مرتضی رزاقکریمی قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انتخاب ۲۲ فیلم برای جشنواره ملی فیلم فجر سی و ششم و شانس انتخاب مستندها در جشنواره گفت: این نگرانی هست که توجه مورد انتظار نسبت به مستندها وجود نداشته باشد چون اقدامی که امسال شاهدش هستیم تقریبا بیسابقه است.
وی ادامه داد: در سینمای ایران مرز پررنگی بین سینمای داستانی، انیمیشن و مستند در سال های گذشته وجود داشته است درحالیکه در کشورهای پیشرو صنعت سینما این مرز خیلی کمرنگ و حتی برداشته شده است و به طور مثال ما شاهد حضور آثار مستند در بخش اصلی لوکارنو هستیم و حتی می بینم جایزه اصلی جشنواره در کنار فیلم های داستانی به یک مستند می رسد و همچنین اتفاقاتی مشابه نیز پیش از این در جشنواره های برلین و کن رخ داده است. در کشور ما هم باید این اتفاق به شکل طبیعی رخ دهد چون سینمای مستند در کشور ما به لحاظ کمی و کیفی رشد کرده است و ساختار دراماتیک مستندها که می تواند مخاطب سینما را راضی نگه دارد کم نیست. با این حال باید دید چقدر این سلیقه در مدیران و یا هیات های انتخاب و داوری بوجود آمده و چقدر فرهنگسازی شده است و اینها همان مسایل مورد نگرانی است.
این مدیر فرهنگی با بیان اینکه اقدام امسال در انتخاب ۲۲ فیلم شاید مطلوب نباشد، اظهار کرد: این اقدام تجربه جدیدی است و می توان گفت حداقل این اقدام بهتر از این است که سینمای مستند دیده نشود و مستندها از جشنواره ملی فیلم فجر حذف شوند.
رزاق کریمی در پاسخ به اینکه چقدر ممکن است با فشار سینماگران از سینمای بلند داستانی انتخاب مستندها در بخش رقابتی به صفر برسد، عنوان کرد: امسال دستکم ۲ فیلم مستند در بخش رقابتی خواهد بود و توجه به این آثار به مدیریت و درایت برگزارکنندگان جشنواره بستگی دارد و با شناختی که من از دبیر جشنواره دارم بعید می دانم که مستند حذف شود چون مستند بخشی از سینمای ملی ماست.
قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اضافه کرد: اگر سینمای مستند را در کنار سینمای داستانی حمایت کنیم برای سینمای داستانی هم راهگشا خواهد بود و کمک می کند از قصه های تکراری جلوگیری شود و در همه زمینه ها باعث خواهد شد که سینما بهروز شود.
رزاق کریمی در پایان درباره توان رقابت مستندها و آثار داستانی در بخش های مختلف فنی توضیح داد: ما در این سال ها شاهد کارهای بسیار دقیق و تکنیکی در حوزه مستند بوده ایم که علاوه بر کارگردانی و فیلمنامه از نظر صدا، تدوین، فیلمبرداری و موسیقی بسیاری از آثار شایسته سیمرغ بوده اند. البته مثلا مستند در بخش بازیگری نمی تواند حضور داشته باشد ولی بخش های دیگری هست که به نظر من بسیاری از مستندها شایسته دریافت سیمرغ هستند. درباره مستندهای امسال هم باید آنها را دید و هنوز نمی توان حکم قطعی درباره آثار ارایه کرد.
نظر شما