۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۸:۳۲

اصغر خلیلی در گفتگو با مهر:

تاریخ نگاری نکردم/ سیاست‌های انیس الدوله در «دولت ضعیفه»

تاریخ نگاری نکردم/ سیاست‌های انیس الدوله در «دولت ضعیفه»

اصغر خلیلی درباره رویکرد سیاسی نمایش «دولت ضعیفه» سخن گفت و یادآور شد در این نمایش روایت های تاریخ معاصر ایران به صورت دراماتیک به نمایش گذاشته می شود.

اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان «دولت ضعیفه» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «دولت ضعیفه» که اثری سیاسی و در عین حال زنانه است از یکشنبه ۱۶ مهرماه اجرای عمومی خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز می کند و تا نیمه آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: «دولت ضعیفه» موضوعی سیاسی با رویکرد نقش زنان در سیاست دارد و درباره برهه ای از زمان است که حضور زنان در سیاست ایران پررنگ می شود که این جایگاه سیاسی در نهایت به انقلاب مشروطه ختم می شود.

خلیلی درباره داستان نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی در زمان ناصرالدین شاه اتفاق می افتد. زمانی که ناصرالدین شاه در سفری به فرنگ تصمیم می گیرد ملکه و سوگلی اش یعنی انیس الدوله را هم با خود ببرد اما در روسیه اتفاقاتی رخ می دهد که مجبور می شوند ملکه را به ایران بازگردانند. برگشت انیس الدوله به ایران آبستن اتفاقات مختلفی می شود.

کارگردان «اولیورتوییست» یادآور شد: در این اثر نمایشی ناصرالدین شاه برای نخستین بار به فرنگ سفر و در این سفر از یک اجرای باله دیدن می کند. این سفر باعث به وجود آمدن تغییرات بسزایی در زمینه مد و لباس در ایران می شود و نوع پوشش زنان ایرانی تغییر زیادی می کند.

به گفته وی، در نمایش «دولت ضعیفه» صبا کمالی، فرزین محدث، معصومه کریمی، محمد صدیقی مهر، حمیدرضا کاظمی پور، حامد نظامی، لیلا حقانی، محمد سیاه پوش، آرمان آشتیان، نیما اولیایی، سمیه صباغ، شهلا رحیمی، سپیده جعفری، فاطمه ولی خانی، بهار راد، راضیه اسدی، رازیما میرزایی ایفای نقش می کنند.

وی در پایان درباره مستند بودن اتفاقاتی که در این نمایش به تصویر کشیده می شود، عنوان کرد: اتفاقاتی که در این نمایش روایت می شود صد در صد در تاریخ ایران رخ داده است اما در این اثر تاریخ نگاری نکرده ام بلکه رویکردم نمایشی و دراماتیک بوده است.

کد خبر 4104391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha