۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۹

تسویه مطالبات سال ۹۵ مراکز/نیازمند ۱۸ هزار و ۶۰۰میلیارد اعتباریم

تسویه مطالبات سال ۹۵ مراکز/نیازمند ۱۸ هزار و ۶۰۰میلیارد اعتباریم

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تشریح پرداخت مطالبات داروخانه ها و مراکز دانشگاهی گفت: به زودی پرونده پرداختی های سال ۹۵ بسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر موهبتی در نشستی که امروز(یکشنبه) در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار مهردر مورد پرداخت مطالبات به مراکز طرف قرارداد گفت: در گذشته، پرداخت ها مربوط به ماه ۷ بود و در همین مدت اندک که بنده به سازمان سلامت آمده ام پرداخت به دانشگاهها به بهمن ماه رسیده و به زودی بدهی های اسفند سال گذشته دانشگاهها پرداخت و رسما پرونده سال ۹۳ بسته می‌شود.

وی تاکید کرد: در خصوص پرداخت مطالبات داروخانه ها نیز چند ماه قبل آذرماه سال ۹۵ را پرداخت کرده بودند در حالی  که هم اکنون مطالبات خرداد داروخانه ها را تماما پرداخت و وارد تیرماه شده ایم.

موهبتی با اشاره به اینکه با انتقال انجام شده بیمه سلامت به وزارت بهداشت، وضعیت پرداخت نسبت به گذشته بهتر شده است، گفت: در گذشته سازمان بیمه سلامت در پرداخت هایش ۱۴ ماه تاخیر داشته در حالی که امروز تاخیرها  کمترتر شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: پول و اعتبار دست هر دستگاهی باشد فراخور اعتبارش قدم بر می دارد و چنانچه اعتبار دست دستگاه و سیاستگذار، دستگاه دیگری باشد تعهدات ایجاد می‌شود که نتیجه آن انبوه مطالبات خواهد بود.

موهبتی از مدیریت هزینه ها در سازمان بیمه سلامت خبر داد و گفت: این موضوع یکی از اولویت های مهم ما است به طوری که طی این مدت تعهد جدیدی نداشته ایم و چنانچه در شورای عالی بیمه موردی تصویب شود حتما باید بودجه آن نیز در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون، سرانه هر نفر در بیمه سلامت ۲۶ هزار تومان است گفت: دولت برای هر خانوار سه نفره ۷۹ هزار تومان سرانه پرداخت می کند در حالی که هزینه هایی که صرف هر نفر می‌شود در سال ۹۵، ۳۴ هزار تومان و در سال ۹۶، ۳۸ هزار تومان است و ۱۲ هزار تومان تفاوت هزینه کرد داریم. بر همین اساس ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان در سال با کمبود منابع مواجه می شویم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: انباشت بدهی سال ۹۵ در سازمان بیمه سلامت ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که هزار میلیارد تومان نیز برای عدم وصولی ها به آن اضافه می‌شود و به ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می رسد که برای رفع این مشکل باید چاره اندیشی کنیم.

وی گفت: برای حل این مشکل باید اعداد درآمدی سازمان به صورت واقعی دیده شود و ۷ درصدی که در ماده ۷۰ قانون برنامه ششم به عنوان ورودی سازمان در نظر گرفته شده تامین کننده اعتبارات ما نخواهد بود و کافی نیست. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی۹ درصد برای حق بیمه هایش تعیین شده است.

موهبتی با اشاره به اینکه منابع را باید واقعی و تخصصی ببینیم، افزود: همچنین باید با مدیریت درست هزینه ها بتوانیم مشکلات را حل کنیم و معیار ما قانون است. به همین دلیل از استنباط و مصلحت خودداری می کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی سلامت را به سیاست وصل می کنند، ادامه داد: اجرای قانون ربطی به طرح تحول سلامت نداشته بلکه مصوبه مجلس بوده که اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ پولی را در حساب های خودمان معطل نمی کنیم، اظهار داشت: بلافاصله بعد از اینکه پول به حساب ما واریز می‌شود توزیع آن آغاز می‌شود و طی دو ماه و نیم گذشته۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توزیع منابع داشته ایم که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

به گفته وی با پولی که در این ۸ ماهه دریافت می کنیم فقط می توانیم بدهی های سال ۹۵ را پوشش دهیم و با تخصیص منابع ماه نهم، تازه وارد پرداخت بدهی های مراکز در سال ۹۶ خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه پیگیر این است که زیان انباشته ما را تامین کند، گفت:  بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، سازمان بیمه سلامت مکلف است تمام مردم ایران را بیمه کند و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ۱۰.۵ درصد یعنی حدود ۸ میلیون نفر بیمه درمان ندارند که البته سازمان برنامه و بودجه حدود ۶ میلیون نفر را قبول دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: پیشنهاد ما برای بودجه سال آینده در صورت ادامه همین روند فعلی، ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که باید ببینیم دولت می تواند آن را تامین کند و در مجموع رویکرد دولت و سازمان برنامه و بودجه، کمک به بیمه سلامت است.

وی گفت: البته این رقم با پوشش اجباری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اتباع خارجی و ۶ میلیون ایرانیان فاقد بیمه به ۲۱ هزار میلیارد تومان می رسد.

موهبتی افزود: بودجه سال ۹۶، ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل ۹۵ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از ایجاد پایگاه اطلاعات بیمه شدگان درمان کشور خبر داد و تصریح کرد: این  پایگاه  در سازمان بیمه سلامت ایجاد می‌شود و اطلاعات درمانی ۱۹ سازمان بیمه ای در آن ثبت می‌شود و پیش بینی ما این است که در شش ماه اول سال آینده این امر محقق شود.

وی گفت: با توجه به زیرساخت های ایجاد شده به زودی دفترچه بیمه در بیمارستانها قابل حذف خواهد بود.

موهبتی از پوشش بیماران خاص نیز خبر داد و افزود: افراد دارای بیماری های خاص صد درصد تحت پوشش بیمه رایگان هستند و در حال حاضر دفترچه های بیمه سلامت را تمامی مراکز قبول می کنند و افراد دارای دفترچه بیمه همگانی رایگان در صورت مهر دولتی از ۸ هزار داروخانه طرف قرارداد، خدمات دریافت می کنند و کلیه داروخانه های دولتی و خصوصی باید دفترچه بیمه ما را بپذیرند.

به گفته وی تمامی بیماران خاص تحت پوشش محدودیتی در دریافت خدمت با دفترچه بیمه سلامت ندارند و ۲ هزار و چهارصد دارو تحت پوشش بیمه است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: تا پایان سال سامانه ای برای رسیدگی به شکایات بیمه شدگان ایجاد خواهد شد.

کد خبر 4162046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha