۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸

چله متفاوت مازندرانی ها

چله شوی بنزینی در مازندران/ «یلدا» در سایه گرانی

چله شوی بنزینی در مازندران/ «یلدا» در سایه گرانی

ساری - پاییز با همه زیبایی‌ها و رنگهایش به زمستان می‌رسد و گرانی اجناس و اضطراب افزایش نرخ بنزین و سوخت، طعم شیرین این آیین کهن را در خاطره ها به یغما برده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: چند قدم به انتهای خیابان برگ گرفته آذر مانده و بلندترین شب سال شبی است که اغلب خانواده‌های ایرانی کام خود را با انواع شیرینی‌ها شکرین می‌سازند اما امسال یلدای بسیاری از خانواده‌های ایرانی با طعم تلخ گرانی همراه است.

 به آمدن یلدا چیزی نمانده است، سردی هوای آخر پاییز اما گرمی بازار کاسبان را خدشه‌دار نمی‌کند و هم‌زمان با فرارسیدن بلندترین شب سال بازار کالاهای مخصوص این شب هم رونق می‌گیرد و در مازندران نیز همچون نقاط دیگر کشور اقلام یلدایی در گوشه و کنار بازار و خیابان چشمک‌زنان عابران را بدرقه می‌کنند.

بررسی‌های خبرنگاران مهر از بازار شب یلدا در مازندران نشان می‌دهد که اقلام مورداستفاده در این شب‌ها همچون آجیل و میوه‌های مخصوص این شب با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۵ درصدی روبرو بوده است؛ فعالان صنفی در گفتگو با خبرنگار مهر علت این امر را رشد تقاضای خرید عنوان می‌کنند و می‌گویند ازآنجایی‌که دو روز تا شب یلدا باقی‌مانده است پیش‌بینی می‌شود در ساعت‌های انتهایی شب با توجه به حجم تقاضا قیمت‌ها تفاوت فاحشی را شاهد باشند.

در بهشهر نرخ هر کیلوگرم پسته بین ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان، آجیل ۴۰ هزار تومان، انار هفت هزار تومان، گوشت بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و هندوانه در وانت‌بارها کیلویی سه هزار تومان، در نکا، هندوانه ۳۰۰۰. انار ۶۰۰۰. آجیل ۴۶۰۰۰ تا سقف ۵۶۰۰۰، انجیر خشک ۳۰۰۰۰. گوشت سفید ۶۳۰۰. گوشت قرمز ۳۶۰۰۰ تومان و در قائم‌شهر، قیمت هندوانه کیلویی ۲۵۰۰، انار ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰، موز ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰، سیب از ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰، آجیل پسته ۵۵۰۰۰. بادام‌زمینی ۳۰۰۰۰ تومان و تخمه آفتابگردان ۱۴۰۰۰تومان به فروش می‌رسد.

در دیگر مناطق مازندران نیز به همین خاطر اقلام یلدایی در مازندران نیز تکانه‌هایی را داشته است که می‌توان ازجمله آن به هندوانه کیلویی ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان، پرتقال ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، سیب ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ هزارتومان، انار ۰۰۰ ۵ تا ۱۰۰۰۰ تومان، شیرینی از کیلویی ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان و شیرینی‌های مخصوص یلدا ازجمله نصیری در بسته‌های ۵۰۰ گرمی به قیمت ۵۰۰۰ تومان، و حلوای مخصوص این شب‌ها در بسته‌های ۴۰۰ گرمی به قیمت ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت آجیل شب یلدا

آجیل شب یلدا که از اصلی‌ترین خوراک این شب به شمار می‌رود از کیلویی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در برخی نقاط وابسته به کیفیت و درجه نرخ‌بندی به کیلویی ۷۰ هزار تومان نیز رسیده است و پسته خندان نیز کیلویی ۴۸ تا ۶۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

هرچند محمدرضایی یکی از فروشندگان خشکبار موافق افزایش قیمت نیست و در گفتگو با مهر این افزایش را انکار می‌کند و می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به‌روزهای دیگر سال تفاوتی را نداشته است زیرا قیمت‌های عرضه‌شده تحت نظارت است شاید در برخی از اقلام مانند بادام‌هندی قیمت‌ها گران به نظر برسند اما این ربطی به بازار شب یلدا نداشته است.

وی فروش یلدایی خود را نسبتاً خوب عنوانمی کندو ادامه می‌دهد: شلوغی بازار در ساعت‌های انتهایی بازار شب یلدا بیشتر خود را نشان می‌دهد هرچند از حدود ده روز قبل مشتری‌های زیادی برای خرید آجیل شب یلدا اقدام کرده‌اند تا به گرانی شب یلدا برخورد نکنند اما ما تفاوت قیمتی را در مغازه شاهد نبودیم و تمامی قیمت‌ها مثل سابق است تنها حجم فروش افزایش داشته است.

فروشنده دیگری که ۱۶ سال سابقه کار در این صنف را دارد بیان می‌کند: نسبت به سالهای گذشته قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش پیداکرده به‌طوری‌که مشتری‌های زیادی درخواست آجیل به‌صورت قسطی رادارند اما متأسفانه پاسخ به این تقاضا برای ما امکان‌پذیر نیست و این موضوع موجب شده که حجم مشتریان نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته باشد.

شب یلدا در صف سوخت بنزین

در عین حال بسیاری از رانندگان و تاکسیداری نگران افزایش قیمت سوخت و بنزین هستند که قرار است گران شود، محمدی یکی از رانندگان غرب مازندرانی با خنده می‌گوید: شب یلدا را مجبوریم در صف پمپ بنزین به سر کنیم و سوخت بنزین چرا که قرار است نرخ ها افزوده شود.

وی در ادامه می‌گوید: افزایش نرخ بنزین در حالی است که متناسب با کرایه‌ها نیست و باید در این زمینه نیز تدبیر اندیشیده شود چراکه هزینه و استهلاک خودرو بسیار بالا است.

این در حالی است که اقلام یلدایی در برخی مغازه‌ها و اماکن شهری باقیمت‌هایی بالاتر نیز عرضه می‌شوند. در این میان می‌توان گفت که با بالا رفتن قیمت کالاهای یلدایی اما قدرت خرید مردم در چند سال اخیر تغییر محسوسی نداشته است و کمبود نقدینگی و پایین بودن درآمد خانوارهای ایرانی آداب یلدایی ایرانیان را نیز تغییر داده است به‌طوری‌که سفره یلدایی آنان هرسال کوچک‌تر می‌شود.

در روزگار بی‌فصل کنونی که زمستان، تابستان و پاییز یکرنگ شدند، یلدا، یادآور حکایت‌های شیرین مردان وزنان به رنج خو گرفته مازندرانی است که تا سحر، قصه کهن و افسانه‌ای این دیار را مرور کنند.

گرچه پاییز، دیگر همانند قدیم‌ها، مهم و رؤیایی نیست و روزگار بی‌فصل، دیگر جادویمان نمی‌کند، اما یلدا، بهانه‌ای برای دورهم جمع شدن و بهانه ایست تا در دوران سرگیجه‌آور روزگار، لحظه‌ای بایستیم و نفسی تازه کنیم.

آخرین شب خزان پاییز در روستاهای مازندران، یادآور قصه صمیمت و مهرمانی و حکایت‌های خوب و پندآموز زیر کرسی قدیمی خانه مادربزرگ‌هاست که کم‌کم، چراغ آن رو به خاموشی رفته است. آخرین شب پاییزی مازندران، حکایت، هائیشت، مرغنه جنگی، قصه اسفندیار پهلوان و یادآور سرنای شاهرخ و داستان شیرین مینا و پلنگ است.

شب اول زمستان را "گت چله" می‌نامند و در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دورهم جمع می‌شوند و با خوردن هندوانه، انار و سایر میوه‌ها، ماست و آجیل، سرمای فصل زمستان را از خود دور می‌کنند. اعتقاد بر این است که با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا، هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد. در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود، از هفت خانه چیزی می‌گیرند، اگر کسی آن‌ها را ندید و نشناخت، حتماً به آنچه نیت کرده‌اند، خواهند رسید.

کد خبر 4177311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha