۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷

پورابراهیمی در صحن مجلس:

کمتر از ۵ درصد اطلاعات بنگاه های اقتصادی وزارت رفاه شفاف سازی شده

کمتر از ۵ درصد اطلاعات بنگاه های اقتصادی وزارت رفاه شفاف سازی شده

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وضعیت نابسامان بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه وزارت رفاه گفت: کمتر از ۵ درصد اطلاعات این بنگاه ها طبق قانون شفاف سازی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در طرح سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علت عدم شفافیت و ثبت اطلاعات بنگاه های اقتصادی وابسته به این وزارتخانه در سیستم کدال بورس اظهار داشت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بنگاه های اقتصادی باید برای شفاف سازی اطلاعات شان را در سیستم کدال سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند و مجموعه وزارت رفاه نیز مکلف بوده که اطلاعات تمام شرکت هایش را در این سیستم افشا کند اما اتفاقی نیفتاده است.

وی گفت: در روز رای اعتماد نگذاشتند که این حرف ها را بزنیم و لابی های سنگین اجازه نداد که با مردم صحبت کنیم اما امروز این حرف ها را می گویم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وجود شش بنگاه اقتصادی بزرگ در زیر مجموعه وزارت رفاه تصریح کرد: هر کدام از اینها صدها مجموعه اقتصادی دارند که اطلاعات آنها را در بورس افشا نکرده اند؛ به عنوان مثال فقط ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش برآوردی تامین اجتماعی است و در صندوق بازنشستگی کشوری نیز بیش از ۱۸۰ شرکت وجود دارد که تنها یکی از آنها ۲۶۰ شرکت جداگانه ثبت کرده، اما یک صورتحساب مالی هم ارائه نداده اند.

پورابراهیمی با اشاره به شکایت وزارت رفاه از وی به هیات نظارت و رفتار نمایندگان بابت طرح این سوالات گفت: امروز جای شاکی و متهم عوض شده و از ما شکایت می کنند.

وی خطاب به ربیعی گفت: در نامه ۵ مهر امسال به کمیسیون اقتصادی نزدیک به ۵۶۰ شرکت را اعلام کردید که مشمول افشای اطلاعات می شوند، هر چند که برآورد ما حدود هزار شرکت بوده، اما تا امروز اطلاعات ۵ درصد از آنها را هم افشا نکرده اید.

این نماینده مجلس ادامه داد: در رابطه با آن دسته از شرکت هایی که اطلاعات شان افشا شده، در رابطه با بسیاری از آنها حسابرس عبارت «عدم اظهار نظر» را اعلام کرده است که این یعنی وضعیت اینقدر آشفته است که نمی توان اعلام نظر کرد.

پورابراهیمی اظهار داشت: صورت های مالی بانک رفاه، بانک توسعه تعاون، هلدینگ ها و صندوق های بازنشستگی نیز افشا نشده و طبق حسابرسی، تامین اجتماعی نیز وضعیت ده ها شرکت خود را اعلام نکرده است.

وی تاکید کرد: نمی توان کشور را در شرایط غیرشفاف اقتصادی اداره کرد؛ نگرانی مردم از آمریکا و سعودی نیست، نگرانی مردم از فساد اقتصادی است که باعث ناامیدی آنها می شود.

وی در پایان با اعلام قانع نشدن از پاسخ های وزیر رفاه خواستار به رای گذاشتن سوال شد که نمایندگان با ۸۷ رای موافق، ۱۱۹ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن، سوال پورابراهیمی را وارد ندانستند و از توضیحات وزیر قانع شدند.

کد خبر 4143115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha