۴ آذر ۱۳۸۵، ۱۶:۱۵

گزارش کامل مناظره تادران و عطریانفر در خصوص انتخابات شوراها : (2)

دولت به نفع مدیریت شهری عقب نشینی کند / مشکلات ساختاری شورای شهر با دولت و شهرداری بایدحل شود / اصلاح طلبان به لیست مشترک نزدیک شده اند

دولت به نفع مدیریت شهری عقب نشینی کند / مشکلات ساختاری شورای شهر با دولت و شهرداری بایدحل شود / اصلاح طلبان به لیست مشترک نزدیک شده اند

عطریانفر با تاکید بر اینکه نوع حاکمیت تمرکز گرای دولت باعث شده تا شورای شهر نتواند از تمامی ظرفیت‌های خود بهره ببرد، گفت: مناسبات شورای دوم با دولت، با شورای اول فرقی ندارد و دولت باید در این زمینه به نفع مدیریت شهری عقب نشینی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مناظره با الیاس نادران که صبح امروز در دفتر انجمن روزنامه نگاران مسلمان در خصوص انتخابات شوراها برگزار شد، گفت: آنچه که در قانون اساسی ما در خصوص شوراها وجود دارد باعث می شود به فلسفه شکل گیری آن اشاره کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع شوراها در کشور ما سازوکارش سامان نمی گیرد، گفت : در جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه بستر برای شکل گیری این نهادها هم به دلیل روح جمع گرایی مردم ما و هم به دلیل دیدگاههایی که بر طبق قانون اساسی وجود دارد زمینه مساعدی را در اختیار ما قرارمی دهد تا به دلایل جانبی و حاشیه هایی مثل جنگ و توطئه هایی که دشمنان علیه ما طراحی می کردند اشاره کنیم و بگوییم این مسائل امکان شکل گیری نهاد شورا را از ما سلب کرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  با اشاره به حوادث دوران جنگ  اظهار داشت : هیچگاه خاطره مصطفی چمران را فراموش نمی کنم چرا که وی قبل از آنکه یک چهره نظامی باشد یک شخصیت علمی بود و جایگاه حقیقی او در حوزه تدبیر امور کشور قرار داشت، اما او وقت خود صرف جهبه و جنگ کرد و منطق انقلاب باعث می شد این اتفاقات بوقوع بپیوندد.

وی گفت: این مسائل جزو ضرورت ها بود و تمام توان ها باید متمرکز شخصیت بزرگواری مثل امام راحل می شد علیه توطئه بزرگی که علیه ما شکل گرفته بود استقامت می کردیم.

عطریانفر خاطرنشان کرد: شوراهای روستایی که به همت جهاد سازندگی شکل گرفته بود هر چند که ماهیت و سازوکار اجرایی و حتی عمرانی داشت پس از مدتی موفق نبود و می توان گفت جهاد سازندگی هم مقدمات شوراها را فراهم کرد و در تبیین ساز وکارهای مربوطه قدم هایی را برداشت ولی شاید بتوانیم بگوییم به دلیل رویکرد دولت سازندگی به حوزه مباحث اقتصادی و اجرایی از آن به عنوان حوزه اجتماعی و حوزه سیاسی اجتماعی هم نام برده می شود که ممکن است غفلتی در پی داشته باشد.

وی ادامه اد: آنچه که بر سر شوراها در آن دوره آمد حداقل در این حوزه قابل تفکیک است و در دوران دفاع مقدس  با این رویکرد نقد می شود و در دولت سازندگی با نگاهی دیگر. 

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  با بیان اینکه دولت خاتمی به هر حال شوراها را در دستور کار خود قرار داد تصریح کرد: دولت خاتمی هوشمندانه به آن توجه داشت، اما نقدی بر دولت خاتمی در حوزه شوراها وارد می شودچرا که دولت اصلاحات به بخشی از مقدمات آن اشاره کرد.

وی افزود: اقدام دولت اصلاحات در شوراها شجاعانه، ریسک پذیر و گستاخانه بود، اما باید بگوییم به صرف برگزاری انتخابات شوراها این نهاد به سرانجام درستی رسیده یا خیر، که باید این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

عطریانفر حرکت دولت اصلاحات در شوراها را به اقدام شجاعانه یک چترباز تشبیه کرد و گفت: آیا فقط پریدن یک چترباز از بالگرد کافی است یا باید آن چترباز ارتفاع مناسب و به سلامت فرود آمدن را هم مد نظر قرار دهد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  اظهار داشت: دوستان ما در دولت اصلاحات فقط به مقدمات شوراها اندیشیدند که مستلزم برگزاری انتخابات برای آن نهاد بود اما پس از آن باید مناسبات آن را در حوزه تکالیف اجتماعی و سیاسی روشن تر می کردند و حق مطلب دقیق تر ایفا می نمودند که در این راستا کاستی هایی متوجه عملکرد آنان است.

وی با بیان این که شورای شهر اول از دو موضوع رنج می برد تصریح کرد: مشکل اول بر سر شورای شهر اول و دوم جنبه های ساختاری بود که نهادینه نشده بودند و مشخص نبود این نوباوه ای که خلق شده بود و باید بخشی از مسئولیت های مردم را بر عهده می گرفت آیا توانایی این کار را داشت  و به خوبی استوار می ماند.

عطریانفر با اشاره به اینکه هم شورای شهر اول و هم دوم این مشکل را داشتند، گفت: این وظیفه نهادها از جمله مجلس است که باید در این راستا گامهای درستی را بردارند.

این فعال سیاسی در عین حال تصریح کرد: شورای اول یک حیثیت تمام عیار سیاسی و با ظرفیت توانایی از نیروهای داخل در صحنه شکل گرفت، شخصیت هایی در شورای شهر اول حضور داشتند که همگی از مدیران تراز اول نظام بودند و در عین حال نمی توانستند فراموش کنند که بین حوزه تکالیف و قوانین که در شهرداری ها وجود دارد یک پل ارتباط نیرومند وجود ندارد و حداقل نتوانستند پاسخ بدهند که آیا شورایی که شکل گرفته وجه پارلمانی دارند یا ریاستی، آیا وظیفه اش اداره شهر است یا وظیفه حمایت و پشتیبانی های لجستیکی از شهرداری را بر عهده دارد.

عضو شورای اول شهر تهران ادامه داد: آنها با یک قانونی که بیش از 40 الی 50 سال عمر داشت مواجه بودند که شاید در شرایط جدید وضعیت های متفاوتی پیش می آمد و حداقل به اعتبار سرفصل درآمدی شهرداری بیش از 96 محور مجوزهایی در اختیار شهرداری قرار می دادند که کسب درآمد کند؛ شورای اول از این جهت دچار مشکل شد و احساس کردند که نمی توانند این ظرفیت  را هر چند که برخی از فزون طلبی، خودخواهی ها و شیطنت ها هم در به هم زدن تعادل سیاسی شوراها بی تاثیر نبود.

عطریانفر در خصوص شورای شهر دوم گفت: در بخش اول شورای شهر اول و دوم با هم تفاوتی نداشتند و شورای دوم هم همان گرفتاریهای شورای اول را داشت کما اینکه امروز هم به اعتبار پدیده هایی که جلوه های سیاسی را ابراز می کند دولت فعلی و در نتیجه احمدی نژاد که برخاسته از یک دوران فعالیت در شهرداری تهران بوده است، امروز مناسباتش با شورا تفاوتی با شورای اول و دولت اصلاحات ندارد و تقریبا مشابه هم هستند.

وی ادامه داد: این موضوع ظهور و بروزی ندارد ولی آنانی که پشت صحنه ها را می توانند بررسی کنند تفاوتی قائل نیستند و این چالش ها همچنان بین نهادهای دولتی  و نهاد شورا وجود دارد و این هم نسبتی  بین رئیس جمهور محترم و شورا برقرار نمی کند بلکه این وضعیت کلی دولت ما است و به دلیل تمرکز گرائی دولت و نوع اداره حاکمیتی ما در ساختار دولت داشته اجازه فعالیت چندانی نمی دهد اما در مرحله دوم من قضاوت صریحی روی شورای دوم ندارم و علتش هم این است که عموما جلسات بسته است و حداقل ما امکان اطلاع رسانی پیدا نکردیم .

عطریانفر اظهار داشت: دوستان ما در شورای دوم این موضوع را به عنوان سرفصل های جدی خود قرار ندادند به حدی که این امکان در شورای اول وجود داشت و در شورای دوم وجود ندارد و فراموش نکنید که دلیل هم سنجی، همبستگی و همگرایی بیشتر اعضا هم البته بخشی از اشکالات  در شورای اول است که نفی نمی کنم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در ادامه این مناظره اظهار داشت: ما در مقام بررسی مواضع ساختاری شوراها سخن می گوییم و مهم است که این موضوع را کشف کنیم چرا که آنچه که در وضعیت فعلی در مدیریت شهرداری قالیباف رخ می دهد که موید عملکرد او هستم، نسبت ساختاری و منطقی روشنی بین عملکرد شوراها و عملکرد شهرداری وجود ندارد کما اینکه این وضعیت در ناتوانی خدمت رسانی  در مدیریت های شهری قبلی وجود نداشت.

عضو شورای اول شهر تهرانادامه داد: اهمیت این بحث متمرکز بر این موضوع است که بتوانیم نسبتی بین توفیق یک شورا و توفیق مدیریت خدمات رسانی در شهر برقرار کنیم و امروز مدل مدیریت دکتر قالیباف به گونه ای است که ذهن ما را  به مدل مدیریت قبل از برپایی شوراها معطوف می کند که این امر امروز هم قابل دفاع است اما آنچه که ما امروز بیان می کنیم این است که می خواهیم مدیریت شهری را به افراد منتخب مردم که خود تصمیم می گیرند واگذار کنیم و بلکه از ناحیه مسئولان ارشد نظامی سیاسی فردی را منصوب نکنیم  و آیا می توانیم این مدل را تجربه کنیم و یک مدل موفقی را ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: بله، اگر چنانچه ما بتوانیم این توفیقی که در گذشته در نظامی که سالار که یک شخصی از طرف یک فردی مرئوس می شد به شهردار تهران یا پایین تر از آن اگر توفیقی داشت این توفیق را به حوزه شوراها منتقل کنیم و آسیب های احتمالی که آن مدل دارد را از طریق فیلتر شوراها حذف کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  خاطرنشان کرد: هنر مدیریت شورایی علی القاعده باید در این موضوع باشد و من با صحبت های نادران مخالفتی ندارم اما می گویم باید بتوانیم اندیشه تمرکز گرای دولت را در عرصه نوین مدیریت شهری در واقع اصلاح کنیم و به یک معنا آن را بشکنیم و بگوییم این طبقه متوسط شهری که فرصت پیدا می کند در مقام انتخابات شوراها افرادی را برگزیند و ماموریتی بدهند که کاری را انجام دهند این مدل، مدل موفقی هم به لحاظ تجربی در عصر معاصر و هم به لحاظ تجربی مدیر موفقی است چرا که کشورهای پیرامونی ما و کشورهای توسعه یافته هم به لحاظ مبانی آن را تجربه کرده اند.

عطریانفر گفت: شما چه بخواهیم و نخواهیم اگر دولت در این زمینه که مقدورات و معیشت مردم و تدبیر زندگی مردم تا دیروز بر دوش او بوده و به دست او اجرا می شده امروز بخشی را بنا است از او جدا کنند و به نهاد دیگری واگذار نمایند، اگر در این راستا مقاومتی صورت بگیرد بر شوراها ناتوانی اعمال خواهد شد.

وی با بیان تجربه خود در شورای شهر اول تصریح کرد: حتی مطمئنم در شورای دوم هم به لحاظ منطقی و عقلی قابل تصور در ذهن و قابل تصویر است و آن این است که آیا دولت محترم این آمادگی را دارد که بخش هایی از حوزه خدمات رسانی شهری را که اتفاقا واجد منافع مادی هم هست یعنی سود آور است و همه آن مشکلات و مصیبت ها نیست را به حوزه شورایی واگذار کند، مقاومت صورت می گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم این سرمشق ذهنی را به هم بزنیم و آن را اصلاح کنیم و دولت را قانع کنیم که بخش هایی را به حوزه مدیریت شهری واگذار کند و مجلس هم باید در این زمنیه گامهایی بردارد، به این شکل که شما باید به تدریج زمینه ای را فراهم کنید که بخشهای خدماتی که به گفته وزرا و وزارتخانه هایشان را به حوزه مدیریت شهری واگذار کنند. البته باید ظرفیت های قانونی را هم فراهم کنیم و لذا مجلس حتما باید گامهای موثری را بردارد.

وی ادامه داد: امروز نستبی که بین شورای شهر اول، دوم و چهارم هم ندارد، اصلاحات و اصولگرا هم ندارد، این مجلس ، این شورای شهر ، این شهرداری و قوانین موجود فقط یک حمزه وصل است.

عطریانفر تصریح کرد: وقتی در متون و لایه های زیرین قانونی می رویم این نسبت ها برقرار نیست و چالش هایی وجود دارد و اگر می بینیم بخش هایی وجود دارد و این نسبت ها تدوین شده نیست و دست برقضا این گونه است که فردی را که منصوب می کنند به همان راحتی هم نمی توانند آن را عزل کنند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  تاکید کرد: باید در فضای رسانه ای کشور این بستر را فراهم کنیم که در دولتهای آینده در کشور استعداد تقویت شوراها فراهم شود و اجازه دهند بخش های خدماتی دولتی به نفع شوراها عقب نشینی کنند چرا که در این صورت شاهد موفقیت هایی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اساسا آن دولتهایی که پایه نظام اقتصادی آنها نفتی نیست و در حوزه هایی زیر ساختی هم هزینه های بسیار را متحمل می شوند چه در مدل ریاستی و پارلمانی ، در حوزه خدمات رسانی پول دریافت و خرج می کنند و در شهرهای آنها از 30 تا 70 درصد هزینه ها توسط دولتها تهیه می شود در حالی که در کشور ما از دولت دفاع مقدس تاکنون این اندیشه در ذهن دولتمردان ما بوده است که چرا ما باید هزینه شهری را بپردازیم بلکه باید این هزینه از خود شهر گرفته و برای آن خرج شود ولی آیا اجازه می دهیم به همین نسبت که بار بر عهده شوراها می گذاریم همین شوراها حق خود را از شهر دریافت نمایند.

عطریانفر تصریح کرد: ریشه این موضوع در دولت ایران بوده است و ربطی به روحانی، غیر روحانی و دولت جمهوری اسلامی ندارد به گونه ای که آقایی در این کشور اختیار دارد در هر کجا با دلیل یا بدون دلیل هر وزن عوارضی که شورا انجام می دهد را می تواند بکشد و هنگامی که این اختیار در اختیار یک فرد قرار می گیرد مثلا به فرماندار یا هر شخص دیگری، چگونه انتظار دارید با این اوصاف شورای موفقی شکل بگیرد  و لذا بهتر است به نفع رشد طبقه متوسط شهری که صلاحیت ماموریت پذیری و تکلیف پذیری را در صحنه اجتماعی پیدا کرده دولت را به سمت عقب برانیم و نوعا این کار باید به نفع مردم و شوراها صورت بگیرد.

عطریانفر در پاسخ به این سئوال که مگر عملکرد شورای شهر اول تهران بزرگترین ضربه را به ای نهاد نزد پاسخ داد : عملکرد شورای شهر اول را تحت عنوان کلیات نقد کردیم  موانع عدم توفیق شورای اول را گفتم ولی عمدا ریشه این موضوع به وجه تاسیس نخست شورا باز می گردد و اگر این نسبت جایش عوض می شود و اگر اصولگران آن را بدست می گرفتند بعید نبود همین مشکلات وجود داشته باشد و در این خصوص نمی توانیم از نقش تخریبی صدا و سیما غافل شویم و خواهیم دید کسانی که در این آشوب نقش داشتند کجاها باید پاسخ بدهند.

عضو شورای اول شهر تهران با بیان اینکه در رقابت های انتخاباتی زورق ها و قایق های انتخاباتی جریانهای رقیب نخ هایشان به هم وصل است، گفت: ما در بحث رقابتهای انتخاباتی یک مبحث استاندارد و کلید واژه نداریم که همه مسائل را بسنجیم و رقابتها نوعا این موضوع را بر ما حکم می کند که نسبت ها را بسنجیدم.

این فعال سیاسی تاکید کرد: امروز که مجلس شورای اسلامی امر نظارت بر انتخابات شوراها را بر عهده دارد باید بسیار دقیق عمل کند تا انسانهای فهیم و همه جانبه نگر مدیریت را بر عهده بگیرند.

عطریانفر خاطرنشان کرد:  شورای نگهبان ظاهرا هیچ رسانه ای را که توسط نهادهای درون سیستم یا خصوصی را نمی تواند به رسمتی بشناسد و می گوید همه باید در اختیار نظام باشند و امیدواریم این در ذهنشان باید که وظیفه بدانند سیاست های کلان را در اختیار نظام بگذارند و اجرای آن را به بخشهای خصوصی واگذار نمایند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تاکید کرد: اصلاح طلبان در انتخابات آتی به سمت یک لیست واحد در حرکت هستند و به احتمال زیاد لیست واحدی را ارائه خواهند کرد و تنها نقطه فاصله در حد یکی دو سه نفر با لیست کروبی خواهد بود که باز هم حزب اعتماد ملی متعلق به جناح اصلاحات است و امیدواریم همگرایی از دو طرف برای انتخابات صورت بگیرد.

وی تحول در مدیریت شهری پس از جنگ را موهبتی به ملت ایران دانست و تصریح کرد: پس از بوجود آمدن شورا در تهران در شهرهای دیگر هم شاهد شکل گیری شوراهای شهر بودیم و تغییر در مفهوم مدیریت شهری از سالهای 68 به بعد رخ داد و تجربه موفقی را با همین هدف پشت سر گذاشته ایم.

عطریانفر اظهار امیدواری کرد هم نگاه اصولگرایان و هم اصلاح طلبان در آینده به شوراها خدمت رسانی در مفهوم اجتماعی کلمه باشد و فارغ از موضع گیری ها گروهی و  حزبی خوشبختانه سطح منزلت رفتارهای سیاسی و نگاههای اجتماعی افزایش پیدا کرده و در حوزه های خطی و جناحی کشورمان و مهمتر از همه رسانه ها بهترین روایتگر عملکرد خود باشند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  خاطرنشان کرد: قضاوت های حقوقی و عرفی بعضا در تعارض با یکدیگر قرارمی گیرند و شاید در عرف بتوانیم از چیزی به راحتی بگذریم ولی قضاوت اجتماعی متفاوت از آن خواهد بود و قضاوت عرفی بسیار مهم است و باید نگاههای مردم را معطوف به خود بدانیم.

این فعال سیاسی در خصوص اینکه در انتخابات 24 آذر کدام گروه پیروز انتخابات خواهد بود گفت: در این این خصوص هر گروهی می گوید ما پیروزیم.

وی در خصوص نظرسنجی ها درباره پیروزی احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات آتی گفت: در این خصوص جمع بندی خاصی ندارم.

عطریانفر پیشنهاد کرد : باید مدیریت شهری فرصت پیدا کند که رسانه متعلق به خود را در ذیل رسانه های کلان داشته باشد.

کد خبر 411767

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha