۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲

مستند پرتره «شناسای سخن» آماده نمایش شد

مستند پرتره «شناسای سخن» آماده نمایش شد

مستند پرتره «شناسای سخن» به کارگردانی منوچهر مشیری که درباره‌ زندگی حسن انوری عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است آماده نمایش عمومی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر مشیری کارگردان مستند «شناسای سخن» پیرامون تولید این اثر مستند گفت: حسن انوری استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن، مصحّح گلستان سعدی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی به ‌عنوان چهره ماندگار در رشته ادبیات معرفی شده و از حافظ‌ پژوهان است.

وی درباره شیوه ساخت مستند «شناسای سخن» توضیح داد: در بخشی از مستند پرتره‌هایی که کار می‌کردم به واژه‌نگاران ایران پرداختم؛ مربعی که شامل علامه دهخدا، محمد معین، سیدجعفر شهیدی و سیدمحمد دبیرسیاقی می‌شد. سال گذشته مستند «نادره کار» که درباره سیدمحمد دبیر سیاقی است در جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و پس از ساخت این مجموعه به فرهنگ‌نویسان جدیدتر که حسن انوری یکی از آن‌ها است رسیدم. وی که در یکی از مصاحبه‌های مستند «نادره کار» هم حضور داشت به دلیل تألیف فرهنگ بزرگ سخن، از مرتبت خاصی برخوردار است.

مشیری با اشاره به سختی‌های ساخت این مستند گفت: جلب رضایت وی برای ساخت مستند پرتره با توجه به سنی که دارند، بسیار دشوار بود اما در نهایت پس از هفت ماه فیلمبرداری، سرانجام ساخت این مستند به پایان رسید. برای ساخت «شناسای سخن» پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای بسیاری انجام شد تا حق مطلب بیان شود.

وی در پایان یادآور شد: ما تلاش کردیم مستندی فراهم کنیم تا کسانی که کتاب فرهنگ سخن را می‌خوانند و مایل به شناخت دکتر انوری هستند با تماشای آن بتوانند پاسخ پرسش‌هایشان را دریافت کنند. در این مستند که در تهران و شهر تکاب واقع در آذربایجان غربی (زادگاه وی) و همچنین روستای دورباش (زادگاه اجدادی وی) فیلمبرداری شده است ژاله آموزگار، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، رسول شایسته و علی‌اشرف صادقی حضور دارند.

عوامل تولید این مستند عبارت‌اند از طراح، پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: منوچهر مشیری، فیلمبردار: رضا تیموری، تدوین: آرش اسحاقی، صدابردار: سیدمحمدجلال حسینی، صداگذار: گیسو آزادروش، مشاور پژوهش: الوند بهاری، مجری طرح: شهناز ناطق، محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

کد خبر 4235354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha