۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶

ادامه مشکلات طرح های غیرکارشناسی

تشدید بحران ترافیک در گرگان/ مطالبات کارگران هم پرداخت نشد

تشدید بحران ترافیک در گرگان/ مطالبات کارگران هم پرداخت نشد

گرگان- برخی پروژه های شهرداری گرگان که از ابتدا متخصصان آن ها را غیرکارشناسی می دانستند در حالی وارد دومین سال بهره برداری شده اند که مشکلات ناشی از ایجاد آن ها هر روز بیشتر می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: گرگان در سال‌های اخیر شاهد روند رو به رشد جمعیت بوده و این رشد، بسیاری از ابعاد خدمات‌رسانی شهرداری را تحت تاثیر خود قرار داده است.

یکی از مشکلات فعلی گرگان ترافیک گره خورده آن در مسیرهای اصلی شهر است. بر همین اساس پروژه‌هایی برای خدمت‌رسانی بهتر و روان‌سازی ترافیک در سطح شهر اجرا شده که ساخت پروژه‎هایی چون روگذر و زیرگذر گلشهر و دخانیات و دوربرگردان بهارستان و غیره از این دست است.

اما بررسی ها نشان می دهد این طرح ها نه تنها رضایت شهروندان را به دنبال نداشته بلکه باعث بروز مشکلات مالی شده است. مشکلاتی که اکنون دامن شهرداری را گرفته و شهردار جدید گرگان را با چالش رو به رو کرده است.

ابتدا به سراغ شهروندان رفتیم تا به عنوان بهترین قاضی برای عملکرد شهرداری نظر آن ها را درباره پروژه های اجرا شده، جویا شویم. صحبت با اهالی شهر ما را به این نتیجه می‌رساند که انجام این پروژه‌ها حداقل در گلشهر و دخانیات نتوانسته بازخوردهای لازم و کافی را داشته باشد.

یکی از شهروندان گرگانی در خصوص زیرگذر دخانیات به مهر گفت: اگر از هر کسی بپرسید که آیا ترافیک منطقه کم شده یا خیر پاسخ وی قطعاً منفی است.

یکی دیگر از شهروندان که ساکن شهرک جامی است، در خصوص دوربرگردان بهارستان، به مهر گفت: با اجرای این دوربرگردان، برای من که ساکن این منطقه هستم هیچ‌گونه تغییری نسبت به قبل ایجاد نشده است.

ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی در پروژه ها لحاظ شود

در خصوص پروژه‌ها و کارایی آن‌ها با محسن دزیانی، عضو هیأت علمی دانشگاه گفتگو کردیم و وی به خبرنگار مهر گفت: ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی در طرح‌هایی باید رعایت می‌شد.

این کارشناس عمران با بیان این‌که این پروژه‌ها سبب کاهش عرض پیاده‌روها شده، افزود: غلبه تفکر نادرست «رفت و آمد و سکونت» به جای «زندگی» از نشانه‌های تمایلات هیجانی مدرنیسمی است که زمان خود را گذرانده است. براساس مطالعات طرح جامع، پل‌های گلشهر و دخانیات در اولویت‌ اول نبوده و قبل از آن‌ها باید پل‌های دیگر درون‌شهری احداث می‌شد

وی گفت: بر اساس طرح جامع ترافیک گرگان، محور ناهارخوران در دسته‌بندی‌های ترافیک، با مشخصات شریان درجه دو معرفی شده و اجرای تقاطع‌های غیرهم‌سطح در این مسیر خلاف طرح و مغایر با مطالعات جامع شهرسازی بود.

دزیانی افزود: فاصله بین دو تقاطع بر اساس استانداردها حداقل ۲۵۰ متر است اما فاصله بین تقاطع گلشهر و دخانیات ۱۵۰ متر در نظر گرفته شده و این موضوع از نظر امنیتی و ترافیکی مشکلاتی ایجاد کرده است.

ضعف گلستان در سازه های شهری

در ادامه با عبدالجلال ایری که در ادوار گذشته ریاست سازمان نظام مهندسی گلستان را برعهده داشت و کارشناس عمران است، گفتگو کردیم؛ وی به مهر گفت: استان از لحاظ سازه‌ها در تمام سطوح شهری ضعف دارد و زیرساخت‌های لازم وجود ندارد.

ایری گفت: با هدف روان‌سازی ترافیک شهری، مطالعات طرح جامع صورت گرفت و با توجه به این‌که گرگان به عنوان یک شهر بین راهی با مشکلات ترافیکی روبروست باید مسیری دیده می شد تا گره ترافیکی نداشته باشد؛ در همین راستا پل معلم و ترمینال احداث شد.

وی تصریح کرد: قبل از ارزیابی این‌که سازه‌ها نقش مثبت یا منفی در ترافیک یا روان‌سازی سطوح شهری داشتند باید در نظر بگیریم که هر اتفاقی در این راستا ۱۰۰ درصد تأثیرگذار است.

پل گلشهر و دخانیات در اولویت نبود

رئیس ادوار گذشته نظام مهندسی ساختمان گلستان بیان کرد: براساس مطالعات طرح جامع، پل‌های گلشهر و دخانیات در اولویت‌ اول نبوده و قبل از آن‌ها باید پل‌های دیگر درون‌شهری احداث می‌شد.

این کارشناس عمران اظهار کرد: وقتی ما به طور مثال ۲۲۰ میلیارد تومان بودجه داریم باید ببینیم کدام کار اولویت‌دار است تا آن را انجام دهیم.

وی توضیح داد: وقتی از پل گلشهر عبور کرده و به سمت دخانیات می‌روید اکثر مواقع زیر و روی پل ترافیک است؛ روان‌سازی پل گلشهر به پل دخانیات فشار آورده و چون دخانیات نتوانسته تخلیه شود، گره‌های ترافیکی ایجاد کرده است.

دلیل احداث دخانیات

ایری افزود: اگر پروژه گلشهر احداث نمی‌شد الزامی به اجرای پروژه دخانیات نبود و برای این‌که بگوییم گلشهر کارایی دارد دخانیات احداث شد و تکمیل‌کننده آن است.

ایری اذعان کرد: احداث این پل‌ها، مثبت بوده اما کافی نیست و اگر می‌خواهیم کار تکمیل شود باید مسیر موازی آن در قلعه حسن ایجاد شود.

اکنون شهر گرگان با پروژه هایی رو به رو است که میلیاردها تومان برای احداث آن ها هزینه شده ولی کارایی لازم را ندارند. این طرح ها علاوه بر تشدید گره ترافیکی، مشکلات جدیدی را هم ایجاد کرده اند. حضور چندباره کارگران طرح های شهرداری گرگان در صحن علنی شورای شهر گرگان نشان می دهد، این پروژه ها در حالی افتتاح شده اند که هم بدهکاری زیادی برای شهرداری ایجاد کرده و هم حقوق کارگران آن ها پرداخت نشده است.

این کارگران هم مدتی است که برای رسیدن به خواسته‌های خود به شهرداری و شورای شهر مراجعه می‌کنند اما تاکنون جز وعده های بی نتیجه، چیزی عایدشان نشده است.

طلب ۲۲۰ میلیون تومانی مجری پروژه ها

یکی از کارگران در گفتگو با مهر اظهار کرد: من در همه پروژه‌های شهرداری حضور داشتم و کارکنان شهرداری من را می‌شناسند. جواد فرقانی با بیان این‌که من بیماری قند خون دارم و برای مطالبات خود در تردد هستم، ادامه داد: زمان افتتاح پروژه‌ها شهردار وقت به ما گفت شما کار را انجام دهید و من پول شما را پرداخت می‌کنم. 

فرقانی با بیان این‌که ۲۲۰ میلیون تومان شرکت به من بدهکار است، افزود: صورت حساب من را از شرکت سازه پایدار گرفتند و اکنون در بایگانی شهرداری است.

آبرو و اعتبارم زیر سوال رفته است

وی گفت: ۸۰ پرسنل داشته و کار را به پایان رساندم ولی اکنون که حدود دو سال از افتتاح پروژه‌ها می‌گذرد هیچ کس به داد ما نمی‌رسد؛ با این کار آبرو و اعتبار من زیر سؤال رفته است.

فرقانی افزود: بنده زندگی خود را از دست دادم، وام گرفته و هزینه کرده‌ام، سلامتی‌ خود را در این راه گذاشتم اما هیچ توجهی به ما نمی‌شود.

بررسی ها نشان می دهد طلب کارگران بابت اختلاف حسابی است که بین پیمانکار پروژه‌ها (شرکت سازه افق پایدار) و کارفرما (شهرداری) ایجاد شده است.

شهرداری به وظایف خود عمل نکرده است

طبق گفته عباسعلی آذین، مدیرعامل شرکت که با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر گرگان در صحن شورا حضور یافت، میزان پرداخت‌ و نحوه انجام پروژه براساس تفاهم‌نامه قرارداد منعقد شد و شرکت طبق همان قرارداد، پروژه‌های خود را انجام داده اما در سمت مقابل شهرداری گرگان به وظایف قانونی خود عمل نکرده است. 

زمان افتتاح پروژه‌ها شهردار وقت به ما گفت شما کار را انجام دهید و من پول شما را پرداخت می‌کنم

وی با اشاره به این‌که شهرداری ملزم به رعایت مفاد قرارداد است، گفت: شهرداری بدون اطلاع ما ضریب پیمان را ۱۰ درصد کم کرده و همچنین از پرداخت آیتم‌های صورت وضعیت هم امتناع می‌کند.

اختلاف حساب ۱۳ میلیارد تومانی

آذین با بیان این‌که حجم کار مشخص است و مهندس مشاور و کارفرما هم آن را تأیید کرده‌اند، گفت: ۱۳ میلیارد تومان با شهرداری اختلاف حساب داریم.

وی با بیان این‌که از این پروژه‌ها هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان گرفتیم، اظهار کرد: ۳۳ میلیارد تومان با ارزش‌افزوده و براساس احکام، کار انجام دادیم ولی ۲۰ میلیارد تومان با املاک و تهاتر به ما پرداخت شده است.

در خصوص پروژه‌ها با سید محمد مرتضوی، عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفتگو کردیم، وی به مهر گفت: پیمانکار روز اولی که می‌خواهد قرارداد ببندد به ارقامی که محاسبه شده نگاه و طبق همان می‌پذیرد که آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: نمی‌توان یک طرفه صورت وضعیت را قطعی کرد و این بخش کار هم توسط شهرداری اجرا نشده است.

مرتضوی گفت: اختلافات موجود به نظر بازرسی از قرارداد برمی‌گردد، چون این پروژه جزو پروژه‌های عمرانی محسوب نمی‌شود، برخی از بندهای قرارداد توسط بازرسی از جمله بیمه حذف شده است.

مبالغ پروژه ها

عضو شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: در پروژه دخانیات برآورده اولیه پروژه ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که با ۲۵ درصد افزایش به بیش از ۱۸ میلیارد تومان می‌رسید؛ با در نظر گرفتن ارزش‌افزوده، هزینه آن بیش از ۲۰ میلیارد تومان می‌شد ولی حدود ۱۴ و نیم میلیارد تومان از طرف بازرسی قطعی شده و هفت میلیارد تومان اختلاف حساب وجود دارد.

مرتضوی در مورد پروژه بهارستان چنین توضیح داد: برآورده اولیه آن ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است که ۲۵ درصد افزایش که در قرارداد بوده ابلاغ نشده، ولی شرکت اعلام کرده که آن را هم انجام داده است؛ با رقم اولیه دو میلیارد تومان اختلاف حساب در این پروژه وجود دارد.

وی در خصوص حسن انجام کار گفت: بین پنج تا ۱۰ درصد پروژه به عنوان حسن انجام کار از پیمانکار اخذ می‌شود و برای این پروژه حدود سه میلیارد تومان حسن انجام کار اخذ شده است.

بازرسی تاکنون چیزی اعلام نکرده است

در چهل و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر گرگان مقرر شد تا جلسه‌ای با بازرسی استان تشکیل شود، از رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص پرسیدیم، وی به مهر گفت: ما پیگیر مطالبات کارگران هستیم.

فائزه عبداللهی ادامه داد: در جلسه، برای بازرسی شرح ما وقع را توضیح دادیم و قرار شد آن‌ها طی نامه‌ای به ما نتیجه را اعلام کنند اما تاکنون چیزی اعلام نشده و باید ببینیم خروجی چه می‌شود.

با توجه به جلسه برگزار شده با بازرسی به نظر می‎رسد رأی نهایی برای پرداخت مطالبات کارگران روگذر و زیرگذر در دستان دستگاه نظارتی است، اما باید به ریشه‎های موضوع که سبب شد ضعیف‎ترین قشر جامعه به مطالبات خود نرسند توجه و مسیر پرداخت مطالبات اصلاح شود.

کد خبر 4249555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha