۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۲۹

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود:

اعمال قانون ۱۹مورد تخلف بهداشتی در شاهرود/ ۵۶۴ بازرسی انجام شد

اعمال قانون ۱۹مورد تخلف بهداشتی در شاهرود/ ۵۶۴ بازرسی انجام شد

شاهرود - معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه ۵۶۴ مورد بازرسی در طرح نورزی ۹۷ تاکنون صورت گرفت، گفت: ۱۹مورد تخلف بهداشتی در شاهرود اعمال قانون شد.

احسان بینش در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه کشیک نوروزی بهداشت محیط از ۱۵ اسفند به مدت یک ماه آغازشده است، ابراز داشت: از ابتدای طرح کشیک نوروزی تا ۲۲ اسفندماه سال جاری ۵۶۴ مورد از واحدهای مختلف توسط مهندسان بهداشت شاهرود بازدید شد که از این تعداد در ۱۹ مورد به دلیل داشتن مشکلات بهداشتی اعمال قانون صورت گرفت.

وی بابیان اینکه در بازه زمانی کشیک نوروزی سال گذشته از ۱۰ هزار و ۴۴۱ مورد اماکن، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و مجتمع‌های بین‌راهی بازدید شد، افزود: از این تعداد ۵۱۴ مورد منجر به اخطار و معرفی به مراجع قضایی شدند و همچنین همه گزارش‌ها مردمی سامانه ۱۹۰ شبکه بهداشت مورد رسیدگی قرار گرفت.

فعالیت ۱۰ تیم کشیک نوروزی بهداشت در شاهرود

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه کشیک نوروزی بهداشت همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت هشت صبح تا هشت شب به صورت فعال دایر است، ابراز داشت: در این طرح ۳۰ نفر از ماموران مهندسان بهداشت در قالب ۱۰ تیم به صورت مستقیم مراکز تهیه غذا، رستوران‌ها، مراکز اقامتی و غیره را مورد بازرسی قرار می‌دهند ضمن آنکه این اقدامات در نوروز نسبت به دیگر ایام سال با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود.

بینش بابیان اینکه طی تعطیلات نورزی مراکز بهداشت و درمان خدمات خود را ارائه خواهند داد، تصریح کرد: برای رفاه حال جمعیت ساکن در روستاها و مراکز تحت پوشش خدمات طرح جامع سلامت و مسافران نوروزی خدمات پزشک، دارو، پرستار خدمات اورژانس دندانپزشکی و آزمایشگاه در شهرستان ارائه می‌شود.

وی افزود: مسافران نوروزی و مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف با سامانه ۱۹۰ بهداشت تماس برقرار کنند و ماموران موظف به صورت شبانه‌روزی در اسرع وقت به شکایت‌های مردمی رسیدگی و آن‌ها را مورد پیگیری قرار می‌دهند.

صفر بودن مرگ و میر مادران باردار در شاهرود

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه در شاخص‌های سلامت و طول عمر ابتدای انقلاب امید به زندگی ۵۷ سال بود، ابراز داشت: طول عمر و امید به زندگی در آقایان ۷۳ سال و در خانم‌ها ۷۷ تا ۷۸ سال و همچنین متوسط آن در شاهرود ۷۹ سال گزارش‌شده است که نشان می دهد با انجام خدمات بهداشتی و درمانی امید به زندگی ۲۰ سال افزایش پیدا کرد.

بینش در ادامه تصریح کرد: حوزه مرگ‌ومیر مادران باردار یکی از شاخص‌های مهم توسعه محسوب می‌شود که خوشبختانه گزارشات پیرامون این حوزه در شاهرود صفر گزارش‌شده است که نشان می دهد مراقبت‌های بارداری به موقع انجام می‌شود.

وی افزود: در حوزه مرگ‌ومیر نوزادان شاهرود ۷.۷ درصد است که نسبت به نرم کشوری با ۸.۲ درصد در جایگاه مطلوبی قرار داریم.

بهره مندی ۳۰۰۰ نفر از خدمات دندانپزشکی سیار 

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه از نظر جمعیت در تعاریف وزارت برای هر ۱۵ هزار نفر جمعیت یک پزشک تعلق خواهد گرفت، ابراز داشت: با توجه به جمعیت هفت هزار نفری بیارجمند، پراکندگی جمعیت، دور بودن فاصله‌ها، سخت بودن امکان دسترسی به مرکز شهرستان یک دندان‌پزشک برای این منطقه در نظر گرفته شد که با توجه به زمان‌بندی مشخص در بیارجمند، احمدآباد، زمان‌آباد و خانخودی حضور دارد.

بینش بابیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ کلینیک سیار دندانپزشکی در احمدآباد مستقر خواهد شد، تصریح کرد: به منظور دسترسی آسان‌تر مردم ساکن در روستاهای کم برخوردار از ابتدای سال جاری کلینیک سیار دندانپزشکی راه‌اندازی شد که تاکنون در روستاهایی مانند تلوبین، پل ابریشم و طرود حضور داشت و تاکنون به سه هزار و ۹۰۵ نفر خدمات شامل ترمیم، معاینه و پالپوتومی و کشیدن را به مردم ارائه کرده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های مهم طرح تحول سلامت بهداشت و دهان و دندان محسوب می‌شود که در دو قسمت پیشگیری و درمان انجام می‌شود و برای گروه های هدف شامل مادران باردار و کودکان زیر ۱۴ سال که بیمه روستایی دارند به صورت رایگان و برای بقیه بیماران با فرانشیز پایین خدمات صورت می‌گیرد.

انجام دهگردشی پزشکی در مناطق محروم بیارجمند

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه طرح ارتقا سلامت دهان و دندان به طور رایگان برای دانش آموزان ابتدایی با پوشش ۱۰۰ درصدی در شهرستان انجام شد، ابراز داشت: طرح فقدان دندان پوسیده در دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی نیز به صورت ۱۰۰ درصدی در منطقه انجام‌گرفته است که در این طرح اگر نیاز به اقدامات درمانی سطح یک باشد بیماران به دندان‌پزشک ارجاع می‌شود.

بینش در پاسخ به پرسشی درباره خدمات پزشکی به دو روستای زمان‌آباد و احمدآباد بیارجمند، تصریح کرد: در پروتکل‌های وزارت بهداشت محل استقرار پزشک در مراکز جامع سلامت یعنی زمان‌آباد است اما با توجه به حساسیت منطقه و دور بودن از مراکز تلاش شد تا به خانه بهداشت احمدآباد نیز که داشتن پزشک از جمله ملزومات آن‌ها محسوب نمی‌شود نیز پزشک ارائه خدمت انجام دهد.

وی افزود: در برنامه‌های پزشکی دهگردشی انجام می‌شود که با توجه به جمعیت احمدآباد توسط پزشک این اقدام در دستور کار قرار دارد و موظف به سرکشی همه روستاهای منطقه هستند.

ساخت ۳ خانه بهداشت در شاهرود

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه سه خانه بهداشت در دست‌ساخت قرار دارد، ابراز داشت: خانه بهداشت دستجرد ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی و خانه بهداشت صالح‌آباد ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دزیان نیز امیدواریم مراحل ساختمانی آن در اسرع وقت آغاز شود که این پروژه‌ها از جمله ۵۵ پروژه طرح تحول سلامت شهرستان به شمار می‌روند.

بینش بابیان اینکه خانه بهداشت احمدآباد با مشارکت خیران سلامت ساخته و به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: پانسیون پزشکی زمان‌آباد با ۵۵ درصد و مرکز جامع سلامت خانخودی ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم این مراکز به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: دو پایگاه اورژانس در احمدآباد و بیارجمند مستقر هستند که اگر بیماری نیاز به ارجاع سطح دو داشته باشد خدمات را در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه می‌دهند و در زمان‌آباد نیز آمبولانس وجود دارد.

تشکیل پرونده سلامت در ۹۸ درصد جمعیت روستایی شاهرود

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اقدامات صورت گرفته طرح تحول سلامت در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه ابراز داشت: تامین تجهیزات اداری و استاندارد مراکز خدمات سلامت روستایی و شهری بااعتبار ۲۲ میلیارد ریال، تامین تجهیزات فنی و پزشکی مراکز و خانه‌های بهداشت بااعتبار ۲۵ میلیارد ریال، ساخت ۹ خانه بهداشت بااعتبار ۹ میلیارد ریال، ساخت هفت مرکز بهداشتی و درمانی با اعتباری بالغ‌بر ۷۷ میلیارد ریال، انجام تعمیرات ساختمانی مراکز و خانه‌های بهداشت بااعتباری معادل ۲۷ میلیارد ریال، اجرای پروژه ساخت ۵۵ واحد بهداشتی بااعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال، افزایش ۱۰۰ درصدی دسترسی به خدمات آزمایشگاه در مراکز جامع سلامت از جمله اقدامات صورت گرفته در شاهرود محسوب می‌شوند.

بینش بابیان اینکه ارائه خدمات الکترونیک سلامت در مناطق روستایی بالای ۹۸ درصد و در نقاط شهری ۸۰ درصد ارائه‌شده است، تصریح کرد: حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد جمعیت شهرستان تحت پوشش خدمات الکترونیک سلامت قرار دارند و ایجاد و امکان ارتباط اینترنتی برای بیش از ۹۶ درصد واحدهای ارائه خدمت فراهم‌شده است.

وی بابیان اینکه در ایجاد پرونده الکترونیک مشخصات افراد در سامانه یکپارچه بهداشت سیب ثبت می‌شود، افزود: در تشکیل پرونده الکترونیک از ۷۰ درصد سال گذشته به ۸۱ درصد دست یافتیم که برای رسیدن به تحقق ۱۰۰ درصدی باید همه افراد شهری به یکی از مراکز پایگاه‌های بهداشت مراجعه کنند.

بینش اضافه کرد: کلینک دندانپزشکی بهار خدمات پیشگیری و درمان را در سطح یک طی دو شیفت صبح و عصر برای گروه های هدف رایگان انجام می‌دهد که باید افراد با مراجعه به مراکز جامع سلامت شهری و روستایی از طریق فرم خاصی به کلینک ارجاع داده شوند تا خدمات برای آنها ارائه شود.

کد خبر 4251432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha