع نوآور و دانش بنیان که از منابع طبیعی استفاده اندکی داشته باشند حمایت خواهیم کرد.

کد خبر 4072392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha