۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱

محقق مطالعات قرآن و حدیث دانشگاه کوفه:

رواج مناظره دینی دردوره حیات امام رضا/اندیشه انتقادی تمسخر نمی شد

رواج مناظره دینی دردوره حیات امام رضا/اندیشه انتقادی تمسخر نمی شد

اردبیل-محقق مطالعات قرآن و حدیث دانشگاه کوفه رواج مناظره دینی را از برجسته ترین خصوصیات تربیت دینی دوره حیات امام رضا (ع) دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، دعا شکر عباس النجار صبح سه شنبه در سومین همایش بین المللی گفتگو و مناظرات رضوی در اردبیل تصریح کرد: از جمله ویژگی های شاخص رفتاری امام هشتم شیعیان توجه به مناظره و گفتگوی دینی است.

وی افزود: هر چند تفاوت و تعارض افکار امری عادی است اما در دوران امام رضا (ع)  مناظرات متعددی به خواست وی و با حضور نمایندگان و علمای مذاهب برگزار می شد.

محقق مطالعات قرآن و حدیث دانشگاه کوفه افزود: اندیشه روشنگرانه امام در آن مقطع تاریخی موجب شده بود تا طرفداران بسیاری گرد وی آیند.

عباس النجار تاکید کرد: امام رضا (ع) در مناظرات شبهات اعتقادی را با برهان و استدلال پاسخ می گفت و هیچ اندیشه ای حتی انتقادی مورد تمسخر نبود.

وی تاکید کرد: حتی یک مورد از مناظرات به گوش نرسیده که امام به فرد منتقد یا با شبهه دینی توهین کرده باشد و این روحیه مورد ستایش است.

این محقق ادامه داد: روشنگری و علم امام به حدی بود که حتی اهل علم و مناظره به آن اقرار داشتند.

وی ضرورت امروز جامعه اسلامی را توجه به مناظره و گفتگو دانست و تاکید کرد: برای زندگی مسالمت آمیز در سایه قرآن نیازمند بهره گیری از الگوهای فکری و عقیدتی اهل بیت (ع) هستیم.

کد خبر 4163728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha