۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۱۱

توکل صدیقی:

بهره برداری نادرست از فضای مجازی یکی از موانع کتابخوانی است

 بهره برداری نادرست از فضای مجازی یکی از موانع کتابخوانی است

نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران گفت: بهره برداری نادرست از فضای مجازی خود یکی از موانع کتابخوانی است .

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو با موضوع هفته کتاب و کتاب خوانی با حضور فرهاد تیمورزاده عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان و محمدرضا توکل صدیقی نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

تیمورزاده در آغاز این برنامه با اشاره به زلزله در کرمانشاه و سازه های نامقاوم و عدم نظارت بر مهندسی و ساخت سازه ها، گفت: این ستون ها و مقاوم سازی ها و استحکام سازی ها را ما در برنامه های فرهنگی و در حوزه کتاب هم داریم. متاسفانه یک نابسامانی فرهنگی هم در تولید کتاب وجود دارد.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه مهندسی کتاب چه از حیث محتوا و چه از حیث ساختار، دست عده ای اشخاص ناکارآمد سپرده شده، گفت: این مسئله باعث می شود با بسیاری از کتاب هایی مواجه شویم که فقط برای پر کردن آمار ما و برای اینکه مسئولین ما بگویند چه کارهایی را انجام دادند و چه تعداد عنوان کتاب منتشر کرده اند تولید شده بدون اینکه به محتوای کتاب توجه کافی صورت بگیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در ادامه گفت: دردناک است که بگویم و شاید باور نکنید کتاب پزشکی که باید مبتنی بر علم کاربردی صورت بگیرد گاهی دیده می شود بدون اینکه فیلترینگی برای صلاحیت نویسنده و ناشر وجود داشته باشد منتشر می شود.

محمدرضا توکل صدیقی در ادامه این برنامه رادیویی، لازمه قرار گرفتن کتاب در سبد خانواده را داشتن ارج و جایگاه و تقاضا برای کتاب دانست وگفت: برای این موضوع مراجع و نهادهای مختلفی در جامعه می توانند و باید در این حوزه فعال باشند یکی از این نهادها خانواده است. خانواده ها باید به کتاب توجه کنند تا فرزندانشان از کودکی و قبل از دبستان به کتاب انس بگیرند.

وی افزود: از جمله نهادهای دیگر مدارس و معلمان هستند ما بدون داشتن معلمان کتاب خوان نمی توانیم فرزندان کتاب خوان پرورش دهیم.

نایب رئیس اتحادیه ناشران کتاب فروشان تهران گفت: در جامعه ای که تخصص و دانش ملاک شایسته سالاری باشد می توان انتظار داشت که جوانان و نوجوانان ما به سمت کتاب و دانستن بیشتر قدم بردارند. این کار به یک عزم ملی و یک توجه ملی احتیاج دارد. 

وی به هفته کتاب اشاره کرد و گفت: این هفته یکی از مناسبت های فرهنگی و ملی ما است که حدود ۲۳ سال است که برگزار می شود و در این ایام توجه جامعه را به سمت کتاب جلب می کند ، این خود اقدام خوبی است و  چنانچه برنامه ریزی بیشتر و توجه بیشتری به این هفته از ماه ها قبل شود می توان بهره برداری بیشتری کرد.

توکل صدیقی در پایان سخنانش، به نقش فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه اشاره کرد و گفت: بهره برداری نادرست از این فضا خود یکی از موانع کتابخوانی است ولی در دراز مدت اینطور نبوده در کشورهایی که دارای صنعت نشر پیشرفته بودند در یک دوره ای وجود کتاب های الکترونیک و توسعه فضای مجازی باعث شد تا یک مقدار بر روی تولید کتاب های چاپی و استقبال مردم تاثیر منفی بگذارد ولی بعد از مدتی دوباره در همان جوامع گرایش نسبت به کتاب های چاپی دوباره افزایش پیدا کرده چراکه وقتی ذائقه جامعه با خاندن آشنا شد به تدریج به این نتیجه می رسد که مطالعه عمیق و سیستماتیک می تواند انسان را رشد دهد و نه مطالعه های کوتاه مدت و سطحی.

کد خبر 4145958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha