۸ آذر ۱۳۹۶، ۹:۳۳

رئیس هیئت داوران جشنواره موسیقی البرزنشینان:

موسیقی بومی مازندران در سراشیبی رکود قرار گرفته است

موسیقی بومی مازندران در سراشیبی رکود قرار گرفته است

ساری - رئیس هیئت داوران دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان گفت: هنر غنی و موسیقی بومی مازندران در سراشیبی رکود و فراموشی قرار گرفته است.

کیوان پهلوان در حاشیه جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان - لیلم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جشنواره‌ای مانند لیلم با سازمان‌دهی مناسب می‌تواند فرصتی برای جذب گردشگر باشد و در روزگار بحران هویت، یکی از راههای حفظ هویت فرهنگی، بازگشت به آیین‌ها و آداب‌ورسوم سنتی و فولکلوریک است.

وی یادآور شد: مازندران از دیرباز تاکنون یکی از مراکز مهم تجلی موسیقی محلی کشور بوده که متأسفانه امروز این هنر غنی در سراشیب رکود و فراموشی قرار دارد.

رئیس هیئت‌داوران دومین جشنواره موسیقی بومی البرز نشینان "لیلم" خاطرنشان کرد: موسیقی محلی در حفظ میراث فرهنگی گذشتگان نقش بسیاری ایفا می‌کند و در این میان، باورها و آداب‌ورسوم چون بخشی از فرهنگ جامعه، پیوندهای عمیقی با موسیقی محلی دارد.

پهلوان افزود: حفظ و پاسداشت موسیقی بومی منجر به وحدت میان نسل‌ها شده و می‌تواند به انسجام بیشتر جامعه امروز کمک کند.

وی تصریح کرد: جشنواره موسیقی بومی لیلم که امسال دومین سال تولدش را آغاز کرده فرصتی برای انتقال بین فرهنگ‌ها و علاوه بر آن پنجره‌ای نو در صورت ساماندهی بین دستگاه‌های مربوطه در جهت جذب گردشگر است.

رئیس هیئت‌داوران دومین جشنواره موسیقی بومی لیلم یادآور شد: در نخستین روز جشنواره شاهد فضایی منسجم‌تر و ساختارمندتر از سال گذشته بودیم که این خود نویدی از تداوم این رویداد فرهنگی است.

پهلوان با اشاره به پربار بودن نخستین روز جشنواره موسیقی لیلم گفت: سرنا، دسرکوتن، قرنه و کمانچه در مرحله تک‌نوازی و دو گروه محلی در نخستین روز مسابقات باهم به رقابت پرداختند.

وی افزود: این قبیل جشنواره‌ها علاوه بر اینکه نقش مهمی در جذب جوانان به موسیقی فولکلور دارد می‌تواند تلنگری برای مسئولان فرهنگی و اهالی موسیقی باشد تا هرچه سریع‌تر حمایت جدی خود را به‌صورت عملی در این رابطه انجام دهند و فضاهای مناسب آموزشی را در استان بسط دهند.

رئیس هیئت‌داوران دومین جشنواره موسیقی بومی لیلم تصریح کرد: با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان فضای تبلیغی مناسبی برای جذب گردشگران در این‌گونه جشنواره‌ها فراهم کرد.

هفتم آذرماه چراغ جشنواره موسیقی بومی لیلم روشن شد و گروه‌های مقامچیلار، تلار، پرستوهای مهاجر و تبری نوادر ساری و گروه‌های موسیقی عاشیقلارمیشو، کادوس و سارنگ درآمل اجرای خود را به نمایش می‌گذارند.

کد خبر 4157647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha