۱۲ آذر ۱۳۸۲، ۱۵:۱۸

نشانه هاي عظمت نيشابور كهن ، در شاد ياخ كشف شد

در چهارمين فصل از كاوش هاي باستان شناسي شادياخ ، بخشي از سيماي پرشكوه نيشابور كشف شد .

به گزارش خبرگزاري "مهر"، به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي خراسان، در سه فصل گذشته كاوش ، كه از بهار سال 1379 اغاز شده بود، به دليل ضرورت حفظ بقاياي معماري ، كاوش در بالاترين لايه و عمق متوسط حدود يك متر گسترش يافت و در آن سطح ، بقاياي معماري سست بنيان و نامنظمي يافت شد كه ، جهت سرپناه مردم براي در امان بودن از يورش مغولها در شادياخ  ساخته شده بود و به دفعات بر اثر زلزله ، جنگ و ستيز ، تخريب و  بازسازي شده بود.
يافته هاي معماري قرن هفتم هجري ، به دليل اينكه حوادث گوناگون و متوالي آن دوره پر آشوب راحكايت مي كند ، از ارزش مطالعاتي بسياري برخوردارند،  اما بازگو كننده شكوه و عظمت شادياخ ، به عنوان مكاني است كه حدود پانصد سال حكم دارالاماره و دارالحكومه نيشابور را داشته است. 
بر اساس اين گزارش ، در چهارمين فصل كاوش نيز، مجموعه معماري پر اهميتي ظاهر شد كه بنظر مي رسد، پس از تخريب در اوايل قرن هفتم هجري ، جهت بازسازي مجدد ، به طور كامل ويران و تسطيح نشده و در بعضي فضاها ، بيش از دو متر از ارتفاع ديوارها برجاي مانده است .
به دليل محدوديت فضاي خاكبرداري، هنوز هويت مجموعه معماري به طور كامل مشخص نشده است . اما تزئينات معماي و اشياء يافت شده در آن ، نشان دهنده اين واقعيت است كه زندگي توأم با اشرافيت در آن جريان داشته است .
گچ بري هاي بسيار پركار و زيبا ، استعداد و خلاقيت هنرمندان ايران و اشياء و ظرفهاي شيشه اي ، فلزي و سفالي يافت شده در آن مكان ها شيوه زندگي پرزرق و برق ساكنان شادياخ تا اوايل قرن هفتم هجري را تأييد مي كند.
کد خبر 41720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha