۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۷

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد؛

کاهش ۴ درصدی بودجه سال ۹۷ سازمان بیمه سلامت ایران

کاهش ۴ درصدی بودجه سال ۹۷ سازمان بیمه سلامت ایران

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بودجه سال ۹۷ سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به تخصیص سال ۹۶ حدود ۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، طاهر موهبتی در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با مدیران ارشد این سازمان با تاکید بر این که بودجه سال ۹۷ سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به تخصیص سال ۹۶ حدود ۴ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: ۳۳ تا ۳۴ میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش این سازمان که رایگان بیمه شده اند و حدود ۸۵ درصد از کل جمعیت تحت پوشش هستند، هزینه ای معادل ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال برای این سازمان دارند.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، سازمان بیمه سلامت ایران در تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۹۶ به صورت عملیاتی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منفک و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ملحق شد. این سازمان ۵ صندوق بیمه ای دارد که یکی از این صندوق ها، صندوق کارکنان دولت است که ۷ درصد از حداقل حقوق دستمزد به عنوان حق بیمه از افراد تحت پوشش گرفته می شود و این تنها صندوق ما می باشد که زیان ده نیست. سرانه درآمدی در این صندوق برای هر نفر ۵۰ هزار تومان بوده و سرانه هزینه های ما ۴۹ هزار تومان می باشد. یعنی به عبارتی ۱۰۰۰ تومان تفاوت در سرانه هر نفر وجود دارد.

به گفته وی، این درحالیست که در صندوق های دیگر، ما برای هر بیمه شده ۱۴ هزار تومان زیان می دهیم که حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان از این بابت کسری بودجه پیدا می کنیم، چون ۷ درصد حداقل مشمولین قانون کار پوشش نیاز را نمی دهد. صندوق بعدی، سایر اقشار است که بخشی از هزینه های مربوط به آن توسط دولت، بخش دیگر توسط بیمه گزار و قسمتی را هم افراد تحت پوشش پرداخت می کنند. صندوق روستائیان و عشایر نیز حدود ۲۲ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارند، که منابع آن نیز از همان ۷ درصد حداقل مشمولین قانون کار تامین می شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: این صندوق تنها صندوقی است که بر اساس موقعیت جغرافیایی، افراد را بیمه رایگان می کند. بیشترین همپوشانی ما با سازمان تامین اجتماعی در این بخش دیده می شود. صندوق بیمه ایرانیان قبل از طرح تحول سلامت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده داشت ولی چون طرح بیمه سلامت همگانی راه اندازی شد افراد تحت پوشش از صندوق ایرانیان مهاجرت کردند و امروز فقط ۱۷ هزار بیمه شده تحت پوشش داریم. بیمه سلامت همگانی طبق آخرین آمار در شهریور ۹۶ تعداد ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیمه شده داشته و در آبان ماه همین سال این عدد به ۱۰ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر افزایش یافته است. حدود چهار و نیم تا پنج میلیون نفر از این تعداد از صندوق های دیگر مهاجرت کردند و هیچ سرانه ای نیز برای این افراد دیده نشده. کسری جدی بودجه سازمان بیمه سلامت ایران از همین نقطه آغاز شد.

موهبتی خاطر نشان کرد: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی  مرکز آمار ایران ۱۰ و نیم درصد از جمعیت کشور یعنی حدود ۸ میلیون نفر هنوز فاقد پوشش بیمه ای هستند که هزینه هر یک میلیون نفر، ۵۲۸ میلیارد تومان می باشد که برای این افراد هیچ بودجه ای پیش بینی نشده است.

وی اظهار داشت: اتباع بیگانه نیز از جمله دیگر هزینه کرد ما در سازمان هستند. طبق قانون مجلس شورای اسلامی سازمان بیمه سلامت ایران موظف به بیمه نمودن این افراد شد؛ که تا به امروز هیچ بودجه ای بابت بیمه کردن اتباع بیگانه به این سازمان پرداخت نشده است. فلذا یکی از دلایل کاستی سازمان بیمه سلامت ایران این است که سرانه برای ما به صورت واقعی دیده نشده است.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران متذکر شد: زیان انباشته ما در پایان سال ۹۵، ۴۴۰۰ میلیارد تومان بوده و ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز عدم وصولی داریم که ۵۴۰۰ میلیارد تومان می شود و با احتساب کسری تا پایان سال ۹۶ به حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان می رسد.

علیرغم اینکه بودجه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش خوبی داشته اما نسبت به عملکرد سال ۹۵ بیشتر از ۲ درصد افزایش نیافته است. ضمن اینکه در سال ۹۷ حتی نسبت به گذشته این رقم کمتر دیده شده است. یعنی ما در بودجه سال ۹۷ نسبت به تخصیص سال ۹۶، ۴ درصد کاهش بودجه داریم.

طاهر موهبتی برای رفع هم پوشانی ها و اهمیت این موضوع به دلیل صرفه جویی در هزینه ها عنوان کرد: با اینکه قانون به ما اعلام کرده است که همه سازمانهای بیمه گر موظف به ارائه اطلاعات به سازمان بیمه سلامت هستند، ولی چون هدف مقدس بوده اطلاعات خودمان را در خصوص ۴۰ میلیون بیمه شده در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دادیم و از آن ها درخواست کردیم که به ما اعلام کنند که چه افرادی از این تعداد بیمه شده با سازمان ما همپوشانی دارند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پایان این نشست به اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر تعرفه ها افزایش پیدا کند و اقدامات جدی در این زمینه لحاظ نشود حتما مشکلات جدی برای سازمان بیمه سلامت ایران به وجود خواهد آمد. در دو ماه و نیم گذشته ، بدهی سازمان از مهر ۹۵ به اسفند ۹۵ رسیده و بدهی به داروخانه ها را نیز تا تیر ماه ۹۶ تسویه کرده ایم که این پرداختی ها را به فال نیک می گیریم. ما نیازمند به مدیریت هزینه هستیم و انتظارات ما از مجلس اول این است که ما را حمایت کند در اجرای آنچه که مجلس تصویب کرده است و در صورتیکه حمایتهای لازم در خصوص پرداخت ها صورت نگیرد بنگاه های اقتصادی کوچک، داروخانه ها، بیمارستانها، شرکتهای دارویی و تجهیزات دچار مشکلات جدی تر می شوند.دوم تخصیص منابع پایدار به بیمه است. ماهیت این سازمان چیزی شبیه حقوق کارمندان است که باید نسبت برخورد با ما، برخورداری از منابع مالی پایدار باشد.     

کد خبر 4172125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha