۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۲۸

مدیرکل محیط زیست استان سمنان:

تصویر ۳قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود ثبت شد

تصویر ۳قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود ثبت شد

سمنان-مدیر کل محیط زیست استان سمنان گفت: رئیس ذخیره گاه زیستکره توران در پایش و نظارت حوزه استحفاظی زمان آباد موفق به مشاهده و ثبت تصاویر سه یوزپلنگ بالغ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی دامنگیر صبح شنبه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه رئیس ذخیره گاه زیستگره توران شاهرود موفق به عکس برداری از سه قلاده یوزپلنگ در حوزه استحفاظی زمان آباد شد، ابراز داشت: رئیس زیستکره توران ساعت ۹:۵۰ روز گذشته موفق به مشاهده سه یوزپلنگ بالغ که در محل خط الرئس در حال استراحت بودند، شد که پس از حدود چهار دقیقه عکاسی یوزپلنگ ها به آرامی از محل دور شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۹ مرحله توسط دوربین و هم به‌صورت مشاهده مستقیم تصویر یوزپلنگ ثبت و جمعیت این‌گونه در منطقه مورد پایش قرار گرفت، افزود: رئیس ذخیره گاه زیستکره توران بعد از ثبت مختصات توسط جی، پی، اس به محل استراحت یوزها رفته که رد تازه قوچ، میش وحشی در همان محل کاملا مشهود بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان پتانسل منطقه توران را از نظر تنوع حیات وحش بسیار غنی خواند و ابراز داشت: در پی پایش و نظارت منطقه نیم ساعت قبل از مشاهده یوزها تعداد ۱۸ راس آهو در محل دشت شورچاه و ۴۰ دقیقه بعد از مشاهده یوزها تعداد ۱۳ راس قوچ و میش در محل چشمه واشنگ مشاهده شد.

دامنگیر با بیان اینکه امیدواریم سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات ملی را در راستای حفاظت از یوز آسیایی را هر چه سریعتر ابلاغ کند، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی استان می توانند با همکاری محیط زیست در راستای حفاظت از این گونه ارزشمند کمک کنند.

وی احیای زیستگاه های حیات وحش را اقدامی ارزشمند خواند و افزود: اجرای طرح های مدیریت مناطق و همچنین مدیریت و تشکیل ستاد ساماندهی چرای دام، آبرسانی و توزیع علوفه در زیستگاه های خسارت دیده می تواند به محیط زیست کمک کند لذا از عموم مردم تقاضا داریم که با انجام نذر طبیعت در راستای حفاظت محیط زیست کوشا باشند.

کد خبر 4134140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha