۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴

مهر گزارش می دهد؛

عدم تناسب نمایندگان مجلس شهرستان های تهران با جمعیتش

عدم تناسب نمایندگان مجلس شهرستان های تهران با جمعیتش

تهران- نسبت جمعیت به تعداد نماینده در شهرستان های استان تهران ۳ برابر همین نسبت در دیگر نقاط کشور است و این در حالی است، که تعداد نماینده ها نسبت مستقیمی با پیگیری مطالبات مردمی دارد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها؛ وحید محمدی یکتا: نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی در واقع پیش برنده مطالبات و درخواست های مردم آن منطقه و نیز سهم مردم در تصویب قوانین کشور و نظارت بر قوای دیگر است.

مسلم است، هرچه تعداد نمایندگان نسبت به جمعیت حوزه انتخابیه بیشتر باشد، قدرت چانه زنی مردم آن منطقه و حوزه انتخابیه در تصویب قوانین و نیز پیگیری عملکرد دستگاه ها در مناطق بیشتر می شود.

اما در بررسی تعداد نمایندگان نسبت به جمعیت شهرستان های استان تهران و مقایسه آن را با برخی از مناطق کشور متوجه تفاوت فاحش در این نسبت می شویم.

مقایسه تعداد نمایندگان مجلس در برخی از مناطق کشور

ردیف نام منطقه جمعیت تعداد نماینده نسبت جمعیت به نماینده
۱ شهرهای تهران،ری،اسلامشهر،پردیس،شمیرانات ۹/۰۰۰/۰۰۰ ۳۰ ۳۰۰/۰۰۰
۲ شهرستان های تهران ۴/۲۰۰/۰۰۰ ۵ ۸۴۰/۰۰۰
۳ آذربایجان شرقی ۳/۹۰۰/۰۰۰ ۲۰ ۱۹/۵۰۰۰
۴ یزد ۱/۲۰۰/۰۰۰ ۴ ۳۰۰/۰۰۰
۵ آذربایجان غربی ۳/۳۰۰/۰۰۰ ۱۲ ۲۷۵/۰۰۰
۶ همدان ۱/۸۰۰/۰۰۰ ۹ ۲۰۰/۰۰۰
۷ اصفهان ۵/۲۰۰/۰۰۰ ۱۹ ۲۷۳/۰۰۰
۸ بوشهر ۱۱۶/۳۰۰۰ ۴ ۲۹۰/۰۰۰
۹ خراسان رضوی ۶/۴۳۴/۵۰۱ ۱۸ ۳۵۷/۴۷۲
۱۰ زنجان ۱/۰۵۷/۴۶۱ ۵ ۲۱۱/۴۹۲
۱۱ فارس ۴/۸۵۱/۲۷۴ ۱۸ ۲۶۹/۵۱۵
۱۲ کردستان ۱/۶۰۳/۰۱۱ ۶ ۲۶۷/۱۶۸
۱۳ کهگیلویه و بویراحمد ۷۱۳/۰۵۲ ۳ ۲۳۷/۶۸۴
۱۴ لرستان ۱/۷۶۰/۶۴۹ ۹ ۱۹۵/۶۲۷
۱۵ هرمزگان ۱/۷۷۶/۴۱۵ ۵ ۳۵۵/۲۸۳
۱۶ اردبیل ۱/۲۷۰/۴۲۰ ۷ ۱۸۱/۴۸۸
۱۷ ایلام ۵۸۰/۱۵۸ ۳ ۱۹۳/۳۸۶
۱۸ خراسان جنوبی ۷۶۸/۸۹۸ ۴ ۱۹۲/۲۲۴
۱۹ خوزستان ۴/۷۱۰/۵۰۹ ۱۸ ۲۶۱/۶۹۴
۲۰ سمنان ۷۰۲/۳۶۰ ۴ ۱۷۵/۵۹۰

با مشاهده جدول بالا به راحتی می توان فهمید، که نسبت جمعیت به تعداد نماینده در شهرستان های استان تهران ۳ برابر همین نسبت در دیگر نقاط کشور است، این تناسب برای ۱۹ استان کشور در بالا نمایش داده شده است و در دیگر نقاط کشور نیز همین تناسب وجود دارد.

افزایش تعداد نمایندگان قدرت چانه زنی مردم حوزه انتخابیه را افزایش می دهد

کم بودن تعداد کرسی مجلس برای شهرستان های حومه پایتخت به قدری است، که سبب شده تا بسیاری از مطالبات ساکنان این مناطق سالیان متمادی بدون توجه باقی بماند.

یکی از تحلیل گران مسائل سیاسی و اجتماعی در خصوص کارکردهای یک نماینده مجلس برای حوزه انتخابیه به خبرنگار مهر گفت: نمایندگان مجلس به عنوان اعضای قوه مقننه مظهر حضور مردم در حاکمیت هستند و به خصوص در حوزه های انتخابیه کوچک تر کاربردهای فراوانی در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه انتخابیه دارند و در واقع یک نماینده ارائه دهنده مطالبات موکلان خود و پیگیری این مطالبات است.

غلامرضا فرجیان افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم، یک نماینده دید منطقه ای دارد و علاوه بر نگرش ملی، نگرش محلی نیز داشته و برای پیگیری مطالبات موکلان خود در پی دریافت بودجه بیشتر و لابی قوی تر است، در واقع هرچه تعداد نماینده های یک منطقه در مجلس بیشتر باشد، صدای مردم آن منطقه واضح تر مطرح شده و مطالبات آن ها بهتر پیگیری می شود.

وی ادامه داد: قطعا تعداد نطق ها، طرح های پیشنهادی، مشارکت در هیات های عالی نظارت و ... با افزایش تعداد نمایندگان یک منطقه افزایش می یابد، منطقه مذکور بهتر دیده می شود و مسئولان اجرایی اهمیت بیشتری به منطقه مذکور می دهند و بی شک یکی از علل عدم توجه به برخی از مطالبات چندین ساله مردم در شهرستان های استان تهران تعداد کم نمایندگان مردم این شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی است.

فرجیان گفت: تاثیرگذاری نمایندگان مجلس در وضعیت حوزه های انتخابیه خود بی بدیل است.

۵ نماینده به شهرستان های استان تهران افزوده می شود

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر استان هایی مانند تهران به ازای هر ۴۵۰ تا ۴۶۰ هزار نفر یک نماینده دارد، اما این رقم در شهرستان های پر جمعیت استان تهران به طور متوسط به حدود یک نماینده به ازای هر ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار نفر می رسد، که توزیع عادلانه ای نیست و باید تعداد نمایندگان مورد بازنگری قرار بگیرد.

محمد محمودی شاه نشین ادامه داد: این بازنگری انجام پذیرفته و مورد موافقت دولت هم قرار گرفته است.

وی افزود: بر این اساس ۵ نماینده به مجموع نمایندگان استان تهران اضافه می شود، که این امر در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.

محمودی شاه نشین گفت: یک نماینده به ورامین و قرچک، یک نماینده به رباط کریم و بهارستان، ۲ نماینده به شهرستان های ملارد، شهریار و قدس و یک نماینده نیز به شهرستان هایی مانند اسلامشهر، شمیرانات، پردیس و ری که نمایندگان مشترکی با تهران دارد، افزوده می شود.

نماینده مردم شهرستان های ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از این بازنگری تعلق یک نماینده مجلس به ازای هر ۲۵۰ هزار نفر جمعیت است و  این طرح به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود و پس از طرح در صحن علنی مجلس قابلیت اجرا شدن در سطح کشور را دارد.

وی افزود: برای این طرح ساعت ها وقت گذاشته و جلسات تخصصی کار شده است و با توجه به این که انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شود ، تا سال جاری ، ۲ دوره  ۱۰ ساله را پشت سر گذارده‌ایم که بر طبق قانون به ازای هر ۱۰ سال می‌بایست ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان افزوده شود.

یکی از محرومیت های مردم شهرستانهای استان تهران تعداد کم نمایندگان آن ها در مجلس است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه یکی از محرومیت های مردم شهرستانهای استان تهران، تعداد کم نمایندگان آن ها در مجلس شورای اسلامی است، برخی استان ها با جمعیت ۷۰۰ هزار نفری ۳ نماینده در مجلس دارند، اما حوزه انتخابیه بنده با جمعیتی بیش از ۸۰۰ هزار نفر تنها یک نماینده دارد.

سید حسین نقوی حسینی با بیان این که تهران با ۸ الی ۹ میلیون نفر جمعیت ۳۰ نماینده دارد، گفت: این در حالی است، که شهرستان های استان تهران با حدود ۴ میلیون نفر جمعیت تنها یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با بیان این که هرچه تعداد نمایندگان یک شهرستان در مجلس بیشتر باشد، پیگیر مطالبات مردم آن شهرستان ها نیز بیشتر و بهتر صورت خواهد گرفت، گفت: باید هرچه سریع تر با افزایش تعداد نمایندگان مجلس در شهرستان های استان تهران تبعیض موجود رفع شود.

باید منتظر ماند و دید مردم در شهرستان های استان تهران برای انتخابات مجلس در سال ۹۸ تعداد ۵ نفر را راهی مجلس شورای اسلامی خواهند کرد و یا با اجرای طرح افزایش تعداد نمایندگان، ۱۰ نفر از این حوزه های انتخابیه کرسی های مجلس را اشغال می کنند.

کد خبر 4197754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha