۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۳۱

با برگزاری گفتمان هنری «عربعلی شروه»؛

علامت سؤال از نبود مسئولان/شاهنامه خوانی وصیت «شروه» به جوانان

علامت سؤال از نبود مسئولان/شاهنامه خوانی وصیت «شروه» به جوانان

قروه- گفتمان هنری «عربعلی شروه» با حضور اساتید برجسته در حوزه فرهنگ و هنر در حالی برگزار شد که بیشتر با انتقاد از بی توجهی مسئولان امر در سطح شهرستان صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه جمعه همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت «عربعلی شروه» گفتمانی میان همکاران و دوستان این هنرمند قروه ای صورت گرفت.

این گفتمان با محوریت معرفی هرچه بهتر «عربعلی شروه» انجام شد و همه مباحثه کنندگان بیشترین سخنشان به انتقاد از مسئولان متولی فرهنگ و هنر در شهرستان بود که مهره های اصلی از جمله اعضای شورای شهر و شهردار در این مراسم حضور پیدا نکرده بودند.

این عدم حضور مسئولان در حالی است که تبلیغاتی گسترده ای اعم از محیطی و مجازی در سطح شهر صورت گرفته بود. با این اوصاف علت نیامدن متولیان اصلی برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره مفاخران مسئله ای است که باید پاسخ داده شود.

در هر صوت پس از تأملی در انتقاد از مسئولان امر، برنامه گفتمان با حضور «رضا هدایت» استاد دانشگاه و خواهرزاده «عربعلی شروه»، «محمدرضا فیروزه ای» از همکاران وی و «محسن صالحی» از پژوهشگران آزاد کردستان آغاز شد.   

شاهنامه و استقامت

ابتدای گفتمان با «رضا هدایت» بود. وی به ارتباط «عربعلی شروه» با شاهنامه اشاره کرد و گفت: شروه شاهنامه را کتابی می دانست انسان ساز و آمیخته به هنر. او پهلوانان شاهنامه را خویش کار و وظیفه مند می شناخت و در واقع شاهنامه برای شروه سراسر درس و زندگی بود.  

 به گفته وی «شروه» به عنوان یک چهره علمی و فرهنگی، یگانه بود و راه را آنچنان که باید پیمود و دشواری وظیفه را طی کرد، او انسانی بود که هرگز خودش را نمی دید و برای مردم و در خدمت مردم بود.

«هدایت» خطاب به مسئولان و دلیل عدم حضور آنها در چنین مراسمی، افزود: باید قدر فرزندان این سرزمین را خوب دانست و بدانیم که شهری که پر است از گنجیه هایی همچون شروه نباید اینچنین مظلوم باقی بماند.

این استاد دانشگاه از عشق «شروه» به ایران گفت به طوری تمامی ایران را زادگاه خود می دانست و همه اقوام ایران زمین را دوست می داشت و به راستی که یک ایرانی اصیل بود و این مهم در آثار وی به شکل ویژه ای وجود داشت.

سادگی و سادگی

«محمدرضا فیروزه ای» یکی دیگر از شرکت کنندگان در گفتمان به ارزیابی هنر نقاشی «شروه» پرداخت و تصریح کرد: نقاشی های شروه همه به طبیعت و دوستی با طبیعت اشاره دارند. اما یکی از ویژگی های شاخص آثار او که شخصیتش را هم شامل می شود سادگی است. سادگی در زندگی و آثار هنری که به خوبی ملموس می باشد.

به گفته وی در تمامی آثار «شروه» حس شرقی، نگاه عرفانی مشرق زمین و نوعی نگاه به هنر شرق را می توان دید و به همین دلیل است که این چهره های فرهنگی و علمی دارای جایگاه ویژه ای در جامعه است.

وصیتی منحصر به فرد

دیگر سخنران گفتمان هنری، «محسن صالحی» از پژوهشگران بنام قروه ای بود. وی در خصوص شناخت «عربعلی شروه» اظهار داشت: همه باید بدانیم که وصیت نامه شروه در یک جمله خلاصه می شود که «شاهنامه بخوانید» و تنها پیامش به تمامی جوانان همین بود و این یک وصیت نامه فرهنگی از استاد با هزاران هزار معنا و مفهوم می باشد که بر جای مانده است.

به گفته وی مهمترین دغدغه فکری «شروه» حفظ هویت ملی ایرانیان بود که با چنگ زدن به اثر حماسی «شاهنامه» چنین دغدغه ای را نمایان ساخت و توانست پیام خود را به خوبی به مخاطب منتقل کند.

«صالحی» ضمن تأیید انتقادها نسبت به مسئولان امر از نادیده گرفتن بزرگان در زمان حیاتشان اظهار تأسف کرد و افزود: واقعیت این است که کمتر در فکر بزرگان خود هستیم و این دردی است که به آن مبتلاییم. در واقع در جامعه ایرانی همیشه این مشکل وجود داشته که در میان ایرانیان آدم زنده خوب و آدم مرده بد وجود ندارد و باید بدانیم که هنرمندان میزبان تاریخ اند و سیاستمداران میهمان تاریخ و اینجا کسانی می مانند که میزبان باشند.

برگزاری مراسم های یادبود از چهره های برتر علمی و فرهنگی در حال یکی از نیازهای اصلی در سطح جامعه در راستای الگوسازی برای نسل جوان به شمار می رود، که متاسفانه همچنان بی توجهی مسئولان نسبت به این مهم باعث تاسف فعالان علم، فرهنگ و هنر است.

کد خبر 4087905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha