۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۲۴

کارشناس و تحلیل گر مسائل اجتماعی و اقتصادی کیش :

کیش نیازمند تزریق تفکر و ایده های جدید اقتصادی است

کیش نیازمند تزریق تفکر و ایده های جدید اقتصادی است

کیش - کارشناس و تحلیل گر مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کیش گفت: کیش نیازمند تزریق تفکر و ایده های جدید اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف پرژک در نشست سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و اجتماعی کیش با مدیر عامل و اعضای هیئت‌ مدیره سازمان منطقه آزاد کیش گفت: معتقدیم که کیش یک ایران کوچک است، به همین دلیل علاقمندیم کیش به عنوان یک منطقه ویژه برای الگوسازی در زمینه های فرهنگی، علمی و اقتصادی مورد توجه همه دلسوزان ایران عزیز قرار گیرد. شاید دلسوزان کیش در پروسه انتخاب مدیرعامل موثر نبودند ولی در عدم انتخاب مدیرانی از جنس مدیران سابق بسیار موثر بودند.

وی عنوان کرد: کیش از دیرباز مورد توجه خاص روسای جمهور قرار داشته و همین توجه موجب می شد تا در انتخاب مدیران منطقه بیش از شایستگی سایر پارمترها مورد توجه قرار گیرد ولی این بار بواسطه مطالبه گری مردم کیش، شایستگی مورد توجه قرار گرفت و این انتخاب قابل تقدیر است.

پرژک خاطرنشان کرد:  قطعا شما تصمیم گرفته اید تا روزی که در این مسئولیت هستید ، منشاءاثر باشید وجزیره کیش را متحول سازید . انجام این کار موجب ایجاد رزومه ای خوب برای شما خواهد بود ولی بیش از آن موجب ایجاد منافع پایدار برای مردم کیش ، فرزندان کیش و آحاد مردم ایران عزیزمان خواهد بود.

وی افزود: ما معتقد هستیم که کیش ویترین ایران است ، به همین دلیل علاقمندیم همانگونه که یک مغازه دار برای جذب مشتری بهترین و زیباترین کالاهای خود را در ویترین قرار می دهد، نظام جمهوری اسلامی ایران هم بهترین نیروها، کالاها، خدمات، قوانین و مقررات خود را در کیش داشته باشد. کیش محکوم به پیشرفت است، به همین دلیل باور نداریم که کسی بتواند مانع پیشرفت آن شود، فقط افراد می توانند سرعت پیشرفت آن را کم یا زیاد کنند.

به گفته وی، مدیریت جدید کیش را در شرایطی تحویل گرفته است که به واسطه عملکرد مدیران سابق سرمایه های اجتماعی آن به شدت تنزل کرده و منابع مالی سازمان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. بخش خصوصی با معضلات جدی مواجه و زنجیره کسب و کار دچار آسیب های خطرناک شده است.

پرژک خاطرنشان کرد: نقد امروز ما به دولت روحانی این است، تا کی برای جبران کسر بودجه، باید از سفره های مردم برداشت ؟! افزایش قیمت نهادهای مختلف، کالاها و خدمات انحصاری در اختیار دولت، افزایش مالیات و انواع عوارض و کاهش ارزش ریال خدمت به کشور و ملت نیست.

وی افزود: وقتی ۹۰ درصد بودجه عمومی دولت صرف هزینه های جاری می شود و نمی توان همه آن را با فروش نفت تامین کرد، نباید دست در جیب ملت کرد، باید این شیوه چهل ساله را متوقف ساخت و دولت را کوچک کرد.

به گفته این فعال اجتماعی و اقتصادی جزیره کیش، متاسفانه طی سالهای گذشته مشابه همین شیوه در کیش اجرا شده است، فروش زمین و دارایی های تمام شدنی، راه اداره کیش نبوده و نیست به همین دلیل معتقد هستیم باید به کوچک سازی سازمان و کاهش هزینه های جاری توجه جدی داشت، کاهش ۵۰درصدی هزینه های جاری در طول سه سال آینده یک هدف گذاری دست یافتنی است.

وی تصریح کرد: جلب سرمایه گذاران خارجی تا زمانی که امنیت سرمایه و سرمایه گذار دغدغه اصلی نظام تلقی نشود، در حد یک شعار زیبا خواهد ماند. سرمایه گذاری در قبال تضامین دولت سرمایه گذاری نیست، سرمایه برداری است.

این فعال اقتصادی در کیش عنوان کرد: امروز شما سرمایه ای به وسعت لوکیشن ۹۲ کیلومتری جزیره زیبا و بی نظیر مرجانی کیش در اختیار دارید که برای آن قیمتی متصور نمی شود بود، بزرگترین سرمایه در اختیار شما بیش از ۳۵ هزار نفر ساکن دارد. سرمایه های اجتماعی کیش را به رسمیت بشناسید، اعتماد عمومی آسیب دیده را ترمیم کنید، مردم را جدی بگیرید، سرمایه های مادی و معنوی مردم کیش به مراتب بیش از سرمایه مورد نیاز شما برای ایجاد تحول مدنظرتان است.

وی ابرازداشت: نگرش سلبی را از بدنه کهنه و ناکارآمد سازمان حذف کنید، تصدی گری را از سازمان منفک و آن را به بخش خصوصی واگذار کنید، سازمان منطقه آزاد کیش را از چنبره بزرگ سهامداران کیش، بزرگ موجر کیش، بزرگ مالک و بزرگ ملاک کیش آزاد سازید، همان کاری که در رابطه با قطع آب و برق فعالان کیش کردید و قبلی ها ناتوان از فهم آن بودند. ما دوست داریم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به جای رقابت با بخش خصوصی حاکم و ناظر بر سیاست های حکومتی باشد.

پرژک افزود: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران در مناطق آزاد مهجور مانده است، بسیاری از مواد این قانون گرفتار نگاه سلبی مجریان شده است به عنوان مثال ماده ۱۱ همین قانون که برای تشویق و هدایت سرمایه گذاری در مناطق آزاد تصویب شده به ابزار تهدید و سرکوب سرمایه گذاری و ایجاد منبع درآمد برای جبران و تامین هزینه های جاری سازمان تبدیل شده است، ماده ۱۸ این قانون که قرار بود موجب تحول در نظام بانکداری کشور شود، بانک های مناطق را به مبادی فرار مالیاتی و ایجاد درآمدهای متفرقه بانک ها مبدل کرده است. استفاده از ظرفیت های موجود در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای اصلاح بخش هایی از این قانون می تواند تحول مورد انتظار شما را پدید آورد .

وی تاکید کرد: کیش، امروز بسان بیماری است که از دهها بیماری و نارسایی خطرناک رنج می برد ولی آنچه که اهمیت دارد جبران خونریزی ناشی از تصادف است تا علائم حیاتی اش قطع نشود تا بعد از فیزیبل شدن بیمار، قلب، کلیه و معده اش درمان شود. امروز اقتصاد بیمار کیش نیازمند ورود مسافر است تا چرخه اقتصادی کیش متوقف نشود ، این کار نیازمند تزریق فکر ، سرمایه جاری و اندکی همت است تا چاشنی عشق به کیش شود .

وی خاطرنشان کرد: برای کیش ایجاد هتل، بازار و منازل مسکونی اولویت نیست، اولویت چرایی عدم استفاده مطلوب از ظرفیت های ایجاد شده و بهره وری پایین بنگاههای اقتصادی است. درد کیش لاعلاج نیست، نیازمند حکیمانی کارآزموده و دلسوز است . در میان مردم کیش حکیمان کارآزموده و دلسوز کم نیستند ، باید با فانوس دنبال آنها گشت و در محضرشان نشست تا نسخه بنویسند .
 

کد خبر 4229665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha