۱۶ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹

خورشاهیان مطرح کرد؛

مبنای اصلی ممیزی کتاب در ارشاد معیارهای اجتماعی است

مبنای اصلی ممیزی کتاب در ارشاد معیارهای اجتماعی است

مسئول واحد کودک و نوجوان اداره کتاب ارشاد گفت: آیین نامه‌ای وجود دارد که هیات نظارت آن متشکل از خود نویسنده‌هاست و مبنای ممیزی‌ها بر اساس معیارهای اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع ادبیات نوجوان و نوجوان امروزی در گفتگو با خورشاهیان شاعر، نویسنده و مسئول واحد کودک و نوجوان اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

خورشاهیان در ابتدای سخنانش گفت: وضعیت موجود ما نشان دهنده گم شدن دوره نوجوانی است یعنی آثار ادبی از کودکی به یکباره به جوانی جهش پیدا می‌کند و برای رده نوجوان آثار قابل توجهی نگاشته نمی‌شود. البته مرزبندی‌هایی در آثار ادبی وجود دارد اما با آنچه که در انتظار است فاصله زیادی دارد.

وی در ادامه به موضوع ممیزی اشاره کرد وگفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌آیین نامه‌هایی وجود دارد که توسط هیات نظارت که متشکل از  شاعران و نویسندگان است، نوشته شده و  بر اساس آن عمل می‌شود.

مسئول واحد کودک و نوجوان اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌به موضوع عشق که مورد اعتراض نویسندگان بود اشاره کرد و گفت: در این آیین نامه پیش بینی‌هایی در خصوص مقوله عشق نبوده است اما یک معیار اجتماعی داریم که شاعران و نویسندگان که خود نیز والدین نوجوانان هستند  این موضوع را به عنوان خط قرمز در نظر گرفته اند. واحد کودک و نوجوان اداره کتاب در وزارت ارشاد  به خودی خود مسائلی مانندعشق را مذموم و غیرقابل طرح در کتاب نمی‌داند و هیچ کتابی به دلیل موضوع عشق ممیزی نمی‌شود.مانند کتاب آقای جهانگیریان که مسئله عشق در آن وجود دارد.

خورشاهیان در خصوص تبعیض وزارت ارشاد در ممیزی کتاب‌های ترجمه و تالیفی گفت: نوجوان تفاوت کتاب ترجمه ای و تالیفی را متوجه می‌شود و از این رو با فرهنگ مترجم همزاد پنداری نمی‌کند و تاثیر زیادی بر او ندارد، در حالی که اگر نوجوان برخی از موارد ضد عرف و فرهنگ را در کتاب‌های ایرانی مطالعه کند تاثیر نامطلوبی خواهد داشت اما با این حال کتاب‌های تالیفی کمتر از کتابهای ترجمه دچار ممیزی می‌شوند .

این شاعر و نویسنده وضعیت کتاب را نسبت به سایز حوزه‌های فرهنگ ازجمله موسیقی و فیلم بسیار بهتر دانست و گفت: مخاطب نوجوان بسیار زیاد است و کتاب موجود برای این رده سنی کم نیست اما کتب ترجمه ای این حوزه بر تالیف غلبه دارد. گرچه با وضعیت آرمانی فاصله داریم اما حرکت این حوزه خوب و روبه جلو است. معرفی کتاب‌های خوب برای کودکان و نوجوانان در وضعیت خوبی به سر می‌برد و از طریق جشنواره‌ها و جوایز مختلف اعلام می‌شود که خانواده‌ها با پیگیری در فضای مجازی می‌توانند آنها را شناسایی کنند.

کد خبر 4192060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha