۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۰

معاون وزیر نیرو:

روند رشد کشور با بهره گیری از اطلاعات جامع مکانی شتاب می گیرد

روند رشد کشور با بهره گیری از اطلاعات جامع مکانی شتاب می گیرد

اراک- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: روند رشد کشور با بهره گیری از فناوری و اطلاعات جامع مکانی شتاب می گیرد و اهمیت این مساله در کشورهای توسعه یافته کاملا مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن بختیار پیش از ظهر چهارشنبه در کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق در اراک اظهار داشت: صنعت آب و برق زیربنایی ترین صنایع کشور هستند که در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد کسب موفقیت های مطلوبی در این دو حوزه بوده ایم که جای خوشحالی دارد زیرا این دو بخش نقش اساسی در رفاه مردم ایفا می کنند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو افزود: حفظ این نقش کلیدی مستلزم استفاده مداوم از فناوری است که سامانه اطلاعات مکانی ازجمله مهم ترین این فناوری ها محسوب می شود و باید گفت که کسب داده های مکانی یکی از ارکان دستیابی به توسعه پایدار است.

بختیار بیان کرد: میزان تاثیرگذاری این داده ها بر صنعت کشور حدود ٨٠ تا ٩٠ درصد برآورد شده و همین امر دلیل مستحکمی برای تبدیل داده های مکانی به اطلاعات مورد نظر است تا این اطلاعات مهم و با ارزش در زمان نیاز به کار گرفته شوند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: احصای این اطلاعات بسیار مهم است، چراکه این اطلاعات در همه حوزه های آب، برق و گاز اعم از امور مشترکین، حوزه های بهره برداری، حوادث و خرابی ها، سدها، نیروگاه ها و غیره کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته امروز مدیریت شبکه آب و برق را با استفاده از فناوری اطلاعات مکانی به انجام می رسانند و به همین دلیل دولت دوازدهم توجه ویژه ای به تولید، پردازش و انتشار داده های مکانی نشان داده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: توسعه شبکه تولید، جمع آوری و پردازش آمار و اطلاعات، پیش نیاز برنامه های ضروری کشور است که به این سبب این موارد در صدر برنامه های وزارت نیرو قرار گرفته، همچنین سیستم GIS در وزارت نیرو بستر بسیار مطلوبی برای ذخیره سازی، نگهداری، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی فراهم آورده است.

بختیار گفت: در اختیار داشتن داده های به هنگام و استخراج اطلاعات مورد نیاز از این داده ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به این سبب در سند چشم انداز و برنامه های راهبردی وزارت نیرو مورد تاکید واقع شده و هدف ما استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مکانی و آماری صنعت آب و برق به عنوان یکی از راهبردهای اصلی وزارت اطلاعات است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو توانسته با همین آگاهی و دانش دستاوردهای مهمی به دست آورد و تاکنون سه کنفرانس با هدف کارگروه سازی اطلاعات مکانی و مدیریت آب و برق برگزار کرده که منجر به کسب دستاورهای مطلوبی شده اند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو افزود: تقویت توان و سطح آگاهی و دانش همه بخش های وزارت نیرو در حوزه اطلاعات مکانی، اجرای طرح های مورد نیاز و هماهنگی بین بخش های تخصصی آب و برق در اطلاعات مکانی، تدوین استانداردهای لازم تولید، به روز رسانی داده های مکانی و ثبت مقالات ارائه شده در پایگاه های علمی و جهانی و از همه مهم تر کاربردی سازی اطلاعات مکانی در عملیات دستگاه ها از جمله مهم ترین دستاوردهای این کنفرانس ها هستند.

بختیار تصریح کرد: وزارت نیرو با ابلاغ و تبیین نظام نامه سامانه اطلاعات مردمی و ابلاغ و تدوین مدل مفهومی GIS و ارائه برنامه استراتژیک عملیات SDI فضای مناسبی برای اشتراک داده های مکانی در قالب ژئوپورتال این وزارتخانه ارائه داده است.

وی خاطرنشان ساخت: دسترسی به شبکه اطلاعاتی مانع از موازی کاری و دوباره کاری می شود و باید به یاد داشته باشیم که این سیستم امکان برنامه ریزی های پیچیده را برای ما فراهم می آورد و همه ما باید تلاش کنیم تا از این حجم اطلاعات که سرمایه ملی محسوب می شوند در زمینه برنامه ریزی و تصمیم گیری بهره مند شویم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: امروزه با استفاده از ماهواره های اطلاعاتی حتی قادر به اندازه گیری رطوبت خاک تا اعماق زیاد هستیم و اینگونه دستاوردهای نوین نیازمند افزایش دقت، صحت و سرعت اطلاعات است، آنچه که در این مسیر مهم تلقی می شود ایجاد محیطی برای شرکت ها است که پیش از اجرای طرح هایشان داده های مورد نیاز را کسب و پس از استفاده به یافتن اطلاعات تکمیلی بپردازند که در این راستا تقویت و ارتقای سطح آگاهی و تخصص مدیران باید در اولویت قرار گیرد.

بختیار اضافه کرد: فراهم کردن زیرساخت های مناسب به منظور اشتراک داده های وزارت نیرو در قالب SDI، استانداردسازی فعالیت های مکانی با جلوگیری از موازی کاری، فراهم سازی مسیر استفاده از اطلاعات در راستای توسعه کشور، تولید اطلاعات به منظور ارتقای دقت و اقتصادی کردن هزینه ها با استفاده از اطلاعات مکانی از جمله مواردی هستند که در زمره اقدامات وزارت نیرو قرار دارند.

کد خبر 4171021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha