۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰

هنری که غریب مانده است

« مخاطب» گمشده تئاتر مازندران/ غیبت ساری در جشنواره نمایش

« مخاطب» گمشده تئاتر مازندران/ غیبت ساری در جشنواره نمایش

ساری - در حالی بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر مازندران به پایان رسید که به اعتقاد برخی هنرمندان شکاف با مخاطب اصلی‌ترین مشکل هنر نمایش به شمار می‌رود.

گروه استان‌ها - خبرگزاری مهر: حمایت نشدن و نداشتن اسپانسرهای توانمند و قوی، ضعف متن و سوژه و نبود امکانات لازم سبب شده تا هنر تئاتر در مازندران محجورتر از مناطق دیگر باشد.

رضا امیرصادقی، کارگردان ساعت گرگ‌ومیش از آمل که در بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر مازندران شرکت کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه بیست و نهمین جشنواره تئاتر مازندران با ۸ گروه تشکیل و اجرای کارها از روز ۲۵ شهریور آغازشده، سطح کیفی جشنواره را خوب ارزیابی کرد و گفت: کارهایی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند کارهایی درخور بوده که این روزها قابل‌تأمل هستند.

امیرصادقی بابیان اینکه جشنواره جایی نیست که کاملاً بتوان تمام‌کارها را در تمام ابعاد ممکن ارزش‌گذاری کرد، آن را فرصتی برای ارائه و معرفی گروهی از کارها برشمرد.

این کارگردان با اشاره به اینکه تئاتر هنر محجوری است، مهم‌ترین مشکل تئاتر را عدم آشنایی تماشاگر باهنر تئاتر دانست و افزود: هر هنری باید بازدهی داشته باشد و با توجه به هزینه‌بری تولید تئاتر، عدم این مهم ادامه کار را مشکل می‌کند.

امیرصادقی بابیان اینکه تئاتر به‌عنوان یک شغل به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی هزینه زندگی باشد، افزود: این امر تنها برای تئاتر حرفه‌ای با اسپانسرهای قوی که معمولاً در مرکز کشور وجود دارد، ممکن است و در شهرستان‌ها، چنین شرایطی وجود ندارد.

وی در خاتمه گفت: تئاتر در ایران با توجه به سابقه طولانی‌ای که دارد، هنوز نتوانسته جایگاه خود را به‌عنوان یک هنر در میان مخاطبان پیدا کند.

در جشنواره تئاتر امسال نتوانستیم کاری را تا این لحظه در حد استانداردهای رایج تئاتر ببینیم و باید بررسی شود که این امر ناشی از مدیریت، هنرمندان، برنامه‌ریزی یا چه امر دیگری است

علیرضا سعیدی کیاسری، کارشناس ارشد تئاتر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به قدمت برگزاری جشنواره تئاتر مازندران گفت: با توجه به این امر ما باید هرساله شاهد بلوغ و رشد آن، ورود هنرمندان جوان به عرصه نمایش و خلق و نمایش آثار شاخص و قابل‌اعتنا باشیم اما در جشنواره تئاتر امسال نتوانستیم کاری را تا این لحظه در حد استانداردهای رایج تئاتر ببینیم و باید بررسی شود که این امر ناشی از مدیریت، هنرمندان، برنامه‌ریزی یا چه امر دیگری است.

این کارشناس ارشد تئاتر ضمن تشکر از تلاش همکاران هنرمند، گفت: سه نمایشی که امروز، در روز اول جشنواره، به اجرا درآمده با توجه به نرم و استانداردهایی یک جشنواره و اینکه بتوانند در عرصه بزرگ‌تری مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به رقابت بپردازد، حرفی برای گفتن نداشته‌اند.

سعیدی کیاسری بابیان اینکه در همه‌جا دنیا، هنگامی‌که جشنواره برگزار می‌شود، شاهد شکل‌گیری صف‌های طولانی مردم برای دیدن تئاتر هستیم، افزود: اما در این جشنواره ما تنها مخاطب خاص داریم و بخش عمده مخاطبان، شرکت‌کنندگان جشنواره هستند و مابقی هنرمندان این حیطه هستند و مخاطب عام به‌عنوان مردم نداریم یا به‌ندرت هستند.

چرا ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران با ۲۲ گروه فعال ثبت‌شده، هیچ کاری برای جشنواره ارسال نکرده است

وی یکی دیگر از مسائل این جشنواره را عدم شرکت نماینده‌ای از ساری در این جشنواره برای حدود ۴ سال پی‌درپی دانست و افزود: علامت سؤال بزرگی است که چرا ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران با ۲۲ گروه فعال ثبت‌شده، هیچ کاری برای جشنواره ارسال نکرده و در این رابطه اداره ارشاد باید پاسخگو باشد و دلیل این اتفاق را پیگیری کنند.

وی بابیان اینکه درگذشته ما در جشنواره فجر از ساری نماینده داشته‌ایم اما اکنون حتی در جشنواره استانی نیز ما نماینده‌ای از ساری نداریم، برای بهبود این روند ابراز امیدواری کرد و افزود: یک سال برای جشنواره بعدی وقت داریم و این‌طور نباشد که در آستانه جشنواره بخواهیم اقداماتی را انجام دهیم.

سعیدی کیاسری با تأکید بر اینکه انجمن هنرهای نمایشی نیز باید نقش خود را نشان دهد، افزود: تنها به حرف نیست و در عمل باید دیده شود.

کارگردان نمایش «حقایقی درباره یک ماهی مرده» گفت: این نمایشنامه حول محور شخصیت داستان که نویسنده و هنرمند است نوشته شد، نویسنده‌ای که برای خلق یک اثر هنری دچار واگویه‌های ذهنی می‌شود. «حقایقی درباره یک ماهی مرده» دغدغه‌های هنرمندان را به نمایش می‌گذارد.

علی محمدی حاجی اظهار کرد: «حقایقی درباره یک ماهی مرده» یک اثر نمایشی پست‌مدرن با انتهای باز است. درواقع درد دل همه هنرمندان است و از جانب هنرمندانی سخن می‌گوید که به‌نوعی اثر خلق می‌کنند.

وی افزود: وقتی متن «حقایقی درباره یک ماهی مرده» را خواندم گفتم باید دریافت خود از متن را با اجرایی متفاوت داشته باشم. مدیا در تئاتر را به‌واسطه سالیان سال فیلم‌سازی دوست دارم و در این نمایش به کار گرفتم.

کارگردان نمایش «حقایقی درباره یک ماهی مرده» افزود: نمی‌گویم کار را تمام کرد، اما تمام توانم را به کاربستم تا تجربه‌ای از این نوع تئاتر داشته باشم.

اختتامیه بیست و نهمین دوره جشنواره استانی تئاتر مازندران دوشنبه‌شب با تقدیر از گروه‌های برتر نمایشی در ساری برگزار شد و هیئت‌داوران دو نمایش‌را با تقدیم تندیس جشنواره به‌عنوان دو اثر برگزیده جشنواره تئاتر استانی مازندران به دبیرخانه  سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

نمایش «بر پدر هرچی دروغگو لعنت» از نوشهر و نمایش «سوپ بوقلمون» از بابلسر  با آرای هیئت‌داوران به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

کد خبر 4091249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha