۳۰ آبان ۱۳۸۵، ۱۳:۰۹

مظاهری:

انگیزه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی را باید به فعلیت برسانیم

انگیزه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی را باید به فعلیت برسانیم

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران تاکید کرد: ابلاغ بند ج اصل 44 قانون اساسی، موجب شتاب و اجرای بهتر خصوصی سازی در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، طهماسب مظاهری در همایش تامین مالی بین المللی در پروژه های زیر ساختی در دانشگاه صنعتی شریف گفت: پیش از این مدیران دولتی به لحاظ موانع قانون اساسی در مسئله اجرایی شدن خصوصی سازی با مشکلات بسیاری مواجه بودند که خوشبختانه با ابلاغ بند ج اصل 44 قانون اساسی، این مشکلات تا حدود زیادی بر طرف شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته هدف از خصوصی سازی عمدتا تامین منابع و بودجه دولت بود و همین عامل خود موجب کاهش سرعت و رشد خصوصی سازی و افزایش خطا در این مسیر می شد ولی خوشبختانه اکنون اهداف گسترده تری در این زمینه وجود دارد.

وی بخش زیر بنایی را از شاخص‌های مهم در کنار شاخص‌هایی چون رشد تولید ناخالص ملی، سرمایه گذاری و نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص ملی دانست و افزود: با توجه به مبانی خصوصی سازی و سرمایه گذاری خارجی، راهکارهای رسیدن به افزایش تولید ناخالص ملی را بیش از گذشته درکشور فراهم آوریم.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات خاطر نشان کرد: در کشور ما نیز با توجه به امکان ترکیب نیروی انسانی جوان و با تجربه به دلیل وجود درصد بالای افراد تحصیل کرده که به عنوان سرمایه ملی و با ارزش محسوب می شوند از یک سو و از طرف دیگر ذخایر با ارزش زیر زمینی، بازار تقاضای بالقوه به طور قطع می تواند انگیزه های جذب سرمایه گذاری خارجی را به نحو چشمگیری افزایش دهند.

رئیس هیئت مدیره بانک توسعه صادرات یکی از راهکارهای مثبت در عرصه خصوصی سازی را خصوصی کردن بازارهای مختلف از جمله بخش هایی که دولت در آن نقش حاکمیتی ایفا می کند، دانست.

وی تاکید کرد: باید به کل چرخه تولید، رقابتی و خصوصی شدن بازارها توجه کنیم که این امر موجب ورود کالا به بازارهای نامنظم می شود.

عضو شورای عالی صادرات گفت فراهم آوردن شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی مسئولیتی خطیر وسنگین به شمار می رود.

وی تصریح کرد: با توجه به اطلاعات موجود، سرمایه گذاران خارجی و خصوصی ما توانایی پوشش ریسک های تجاری و دولتی را دارند و لیکن به حضور در بخش هایی که ریسک های مقرراتی و سیاسی در آن بالا است، تمایل ندارند.

وی همچنین فراهم آوردن شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی را مسئولیت سنگینی دانست که البته باید به آن سمت پیش رود.

مظاهری تاکید کرد: با توجه به این که در دومین سال از برنامه چهارم قرار داریم نسبت به شاخص های از قبل پیش بینی شده در سه شاخص درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت، میزان صادرات و بخش کشاورزی جلوتر از بقیه شاخص ها هستیم.

وی در پایان با اشاره به مسئله جهانی سازی و ارتباطی که این موضوع با سرمایه گذاری دارد، یاد آور شد: ما و بسیاری از کشورهای دیگر ناخواسته درمسیر جهانی سازی قرار داریم که البته این پدیده فرصت‌ها و تهدیدهایی را همراه خود دارد.

کد خبر 410081

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha