۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۰۰

گزارش مهر از حاشیه‌های جلسه رای اعتماد؛

روز تناقض در بین امیدی‌ها/ «غلامی» را ترامپ معرفی کرد یا روحانی؟

روز تناقض در بین امیدی‌ها/ «غلامی» را ترامپ معرفی کرد یا روحانی؟

جلسه رای اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی با متن‌ها و حاشیه‌هایی همراه بود که نشان از تناقض در یک فراکسیون سیاسی مجلس داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی امروز صبح و بعدازظهر مجلس که برای تکمیل کردن ترکیب دولت دوازدهم تشکیل شد مانند جلسات دیگر خالی از حاشیه نبود.

پس از آنکه در ساعت ۸:۱۰ دقیقه صبح زنگ آغاز جلسه علنی توسط رئیس مجلس به صدا درآمد، وزرای پیشنهادی علوم و نیرو با همراهی تعدادی دیگر از وزرا از جمله محمدجواد ظریف و سیدمحمود علوی وارد صحن مجلس شدند، اما رئیس جمهور دیرتر پا به هرم سبز بهارستان گذاشت.

روحانی در ساعت حدود ۸:۲۰ دقیقه به صحن مجلس وارد شد و مطابق روال معمول، نمایندگان با نامه و بی‌نامه به دورش حلقه زدند و مشغول خوش و بش با او شدند.

بعد از صحبت‌های اولیه و اعلام اسامی مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، رئیس جمهور سخنانش را برای دفاع از دو گزینه‌ای که به مجلس معرفی کرده آغاز کرد؛ گویا روحانی می‌دانست که فرد مورد نظرش برای وزارت علوم برای عبور از سد بهارستان راه همواری در پیش ندارد، به همین خاطر بخش اصلی صحبت‌هایش را به وزارت علوم و دانشگاه‌ها اختصاص داد.

وی با بیان اینکه برای انتخاب وزرا صبر کردیم اما معامله نکردیم، غلامی را استادی باتجربه و دارای مراتب علمی در پژوهش توصیف کرد و تلاش کرد تا از انتخاب خود در مقابل حامیان دیروز و منتقدان امروزش دفاع کند.

رئیس دولت دوازدهم مطابق عادت همیشگی‌اش تلاش کرد تا به مسئله امنیتی شدن دانشگاه‌ها و آثارش اشاره کند و با این عبارات سخنانش را جذاب‌تر کند.

همزمان با سخنان رئیس جمهور، بازار خوش و بش و چرخ زدن بین صندلی‌ها و صحبت‌های درگوشی هم نسبتا گرم بود، همین شلوغی‌ها و رفت و آمدهای گاه و بیگاه در قسمت جلوی صحن و در بین صندلی‌های نمایندگان باعث شد تا رئیس مجلس تذکر دهد که نمایندگان دور دو وزیر پیشنهادی را خلوت کنند تا آنها بتوانند بهتر سخنان موافقان و مخالفان را بشنوند و پاسخ دهند.

در اواسط صحبت رئیس جمهور، احمد امیرآبادی فراهانی و اکبر رنجبرزاده دو عضو هیات رئیسه مجلس از جایگاه هیات رئیسه پایین آمدند و سراغ دو وزیر پیشنهادی رفتند و ۳-۲ دقیقه با آنها صحبت کردند، حالا معلوم نبود که آیا از طرف رئیس و هیات رئیسه به این دو گزینه خوش‌امد گفته اند یا پیغامی را منتقل کرده‌اند.

نکته جالب و حاشیه‌ای جلسه امروز تلاش عبدالحمید خدری نماینده اصلاح طلب بوشهر برای جمع‌آوری امضا جهت استیضاح وزیر کشور بود؛ وی که برگه بلندبالایی شبیه طومار در دست داشت و بین صندلی ها می‌چرخید، تلاش می‌کرد تا از نمایندگان امضا بگیرد، بررسی‌های بعدی نشان داد موضوع استیضاحی که او و هم‌طیفانش به دنبال آن هستند عمدتا مسائل منطقه‌ای و نحوه انتصاب استانداران در دولت جدید بوده است.

اما رئیس جمهور سخنانش در دفاع از وزرای پیشنهادی علوم و نیرو را همچنان ادامه می داد تا اینکه به حوزه وزارت نیرو رسید، روحانی وزارت علوم را عرصه امید و وزارت نیرو را محل تدبیر خواند و به شرق‌خوانی اردکانیان و تحصیل او در دانشگاه‌های مشرق زمین اشاره کرد و از سابقه آشنایی خود با او در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یاد کرد.

البته رئیس جمهور ترجیح داد تا شاخه‌های فرعی سخنانش را بیشتر کند، آنجا که از مرحوم هاشمی رفسنجانی و پیگیری‌های او در موضوع آب و کشاورزی یاد کرد و گفت: از بعد نماز صبح تا وقتی که به خواب می‌رفت فکرش آبادانی کشور بود.

پایان‌بخش سخنان رئیس جمهور گریز به مسائل منطقه و تهدیدات آمریکا بود که وقتی سابقه جنایات آمریکا را یادآور شد و تاکید کرد که هر سلاحی نیاز داشته باشیم در تولید و به کارگیری آن تردید نخواهیم کرد، تکبیر جمعی از نمایندگان باعث خارج شدن سایر نماینده‌ها از فضای چرت و بی‌حالی شد.

ساعت حدود ۹:۳۰ دقیقه بود که سخنان رئیس جمهور تمام شد و در حلقه نمایندگان صحن مجلس را ترک کرد تا غلامی و اردکانیان دو گزینه پیشنهادی رئیس جمهور بخت خود را برای نشستن بر صندلی وزارت بیازمایند. اما سخنان نمایندگان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی مخصوصا وزیر علوم بیشتر از این جهت جالب توجه بود که سهم عمده مخالفت‌ها به حامیان پر و پا قرص دیروز روحانی اختصاص داشت؛ به گونه‌ای که مخالفت‌های تند اصلاح‌طلبان مجلس از جمله زرآبادی و عبدالکریم حسین‌زاده باعث شد تا برخی نمایندگان نسبتا غیرهمسو به دفاع از وزیر پیشنهادی علوم بپردازند؛ از جمله قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات که گفت با بسیاری از دانشگاهیان همدان تماس گرفتم و هیچ کدام نگفتند که آقای غلامی فرد نالایقی است. شاید اصرار نمایندگان بر مخالفت با غلامی بود که باعث شد احمدی این جمله را بگوید که «آقای غلامی را که ترامپ معرفی نکرده، همین آقای روحانی معرفی کرده است.»

یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی علوم، جهانبخش محبی‌نیا نماینده شاهین‌دژ بود؛ نماینده‌ای که سعی می‌کند با لفاظی‌های عجیب و غریب بیشتر جلب توجه کند.

وی که «غلامی» را «غلامیان» خطاب می‌کرد، همزمان با فراز و فرود صحبت‌هایش بر روی تریبون محل نطق می‌کوبید تا بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کند.

وقتی محبی‌نیا در آخر سخنانش گفت که باید مسیر را باز کنیم تا وزیر مناسبی در این راه بیاید، علی لاریجانی رئیس مجلس به شوخی خطاب به وی گفت: بله باید راه را آنقدر تعریض کنیم که ماشین درست و حسابی در آن حرکت کند.

مخالفت‌ها و موافقت‌ها با منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم پایان یافت و نوبت به رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو رسید؛ عمده مخالفت‌ها با وی از طرف نمایندگان استان‌هایی بود که بیشتر درگیر تبعات طرح‌های نه چندان دور حوزه آب و فاضلاب کشور و خشکسالی‌های ناشی از آن هستند، به همین دلیل سهم قابل توجهی از مخالفت‌ها به نمایندگان خوزستان اختصاص داشت.

جلسه نوبت صبح تا ساعت ۱۱:۴۵ ادامه یافت و از آنجا که رئیس مجلس ساعتی قبل از آن نظر نمایندگان را برای ادامه جلسه در نوبت عصر به مدت یک ساعت جویا شده و موافقت نمایندگان را گرفته بود، در این ساعت تنفس اعلام شد تا نمایندگان از ساعت ۱۴ زیر هرم بهارستان جمع شوند و تکلیف دو صندلی خالی دولت دوازدهم را روشن کنند.

جلسه نوبت عصر مجلس از ساعت ۱۴:۱۰ و با ورود تدریجی نمایندگان و وزرا به صحن مجلس آغاز شد؛ اسحاق جهانگیری معاون اول که به عنوان بزرگتر جمع دولتی ها به مجلس آمده بود، از ساعت ۱۴:۲۰ و همزمان با صدای بلندشدن شاتر دوربین‌های خبری وارد صحن شد.

در جلسه نوبت عصر و در دقایق پایانی هم بازار لابی ها و گفتگوها در لابلای صندلی ها گرم شد و حتی شدت گرفت.

یکی از اظهارات جالب و حاشیه ای جلسه علنی نوبت عصر، نکته ای بود که عبدالرضا هاشم‌زائی نماینده مردم تهران گفت.

وی که در موافقت با رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو صحبت می کرد به این نکته اشاره کرد که بدنه وزارت نیرو، اردکانیان را قبول دارند و خدا نکند که بدنه وزارتخانه ای، وزیری را قبول نکند که در اینصورت، با سریش هم نمی‌توان آن را چسباند!

هاشم زایی که مانند برخی دیگر از نمایندگان مدام وزیر پیشنهادی را «آقای وزیر» خطاب می کرد، در پایان صحبت هایش گفت: امیدواریم ایشان با رأی بالای ۲۵۰ تا انتخاب شوند، البته همکارانش هم به اندازه ۲۵ رأی روی او را زمین انداختند.

ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه صحبت های رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو به پایان رسید و اسحاق جهانگیری معاون اول به همراه اعضای کابینه جلسه را ترک کردند تا رأی‌گیری انجام و آراء اعلام شود.

در پایان جلسه بعد از آنکه نتیجه آراء اعلام شد که براساس آن اردکانیان با ۲۲۵ رأی و غلامی با ۱۸۰ رأی به وزارتخانه های نیرو و علوم راه یافته‌اند، مصطفی کواکبیان نماینده پر سر و صدای تهران که از چند ساعت قبل درخواست وقت برای تذکر داشت، اظهار داشت: عزیزان اصولگرا، جایشان را به اصلاح‌طلبان دادند و از وزیر علوم خوب حمایت کردند. حالا یا آقای روحانی اصولگرا شده و یا اصولگرایان اصلاح‌طلب شده‌اند.

علی لاریجانی رئیس مجلس هم بعد از اعلام نتایج آرا و در هنگام ختم جلسه، از اینکه دو وزارتخانه از بلاتکلیفی درآمدند ابراز خرسندی کرد و گفت: نکاتی که نمایندگان اظهار داشتند وزرای محترم در مسیر اجرا مورد ملاحظه قرار دهند.

نکته‌ای که در یک هفته اخیر  و از زمان معرفی منصور غلامی برای وزارت علوم به طرز مشهودی در بین نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دیده می‌شد، واکنش متناقض و عجیب آنها نسبت به گزینه پیشنهادی رئیس جمهور بود. امیدی‌ها که سال گذشته و در آبان ماه، چهره‌های حاشیه‌ای و غیرمرتبطی مثل دانش آشتیانی و صالحی امیری را به راحتی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ارشاد مورد اعتماد قرار داده بودند و هرگونه مخالفت و هشداری را «سنگ‌اندازی در مسیر دولت» وانمود می‌کردند، حالا و به صورت کاملا آتشین در مقابل وزیر پیشنهادی علوم ایستاده‌اند و او را وزیر اصولگرایان معرفی می‌کنند و البته در بیان مخالفت خود هم، جز مسائل سیاسی - آنهم از جنس حاشیه‌ای - نکته دیگری نگفته‌اند، بی‌آنکه بگویند غلامی ۱۲ سال در دولت‌های اصلاحات و اعتدال وزیر بوده، نه در دولت احمدی‌نژاد.

کد خبر 4128086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha