۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۵۹

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران عنوان کرد :

۲چالش اصلی مدیریت شهری؛نیروی مازاد و ساختار نامناسب سازمانی

۲چالش اصلی مدیریت شهری؛نیروی مازاد و ساختار نامناسب سازمانی

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت : نیروی انسانی مازاد و ساختار نامناسب سازمانی دو مشکل نظام بودجه‌ریزی مدیریت شهری است.

به گزارش خبرگزاری مهر،  سید حسن رسولی، خزانه‌دار و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهراندر خصوص آخرین وضعیت بررسی بودجه سال آینده شهرداری تهران توضیح داد: در روزهای گذشته علاوه بر فصل درآمدها و هزینه‌ها، تبصره‌های بودجه هم در صحن علنی شورا به تصویب رسیده است؛ در روزهای شنبه و یکشنبه(۲۸ و ۲۹ بهمن‌ماه) رسیدگی به سرفصل بودجه سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات هم در شورا پیگیری خواهد شد.

وی به ارائه رویکرد کلی پیرامون وضع شهر و نسبت آن با بودجه سال آینده شهرداری پایتخت پرداخت و گفت: پس از ۱۲ سال حوزه مدیریت شهری با رأی ۲۹ اردیبهشت امسال دچار تغییر و تحول جدی شد. هم در سطح پارلمان شهری، یعنی شورای اسلامی، و هم در سطح شهرداری. در همان روزهای اول آغاز به‌کار شورای پنجم، آقای شهردار موظف شدند که بر اساس محورهای تعیین شده و سندی که در این خصوص تعیین کردیم، با توجه به دسترسی‌هایی که دارند، اعلام کنند که شهرداری تهران در حوزه‌های شش‌گانه ماموریتی در چه وضعیتی تحویل گرفتند.

رسولی ادامه داد: من اجازه می‌خواهم به سه، چهار تا از این شاخص‌هایی که در سند تغییر و تحول است، تحت عنوان وضع موجود شهرداری اشاره کنم؛ البته استحضار دارید که ما در بودجه‌ریزی موظف هستیم که اسناد بالادستی مثل سند چشم‌انداز، طرح جامع که شاید هنوز تا سال ۱۴۰۶ اعتبار دارد، برنامه پنج ساله دوم توسعه شهر که شورای محترم چهارم تصویب کرده و اهدافی که دولت از طریق وزارت کشور داده و همچنین وعده‌هایی که ما اصلاح‌طلبان در انتخابات به مردم دادیم، این‌ها را لحاظ کنیم. بر اساس سندی که آقای شهردار به شورا ارائه دادند، در حوزه مالی ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی قطعی ثبت‌شده و ثبت‌نشده شهرداری است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران در سال ۹۶ حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است، تاکید کرد: رقم بدهی شهرداری با بودجه امسال شهرداری از حیث مقایسه‌ای یعنی سه برابر بودجه فعلی و برای سه سال آینده ما بدهی داریم.

رسولی دومین موضوع در شرایط فعلی شهرداری را منابع درآمدی عنوان کرد و گفت: نکته دوم این‌که منابع درآمدی شهرداری طی ۱۰ ساله اخیر از حیث پایداربودن و ناپایداربودن، در نوسان بین ۷ تا ۲۵ درصد بوده است؛ در سال ۹۶ که ما شش ماهه دوم سال آن را تحویل گرفتیم، حدود ۲۰ درصد از منابع از محل‌های پایدار بوده و قریب به ۸۰ درصد ناپایدار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این سهم ۲۰ درصدی منابع پایدار در شش ماهه اول امسال بوده است، گفت: من در حقیقت تصویر وضع موجود را خیلی خلاصه عرض می‌کنم. در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ که دو انتخابات مهم وجود داشته، بیشترین رویکرد مدیریت شهری گذشته به حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است. این رویکرد در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نمود بیشتری داشته است.

رسولی به موضوع شاخص پیشرفت در پروژه‌های عمرانی شهر اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این که ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد اما پیشرفت فیزیکی پروژه‌های شهرداری تهران در شرایط فعلی تا نیمه سال ۹۶ تنها ۳۶ درصد است. معنای این موضوع این است که ما برای بهره‌برداری مناسب از سرمایه مردم باید ۶۴ درصد دیگر کار انجام دهیم. یعنی در کنار آن بدهی سنگین، برای این که پروژه‌های فعلی به بهره‌برداری برسد، باید منابع سنگینی تامین شود. به بیان دیگر، به لحاظ ریالی، تنها ۲۵ درصد از اعتبارات این پروژه‌ها تامین شده، یعنی ۷۵ درصد دیگر باقی مانده است.

وی تاکید کرد: فقط برای پروژه‌های نیمه‌تمام قریب به ۳۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که علاوه بر آن ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران به وضعیت نیروی انسانی در شهرداری اشاره کرد و گفت: تقریبا ۲/۲ برابر پرسنل مورد نیاز شهرداری و سازمان‌های تابعه، جذب نیرو شده است.

رسولی با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از ۶۰ هزار نفری که الان از شهرداری حقوق می‌گیرند و جزو کارکنان شهرداری هستند، فقط طی سال ۹۵ و نیمه سال ۹۶ استخدام شده‌اند، افزود: ما با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم؛ البته هر کدام از این عزیزان زندگی دارند و ما موظفیم که هم به سیاست‌گذاری و سبک‌سازی سازمان توجه کنیم، هم به مسائل انسانی این دوستان.

وی ادامه داد: دقت کنید که ۵۶ درصد شاغلان در شهرداری از حیث تخصص، تحصیلات و تجربه که از منظر حقوق اداری به آن شرایط احراز می‌گوییم، شغلشان با فرضی که در آن شغل شاغل هستند، تناسب دارد. و لذا ما در یک جایی (من اسم نمی‌برم) بعضا مواجه هستیم با انبوهی از نیروهای متدین، دلسوز، اما فاقد مهارت و تخصص و بعضا هزار میلیارد تومان فقط کمک هزینه زیان تحویل می‌گیرند از شهرداری بابت حقوق و دستمزد.

کد خبر 4230078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha