۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۹

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

انتقاد نسبت به حذف کاغذ از اقلام مشمول تخصیص ارز مبادله‌ای

انتقاد نسبت به حذف کاغذ از اقلام مشمول تخصیص ارز مبادله‌ای

مصرف‌کنندگان کاغذ به تصمیم حذف کاغذ از اقلام مشمول تخصیص ارز مبادله‌ای، واکنش نشان دادند و نسبت به افزایش قیمت محصولات فرهنگی از جمله کتاب، در صورت اجرای این تصمیم هشدار دادند.

«غلامرضا شجاع» نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ شامل شرکت تعاونی مطبوعات کشور، شرکت تعاونی اتحادیه ناشران ایران (آشنا)، اتحادیه‌های چاپخانه‌داران سراسر کشور و شرکت تعاونی ناشران قرآنی استان قم، در موضوع پیگیری وضعیت کاغذ در بازار مصرف، در این باره به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه بانک مرکزی احتمالاً با موافقت دولت کاغذ بند (بسته بندی شده) تعرفه شماره ۴۸۰۲۵۷۰۰، خمیر کاغذ با شماره تعرفه ۴۷۰۱ و کاغذهای آخال (یا اصطلاحاً کاغذهای باطله و ضایعات کاغذ) را که در تولید کاغذ و مقوا در داخل کشور مصرف می‌شود، از فهرست اقلام مشمول تخصیص ارز مبادله‌ای حذف کرده است.

وی با بیان اینکه این اقدام فقط به ضرر جامعه فرهنگی مصرف کننده کاغذ در ایران اعم از اهالی چاپ، ناشران و روزنامه‌داران است، افزود: این تصمیم بیماری مزمن صنعت چاپ و همچنین نشر کتاب و مطبوعات را تشدید خواهد کرد؛ همچنین ضربه مهلکی به تولید کنندگان داخلی کاغذ خواهد بود، چرا که بیشترین سرمایه‌گذاری آنها در حوزه تامین خمیر کاغذ متمرکز است و این کالا، پرمصرف‌ترین کالای این بخش از مصرف کنندگان کاغذ که علاوه بر محصولات فرهنگی اثر تورمی بر محصولات آموزشی و بهداشتی خواهد داشت.

شجاع با اشاره به اینکه این اتفاق قطعاً به گران شدن مجدد کاغذ در بازار کشور خواهد انجامید، اضافه کرد: خبر بد دیگر این است که تعدادی از تولیدکنندگان جهانی کاغذ و خمیر کاغذ از جمله شرکت APP که این محصولات را به ۱۲۰ کشور جهان می‌فروشند، طی تماس‌هایی با برخی واردکنندگان ایرانی این کالاها از افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت هر تُن کاغذ و خمیر از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی، خبر داده‌اند.

نماینده مصرف کنندگان کاغذ کشور از نامه‌نگاری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اتخاذ تصمیم مناسب در رابطه با کنترل قیمت کاغذ در بازار خبر داد و گفت: در این نامه، ما نسبت به عملی شدن موضوع حذف کاغذ از دایره اقلام مشمول تخصیص ارز مبادله‌ای توسط بانک مرکزی، هشدار داده بودیم.

وی با اشاره به اینکه در همه کشورهای دنیا مواد اولیه‌ای که در داخل تولید نمی‌شوند، مورد حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرند، خصوصاً مواد اولیه فرهنگی، تاکید کرد: وقتی میزان تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در کشور ما کمتر از ۱۰ تا ۲۰ درصد کلِ نیاز داخلی به این محصول است، اتخاذ این تصمیمات در رابطه با این محصول استراتژیک صنعت چاپ و نشر و مطبوعات، نسنجیده‌ است.

شجاع همچنین نسبت به افزایش قیمت سایر انواع کاغذ از جمله کاغذهای گراف، تست لاینر و کاغذهای مورد استفاده در صنایع بهداشتی و سایر محصولات صنایع سلولوزی، با توجه به تصمیم اخیر بانک مرکزی، هشدار داد و یادآور شد: با توجه به جامعه چند ده میلیون نفری دانش آموزان و دانشجویان به عنوان مصرف کننده اصلی کاغذ از طریق خرید کتاب‌های درسی، کمک‌درسی و دفترچه و کاغذهای A ۴ که به صورت دائم و عمومی مورد نیازشان است، این تصمیم به ایجاد یک تورم در بازار کاغذ و دیگر کالاها منجر خواهد شد.

نماینده اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنعت چاپ سراسر کشور بجز تهران، از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت خواست اجازه ندهند وضعیت چاپ و نشر محصولات فرهنگی از جمله کتاب و مطبوعات در کشور، بیش از پیش دچار بحران شود.

به گزارش مهر، هفته گذشته نیز محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان از افزایش حدوداً ۲۰ درصدی قیمت کاغذ در بازار به خاطر متوقف شدن ثبت سفارش واردات این کالا خبر داده و  نسبت به افزایش قیمت کتاب ابراز نگرانی کرده بود.

کد خبر 4157797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha