۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۲۳:۱۱

روایت آیت‌الله خاتمی از پیام‌های اربعین-۱۳

«اربعین» تجلی گم نشدن آثار شهادت/شهدا با خداوند معامله کردند

«اربعین» تجلی گم نشدن آثار شهادت/شهدا با خداوند معامله کردند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: پیاده‌روی «اربعین» تجلی گم نشدن شهادت و آثار آن است که در این مراسم بیش از ۲۰ میلیون زائر فریاد «لبیک یا حسین» سر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی در سلسله مباحثی با تشریح پیام‌ها و آثار زیارت اربعین به برخی روایات و احادیث در این زمینه اشاره کرد. تاکنون ۱۲ بخش این مباحث منتشرشده است که سیزدهمین مبحث را باهم می‌خوانیم.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در سخنانی با اشاره به اینکه شهادت تحفه‌ای از جانب خداوند متعال است، اظهار کرد: شهادت برنده محض بوده و باختی در آن نیست.

وی به سه گروه از آیات قرآن درباره شهادت اشاره کرد و افزود: گروه نخست، آیاتی است که شهادت را ماندگار و آثار آن را نیز از بین نرفتنی می‌دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات ۴، ۵ و ۶ سوره محمد، گفت: بر اساس این آیات آن‌هایی که در راه خدا به شهادت می‌رسند اعمالشان ضایع نشده و به سعادت هدایت و امورشان اصلاح و وارد بهشتی می‌شوند که برای آن‌ها تدارک دیده‌شده است.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در زمان عزیمت به کربلا غریب و در زمان شهادت نیز تنها بودند و کسی به ندای «هل من ناصر ینصرنی» ایشان پاسخ نداد، تصریح کرد: طی دو روز آینده بیش از ۲۰ میلیون زائر در این مسیر حرکت و ندای لبیک یا حسین(ع) سر می‌دهند که نشان از تجلی گم نشدن شهادت و آثار آن است.

آیت‌الله خاتمی به گروه دوم آیات که بیان می‌کنند شهیدان زنده‌اند اشاره و خاطرنشان کرد: این زنده‌بودن بدان معنا نبوده که تنها نامشان زنده بوده بلکه بالاتر از این است زیرا حیات آن‌ها بالاتر از حیات ماست.

وی با اشاره به اینکه قرآن می‌گوید نباید در گویش به شهیدان فقید یا مرده گفته شود، یادآور شد: در سوره بقره آیه ۱۵۴ آمده شهادت آن‌قدر دارای جایگاه و مقام است که حتی در گویش نیز باید احترام شهدا رعایت شود.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه شهید یک واژه کاملاً اسلامی و دینی است، افزود: در دوران جاهلیت با معنای این واژه آشنا نبودند بعدازآن قرآن کشته‌شدگان در راه خدا را شهید نامید.

وی در ادامه به گروه سوم آیات با موضوع شهادت نیز اشاره کرد و گفت: این گروه از آیات همانند آیه ۱۱۱ سوره توبه شهادت را معامله‌ای باارزش با خدا دانسته که در آن فرد جان محدود خود را در راه خدا ازدست‌داده تا به وعده بهشت ابدی خداوند برسد.

آیت‌الله خاتمی تصریح کردبرندگان نهایی در زندگی شهیدان راه خدا هستند که با خدا معامله کرده‌اند.

کد خبر 4138043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha