۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۰

جهانگیری در ستاد بحران سرپل ذهاب:

ایران به پشتوانه مرزداری کرمانشاه سرپا است/کمک ۶۵ میلیونی دولت

ایران به پشتوانه مرزداری کرمانشاه سرپا است/کمک ۶۵ میلیونی دولت

کرمانشاه- معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران به پشتوانه کرمانشاه سرپا بوده است و مدیون مرزداری این پهلوانان است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری امروز دوشنبه در نشست ستاد بحران شهرستان سرپل ذهاب گفت: زلزله اخیر همه را داغدار کرد.

زلزله کرمانشاه ظرفیت ملت ایران را نشان داد

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در کنار تلخی‌های زلزله دریافتیم که ظرفیت ملت ایران ظرفیت بسیار بزرگی است که آن را در جنگ حس کرده بودیم و هرکسی به‌اندازه توانش کمک کرد.

وی تأکید کرد: این زلزله نشان داد که شیعه و سنی و ترک و کرد در ایران عامل وحدت است نه تفرقه. حضور رهبر معظم انقلاب در منطقه هم بسیار راهگشا بود.

جهانگیری ادامه داد: رئیس‌جمهور هم در کرمانشاه جلسات مفیدی داشتند و نیروهای مسلح هم سنگ تمام گذاشتند.

عجیب است مردم برای پوشش نواقص به مناطق زلزله‌زده می‌آیند

وی گفت: این عجیب است که مردم با اینکه می‌بینند دولت پای‌کار است اما می‌آیند تا نواقص کار پوشش دهند و حس می‌کنند باید باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ایران به پشتوانه کرمانشاه سرپا بوده است و مدیون مرزداری این پهلوانان است.

اگر ما مدیر کشور باشیم از پیمانکارانی که بد کار کنند توضیح خواهیم خواست!

وی با بیان اینکه اگر ما مدیر کشور باشیم از پیمانکارانی که بد کار کنند توضیح خواهیم خواست، گفت: بازسازی مناطق باید با استحکام ویژه و استاندارد باشد.

جهانگیری افزود: عملکردها در زلزله کرمانشاه خوب بوده است. هلال‌احمر هم درخشید. سربازان ارتش در لحظات اولیه بودند و مردم از آن‌ها متشکرند. سپاه پاسداران که پشتوانه کشور و یادگار امام است که در همه حوادث میدان‌دار بوده و خدمت کرده است.

انتقال ۷ هزار مجروح تا ساعت ۱۲ روز بعد از زلزله رکورد است

وی گفت: من در متن حادثه زلزله بم بودم و وقتی مقایسه می‌کنم می‌بینم که انصافاً در مدیریت موضوع پیشرفت داشتیم. انتقال ۷ هزار مجروح تا ساعت ۱۲ روز بعد از زلزله یک رکورد بود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: با توان قوی و قابل‌توجه قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) این قول داده‌شده که اسکان موقت ظرف یک ماه و نیم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از انواع کمک‌های بلاعوض و یا اسکان موقت با تشخیص استان انجام خواهد شد و هر دو با هم نخواهد بود.

دولت بیش از ۶۵ میلیون تومان وام و کمک بلاعوض برای زلزله‌زدگان در نظر گرفته است

جهانگیری افزود: دولت ۶ میلیون تومان بلاعوض برای مسکن دائم در شهر و ۵ میلیون در روستاهای زلزله‌زده پرداخت خواهد کرد.

وی  با بیان اینکه ۲ میلیون تومان بلاعوض برای وسایل زندگی در شهر و روستا پرداخت خواهد شد، گفت: ۳ میلیون تومان بلاعوض برای اسکان موقت و یا کانکس که یکی از این‌ها به انتخاب خود مردم و تشخیص استان انجام خواهد شد.

۱۰میلیون تومان وام قرض‌الحسنه برای شروع ساخت مسکن پرداخت می‌شود

جهانگیری تصریح کرد: ۱۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه هم برای شروع ساخت مسکن دائم به مردم پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان تا دو میلیون تومان سیمان مجانی به مردم زلزله‌زده خواهد داد، گفت: ۷ میلیون تومان هزینه پروانه‌های ساخت هم برای مردم زلزله‌زده محاسبه نخواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: ۴۰ میلیون تومان وام کم‌بهره برای شهرنشین‌ها و ۳۰ میلیون تومان هم برای روستاییان زلزله‌زده پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموع این مبالغ یک عدد قابل‌توجه بیش از ۶۵ میلیون تومانی خواهد شد که مردم بتوانند یک اسکان دائم خوب داشته باشند.

۲۰ میلیارد بلاعوض برای دامدارها

جهانگیری  گفت: چرخه زندگی را باید با راه انداختن چرخ اقتصاد در این مناطق به حرکت درآورد. گازرسانی و کشاورزی روستاهای منطقه باید موردتوجه باشد.

این مسئول افزود: طرح گرمسیری (قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه) کشاورزی و آینده استان کرمانشاه را متحول و ۶۲ هزار هکتار زمین را آبی خواهد کرد.

وی  گفت: در بخش دام و دام‌پروری حدود ۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در نظر خواهیم گرفت. مقادیری علوفه رایگان هم در نظر گرفته‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: واحدهای صنعتی هم باید شناسایی و خسارت‌ها ارزیابی‌شده و تصمیم جدی برای آن گرفته شود. ۴۰۰ میلیارد تومان ظرفیت پرداخت تسهیلات برای تولید و اشتغال‌زایی با سود ۴ درصد وجود دارد که می‌تواند کل واحدهای صنعتی را شامل شود.

تصمیم‌گیری برای اعطای سهمیه کنکور به زلزله‌زدگان

وی افزود: پرداخت وام‌ها باید بدون بهانه محدودیت منابع و بدون سختگیری برای مردم زلزله‌زده انجام شود و مسئولین بانک‌های استان باید این‌گونه عمل کنند.

جهانگیری ادامه داد: مشکلات اصناف نیز باید توسط منابع بانکی برطرف شود. بودجه عمرانی استان کرمانشاه نیز برای سال جاری ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی گفت: مدارس باید تا حداکثر آخر هفته جاری راه‌اندازی شود و درباره سهمیه کنکور به زلزله‌زدگان هم تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 4156310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha