۱۳ آذر ۱۳۸۵، ۱۵:۳۳

چمران در یک نشست خبری اعلام کرد:

متعلق به لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان هستم / موافق شورای دولتی و شورای سیاسی نیستم/ اصولگرایی نیازی به پاکسازی ندارد / لیست اصولگرایان قطعا حامی دولت است

متعلق به لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان هستم / موافق شورای دولتی و شورای سیاسی نیستم/ اصولگرایی نیازی به پاکسازی ندارد / لیست اصولگرایان قطعا حامی دولت است

مهدی چمران با بیان اینکه در جریان اصولگرا بعضا اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد ولی رویکرد کلی آنها یکی است، گفت: لیستی که به عنوان ائتلاف بزرگ اصولگرایان ارائه شده، لیست محوری اصولگرایان خواهد بود و من خود را متعلق به این فهرست می دانم. ضمن اینکه بستر اصلی لیست اعضای فعلی شواری شهر و تعداد جدیدی از اصولگرایان متخصص بوده و لذا معتقدیم بر اساس دیدگاه‌های حزبی و سیاسی عمل نکرده ایم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری مهر، مهندس مهدی چمران عضو شورای معتمدین اصولگرایان که پیش از ظهر امروز درنشستی خبری و در محل انجمن روزنامه نگاران مسلمان درخصوص عملکرد شورای شهر دوم سخن می گفت، افزود:  اعضای محترم شورای معتمدین با این فهرست توافق کلی دارند.ضمن اینکه اکثریت اصولگرایان با این لیست موافق هستند و تا کنون مخالفتی نشنیده ایم.

وی افزود: البته قرار نبود شورای معتمدین لیست بدهد و مقرر شده بود این شورا کار هماهنگی میان اعضا را به عهده داشته باشد که خود این گروهها به فهرست مشترک برسند. البته با وجود تکثری که در جبهه اصولگرایان وجود دارد ، فکر می کنم ارائه فقط یک لیست مشترک الزامی نباشد ، اما رویکردها بر یک اصل استوار است. این لیست لیست اصلی اصولگرایان است وحمایت از آن را نیز اقدامی اصولگرایانه می دانیم. این لیست به معنی نفی سایر دوستان نیست و ما آن را اعلام می کنیم که تصمیم هم با مردم خواهد بود.

چمران خاطرنشان کرد: اختلاف نظر طبیعی است و به آن احترام می گذاریم اما این لیست پس از بحث تعهد و اصول اولیه اصولگرایی که جزء لوازم اصل است، لیستی تخصص گرا با حضور اساتید برجسته دانشگاهها در امور شهری است. به عبارتی فهرست تخصصی است نه حزبی و اجتماعی است نه سیاسی. لذا با تعدد گروههای مختلف بدیهی است که یک شورای 15 نفره نمی تواند از همه سلیقه ها نماینده داشته باشد.

رئیس شورای شهر تهران یادآور شد : این فهرست را لیست محوری اصولگرایان می دانیم و البته در صدد تحمیل آن به افراد نیستیم.  

خبرنگاری از وی پرسید: مقام معظم رهبری هر گونه تاثیر دولت و اشخاص دولتی را در انتخابات به صراحت نهی کردند. در عین حال حامیان دولت چندی پیش شما را به عنوان سخنگو و محور لیست خود معرفی کردند. آیا حضور شما در آن لیست مغایرتی با تاکید رهبری ندارد؟ روشن بفرمائید خودتان را از فهرست اصولگرایان می دانید یا حامیان دولت؟

چمران پاسخ داد: بنای رئیس جمهور محترم این بوده که از دولت در راه انتخابات هزینه نشود و دولتی ها دخالت نکنند. اما برخی دوستان که ستادهای انتخاباتی ایشان را در ریاست جمهوری سازماندهی کرده بودند وارد صحنه شدند و فعالیت می کنند. ما مخالفتی با فعالیت کسی نداریم . گذاشتن اسم بنده در آن لیست یا لیست های دیگر هم به خو آقایان مربوط است . اما من خودم را متعلق به فهرست ائتلاف اصولگرایان می دانم . ضمن اینکه این لیست قطعا حامی دولت خواهد بود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر یکی از اعضای ستاد حامیان دولت مبنی بر لزوم پاکسازی در جریان اصولگرا تاکید کرد: ما همواره اصولگرایی را با پاکسازی همراه وهمزمان می دانیم. پاکسازی به معنای رفتن به سوی خلوص نیت و عمل بیشتر است که اگر چنین امری خدشه دار شود، کلیت اصولگرایی نیز خدشه دار می گردد. اما نباید فراموش کرد که اصولگرایی طیف وسیع و اصیلی است که مقام معظم رهبری محورهای آن را روشن فرموده اند. بر اساس دیدگاه ایشان در طیف اصولگرایان  افراد بسیاری حضوردارند.

وی در عین حال ادامه داد: من در خصوص اینکه منظور ایشان چه جور پاکسازی بوده و چطور می خواهند پاکسازی کنند اظهار نظری نمی کنم. اما به نظر من اصولگرا قبل از هر چیز و به صورت شبانه روزی باید به پاکسازی درون خود بپردازد.

رئیس شورای شهر تهران در مورد اظهارات متفاوت برخی گروههای اصولگرا نسبت به این لیست گفت: به همه این عزیزان احترام می گذاریم اما شورای شهر مجلس نیست که سیاسی باشد. ما به یک شورای همگن و هماهنگ اجتماعی احتیاج داریم. شورا یک امر تخصصی است و جای تشکیل فراکسیون نیست. فکر می کنم نه برای اصلاح طلبان و نه برای اصولگرایان این امکان وجود ندارد که همه افراد را راضی کنند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا لیست ارایه شده از سوی معتمدین اصولگرا مربوط به اکثریت حاضر در شورای شهر تهران می باشد؟ گفت : ما کاری به اکثریت و اقلیت نداشته ایم و بیشتر دراین خصوص توانمندی ، اهتمام به مشکلات مردم و مساله هماهنگی مطرح بوده و نکته دیگری در این رابطه نبوده است.

عضو شورای معتمدین اصولگرا در پاسخ به این سئوال که "آیا به نظر شما بهتر نیست به دلیل وابستگی شورا به دولت در پیشبرد اهداف، شورا و شهرداری با دولت هماهنگ باشد" تصریح کرد: این مشکل را در دوران گذشته هم داشتیم و سعی کردیم مشکلی به وجود نیاید . به عنوان مثال در بحث نمایشگاهها که بین آقای احمدی نژاد و دولت اختلاف بود ، با تدبیر و لطف الهی به جایی رسیدیم که همکاری خوبی به وجود آمد. انتظار ما نیز این است که شورای شهر و دولت با یکدیگر همکاری صمیمی و نزدیک تری داشته باشند . موافق شورای دولتی نیستم اما هم شورا و هم شهرداری و دولت باید هماهنگ عمل کنند.

رئیس شورای شهر تهران، در پاسخ به سئوالی درباره موضوع طرح مونوریل تهران گفت: ما ابتدا اجازه  ساخت مونوریل را داده ایم اما هیچ جزئیات کارشناسی در آن مطرح نیست. فرمانداری آن هنگام مصوبه شورا را رد کرد. پس از مرحله طرح موضوع در شورای اختلاف هر چه در این زمینه کار شده بود متوقف ماند و البته ما تقاضا کرده ایم که این موضوع مجددا بررسی شود و گفته ایم تا نقشه های آن تهیه گردد وانشاء الله دراولین فرصت بررسی علمی و جامعی در این باره انجام خواهد شد. اما فعلا این طرح مسکوت است.

چمران در ادامه در پاسخ به مواضع اخیر مهندس باهنر در باره لیست شورای معتمدین اصولگرایان اظهار داشت: بحث ما اجماع صد درصدی نبوده و شورای معتمدین هم برنامه هایشان را بر اساس احساس مسئولیتی که داشتند، وارد عمل شدند. کارشان هم مورد قبول اکثر اصولگرایان و مردم است. وظیفه آنها رایزنی برای لیست محوری بود که محقق شد. الان در شرایطی هستیم که نمی توانیم متوقف شویم و الا ممکن است تجربه تلخ شوراها در زمان اصلاح طلبان که به انحلال آن منجر شد ، تکرار شود.

مهندس چمران، در پاسخ به سئوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، در باره لیست معتمدین اصولگرا گفت: ما قصد داریم که تا تجربه این دوره شورای شهر حفظ شود و در عین حال خون جدیدی به آن تزریق گردد و قطعا مشی اصولگرایی دوستان عزیز این اجازه را به آنها می دهد که اندکی فراحزبی فکر کنند و مصلحت شهر و کشور را در نظر بگیرند و تجربه تلخ شورای اول را هم مد نظر داشته باشند.

مهندس چمران در ارتباط با برخی اظهار نظرات مبنی بر ایجاد انشقاق در شورای شهر پس از انتخاب دکتر قالیباف به سمت شهردار تهران ، گفت: اختلاف سلایق در شورای شهر وجود دارد. از ابتدا هم بوده و ما حتی روی اسم "آبادگران" هم اختلافاتی داشتیم و به همین دلیل در این باره رای گیری کردیم و بعد با آن موافقت شد. در مورد اختلافات در رابطه با انتخاب شهردار هم دو دیدگاه وجود داشت، دیدگاه نخست استفاده از معاونان دکتر احمدی نژاد و دیدگاه دیگر انتخاب شهرداری قوی و کارآمد بود که بین این دو دیدگاه رای گیری شد و نهایتا دومی برگزیده شد. بر همین اساس هم مجموعه عزیزان در شورای شهر تصمیم جمع را پذیرفتند و با شهردار برخورد سیاسی نکردند.

وی در توضیح در رابطه با هزینه های 350 میلیاردی شهردار پیشین شهر تهران نیز افزود: برای روشن شدن این موضوع باید از سال 81 مسائل حسابرسی شود و البته مقدار زیادی از این اقلام وارقام نیز از قبل وجود داشته که به این دوره منتقل شده است.

مهندس چمران ادامه داد: به هر صورت سیستم شهرداری به گونه ای بوده که به عنوان "فاقد" عمل می کرده و این به معنای عملکرد فاقد سند نیست ، بلکه مقصود از آن مواردی است که برای آن به واسطه فوریت یا شرایط خاص برنامه مصوب آنچنانی وجود نداشته است ، اما برنامه بودجه کلی موجود است و به هر صورت تمامی این موارد به صورت سند وجود دارد.

رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: شورای شهر تهران سعی دارد تا " فاقدها"کمتر شوند اما به هر صورت اتفاقات غیر مترقبه که در حوزه شهرداری قرار دارد بسیار رخ می دهد. ضمن آنکه خوشبختانه تازه سیستم مالی شهرداری امسال به جای نقدی تعهدی شده و به صورت کامپیوتری در آمده است. به طوری که شورا همه ماهه لیست هزینه ها و درآمدهای مناطق شهرداری را هم دارد.

وی تصریح کرد: به هر صورت برای شفاف تر شدن این موضوع باید حسابرسی انجام شود . ما مخالفتی با آن نداشتیم اما هر چند که ضرری در این اقدام نیست ولی ضرورتی هم برای آن نمی بینیم.

مهندس چمران در پایان این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به اصرار مکرر خبرنگاران برای قرائت لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان با بیان این نکته که هنوز سخنگویی برای این ائتلاف تعیین نشده ضمن طرح این لیست خاطر نشان کرد که احتمال تغییر چند تن از افراد آن وجود خواهد داشت.

لیست مورد نظر از سوی خبرنگاران اینگونه اعلام شد: مهدی چمران ، عباس شیبانی ، رسول خادم ، حسن بیادی ، حبیب کاشانی ، محمود خسروی وفا ، منظر خیر حبیب اللهی ، مرتضی طلایی ، معصومه آباد ، حجت الاسلام ناصحی، محسن سویزی ، بهمن ادیب زاده ، محسن وفامهر ، حمزه شکیب و رحیم خاکی.

کد خبر 416299

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha