۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۵۲

حسینی نیک مطرح کرد؛

مدیران باید فرهنگ را به صورت روزانه اداره کنند

مدیران باید فرهنگ را به صورت روزانه اداره کنند

بازرس قانونی اتحادیه ناشران گفت: مدیران باید به‌صورت روزانه فرهنگ را اداره کنند و سیاست گذاران باید در این عرصه پیشتاز باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، میزگرد رادیویی ضیافت با حضور سید کاظم حافظیان عضو هیئت رئیسه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و سید عباس حسینی نیک بازرس قانونی اتحادیه ناشران از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

حافظیان رضوی ابتدای این برنامه گفت: در سالی که گذشت همچون سال های گذشته برنامه ترویج کتابخوانی از طریق نمایشگاه های کتاب برای فروش در نظر گرفته شده بود؛ از جمله برنامه های پاییزه و زمستانه و عیدانه! شاید نگاه مبنی بر این بود که به نوعی به ناشران و کتاب فروشان کمک شود و شاید شمارگان کتاب قدری رشد کند؛ چراکه همواره گلایه داریم که شمارگان کتاب در کشورمان همچنان پایین است و هیچ ناشری ریسک نمی کند که برای چاپ نخست با شمارگان بالا کتب را منتشر کنند.

وی با اشاره به تمهیدات دولت و بخش خصوصی برای دستیابی به رونق بازار کتاب گفت: کتابداران وظیفه دارند کتاب را از ناشران دریافت و به دست علاقمندان برسانند؛ بنابراین بایستی کتاب را سازماندهی و کتابخانه ها را سرشار از مجموعه های مناسب کنند؛ البته اگر امکان انتخاب کتاب با این افراد باشند.

عضو هیئت رئیسه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران مجموعه سازی کتابخانه های عمومی اعم از روستایی، مساجد، حسینیه ها و... را مهم دانست و گفت: کتابخانه عمومی دانشگاه مردم است و ما تلاش داریم خواندن مردم را از نظر کیفی و کمی ارتقا دهیم؛ امسال رسانه ها نیز نقش خود را بخوبی ایفا کرد و در برنامه های رادیو، سیما و حتی در تلویزیون های حاشیه ای شاهد حتی یک برنامه در زمینه معرفی کتاب هستیم.

در بخشی دیگر از این میزگرد رادیویی حسینی نیک، سیاست های پیشتاز در امر کتابخونی را موجب توفیق آن دانست و گفت: ما نیازمند آینده پژوهی هستیم تا بدانیم به کجا قرار است برسیم تا بر این اساس برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: اصولا در کشورمان واژه دقیقه نود را شنیده ایم و حوزه فرهنگ نیز از سایر بخش ها مستثنی نیست. مدیران باید به صورت روزانه فرهنگ را اداره کنند و سیاست گذاران باید در این عرصه پیشتاز باشند ولی متاسفانه آینده پژوهی در حوزه فرهنگ انجام نشده است.

حسینی نیک در پایان گفت: پیچیدگی های بخش فرهنگ از سایر بخش ها بیشتر است. بنابراین شاید تامین معاش فرزندان برای خانواده ها آسان تر از تربیت آنان شده است که نشان از سخت بودن حوزه فرهنگ دارد؛ بنابراین در بسیاری خانواده ها با وضعیت معاش مناسب، فرزندان فاقد سطح فرهنگی لازم هستند.

کد خبر 4241881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha